رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

خانه تیمور تاش تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه تیمورتاش مربوط به دوره اواخر قاجار(احمدشاه) است و در تهران، شمال غرب پادگان باغشاه سابق میدان حر امروزی داخل دانشگاه جنگ واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.خانه تیمورتاش هم اکنون به عنوان ساختمان دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) مورد استفاده قرار می گیرد.خانه تیمورتاش در حدود سال ۱۳۱۰ ساخته شد و به عبدالحسین تیمورتاش، وزیر دربار رضا پهلوی تعلق داشت.این بنای تاریخی متعلق به عبدالحسین تیمورتاش ملقب به معزز الملک _ وزیر دربار پهلوی اول است که در سال ۱۳۱۰ ساخته شده است. تیمور تاش _ سردار معظم خراسانی و فرزند کریمداد خان امیر منظم _ در سال ۱۲۶۰ شمسی در بجنورد متولد شد. وی بعد از انجام تحصیلات مقدماتی در ۱۶ سالگی به عشق آباد اعزام شد و به مدت یک سال در آن جا به آموزش زبان روسی پرداخت.

سپس به اتفاق پدرش عازم پطرزبورگ شد و به مدت شش سال نیز در مدرسه نظام نیکلای تعلیم دید و با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت.خانه تیمور تاش از جمله بناهای اعیانی و پر تجمل زمان خود بوده و در دو طبقه ساخته شده است در جریان تحولاتی که در روند توسعه شهر تهران صورت گرفت این بنا نیز در منطقه نظامی و پادگان قرار گرفت و امروزه به عنوان ستاد فرماندهی دانشگاه افسری و ستاد (دافوس) مورد بهره برداری قرار می گیرد.خانه تیمورتاش در ۲ طبقه ساخته شد و دارای زیرزمین است. ارتفاع در طبقات این ساختمان متفاوت است.تزئینات بنا شامل نمای آجری است که به شکلی استادانه از آجر استفاده شده است. همچنین آئینه‌کاری‌های نفیس که در گیلویی‌ها و سقف تالار اصلی کار شده‌اند، قابل توجه است.گچبری‌های ظریف و زیبایی نیز در سرستون‌ها و سایر بخش‌های بنا وجود دارد. درها و پنجره‌های چوبی نیز با وجود فرم‌های و اشکال خاص خود، جلوه زیبایی به این بنا داده‌اند.مالکیت این خانه دولتی و در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران است بنابر این برای بازدید از این بنا نیاز به اخذ مجوز است.

تیمورتاش پس از فتح تهران و خلع محمد علی شاه در انتخابات دوره دوم مجلس شورای ملی کاندیدای نمایندگی خراسان و به نمایندگی مجلس انتخاب شد پس از ریاست ذکاه الملک او نایب رییس مجلس شده و در مجلس دوم با ایراد چندین سخنرانی، در زمره وکلای متنفذ قرار گرفت. در فترت مجلس دوم و سوم وی از طرف میرزا حسین خان نیرالدوله _ والی خراسان _ به فرمانداری قشون تعیین شد و لقب سردار معظم گرفت. در سال ۱۳۰۰ بعد از استعفای کابینه قوام در کابینه مشیرالدوله به وزارت عدلیه رسید و به لحاظ تلاش بسیار برای پادشاهی رضاخان، در مجلس پنجم در شهریور ۱۳۲۰ به عضویت کابینه سردار سپه منصوب شد و وزارت عامه و تجارت و فلاحت را به او دادند.تیمورتاش تا سال ۱۳۱۰ بعد از شاه شخص اول کشور بود اما تدریجا از محبوبیت او نزد شاه کاسته شد و بعد از این که موضوع دست داشتن وی در قضیه اختلاس رییس آلمانی از بانک ملی آشکار شد به پنج سال زندان و پرداخت مبلغی سنگین محکوم شد. و زمانی که در زندان قصر دوران محکومیتش را سیری می کرد. در روز نهم مهر ماه سال ۱۳۱۲ او را به قتل رساندندخانه تیمورتاش از جمله آثار دوره پهلوی اول است و در تهران، شمال‌غرب پادگان باغشاه سابق، داخل محوطه دانشگاه فرماندهی و ستاد قرار دارد.
خانه تیمورتاش در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۱۱۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

teymortash خانه تیمور تاش تهران

teymortash_002 خانه تیمور تاش تهران

teymortash_003 خانه تیمور تاش تهران

teymortash_004 خانه تیمور تاش تهران

teymortash_005 خانه تیمور تاش تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *