جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حوض انبار میان ده

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ آبان ۱۴۰۲

حوض انبار میان ده یک بنای تاریخی در بشرویه خراسان جنوبی می باشد. گفته می شود بشرویه در گذشته کلاً به چهار محله یا منطقه تقسیم می شده است. این محلات شامل بالا محله، سرپل، ملاسعدی و پائین محله بوده اند. به نظر می رسد که حوض انبار مزبور قبل از تقسیم در محلی قرار گرفته بود که وسط یا میان ده به حساب می آمده است. زیرا در بررسی ها روشن شده است که اولاً موقعیت این حوض انبار در میان ده نیست. ثانیاً هر یک از محلات برای خود دارای حوض انبار جداگانه ای بوده اند.

حوض انبار میان ده 1 800x533 حوض انبار میان ده

بنابراین شاید این اولین حوض انبار ساخته شده در بشرویه باشد. معصوم علیشاه نیز از این حوض انبار نام می برد و تاریخ آنرا نیز که بر لوحه حوض انبار است بیان می کند. حوض انبار دیگر که به قریب مدرسه و مسجد است تاریخ بنایش نهصد و هفتاد و نه است تاریخ و نام بانی بر لوحه سنگی منقوش و منصوب است. از ویژگی های این بنا استحکام و زیبائی خاصی است که در ساخت آن صورت گرفته بطوریکه با گذشت چهارصد سال کوچکترین تغییری در آن رخ نداده است.

معماری حوض انبار میانده

ساخت آن طبق کتیبه موجود بر بدنه‌اش، به سال ۹۷۶ هجری قمری بازمی‌گردد. ایوان زیبای بنا در جهت وزش باد غالب شهر (باد شمال) ساخته شده است و آن را با آجرکاری لوزی برجسته تزیین کرده‌اند. استفاده از این آب‌انبار که آب آن از طریق قنات رقه تامین می‌شد، در ابتدا با شیوه برکه‌ای و به‌وسیله‌ی سطل و طناب میسر بوده است و در دوره‌ی قاجار، با ایجاد پله و پاشیر، یک راه دسترسی تازه از پشت بنا ایجاد شد. مصالح مورد استفاده در ساخت بنا سنگ و خشت پخته هستند. در قسمت پوشش ایوان آب‌انبار، آجرچینی را به شیوه رومی اجرا کرده‌اند و در کف ایوان از سنگ قلوه برای کف‌فرش استفاده شده است.

حوض انبار میان ده 2 800x533 حوض انبار میان ده

نحوه دسترسی

آدرس: بشرویه، محله میان‌ده، مجاور مسجد میان‌ده

حوض انبار میان ده 800x533 حوض انبار میان ده

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد