جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام جارچی اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ بهمن ۱۳۹۸

حمام جارچی اصفهان مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان خیابان حکیم، بازار باغ قلندرها واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند۱۳۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.حمام تاریخی جارچی یکی حمام های قدیمی شهر اصفهان از دوران گذشته (صفویه ) است که در آن دوران بزرگترین حمام اصفهان بوده است و دارای ۲ حمام مردانه و زنانه بودهاست و سال ساخت آن همزمان با میدان امام اصفهان بوده است .این بنا در بازار بزرگ اصفهان و نزدیک مسجد جارچی واقع گردیده و بر اساس کتیبه تاریخی مسجد، ظاهراً در سال ۱۰۱۹ ﻫ . ق به همراه بنای مسجد، توسط ملک سلطان ـ جارچی باشی شاه عباس اول ـ بنا گردیده است.

حمام جارچی باشی1 حمام جارچی اصفهان

با همت متعالی این شخص(ملک سلطان جارچی باشی ) در اطراف بناهای عظیم میدان نقش جهان ، مسجد شیخ لطف ا… ، مسجد نقش جهان(شاه) ، کاخ چهلستون و کاخ عالی قاپو ، بازار قیصریه ،عمارت هشت بهشت ، مسجد حکیم ، ۴ بنای ارزشمند دیگر به نام های مسجد جارچی ،حمام جارچی ،سرای جارچی وکاخ جارچی ساخته شده و مورد استفاده عموم مردم قرار می گرفت.هم اکنون ۳بنای ابتدایی فعال می باشد وکاخ جارچی کاملا از میان رفته است.هم اکنون به عنوان موزه و سفره خانه است. سال ساخت این حمام قدیمی و زیبا به حدود ۴۵۰ سال پیش بازمی گردد که از سال ۱۳۸۲ الی پایان سال ۱۳۹۰ بازسازی و مرمت آن به همت سید احمد افتخاری و همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان انجام گرفت و با تغییر کاربری آن هم اکنون به عنوان سفره خانه سنتی فعال می باشد و پذیرای مهمانان داخلی و خارجی می باشدزمین این حمام قدیمی ۲هزار متر است که حدود ۹۵۰ متر از آن بازسازی شده و در فاز دوم، تمام زمین به شکل سفره‌خانه سنتی در می‌آید.

حمام جارچی باشی2 حمام جارچی اصفهان

این حمام نیز به سان تمام حمام های ایرانی از چند بخش سربینه، گرمینه، رختکن و چال حوض تشکیل شده است. حمام در هر دو بخش مردانه و زنانه همزمان قابل استفاده بوده و همه می توانستند از این حمام با پرداخت بهایی اندک استفاده کنند. داخل حمام پر از طاق های زیبا و سقف های گنبدی است. بر روی گنبدها روزنه هایی تعبیه شده است که نور داخل حمام را تامین می کردند. در این روزنه ها از شیشه هایی استفاده شده است که به داخل حمام دید ندارند و باعث شکست و انعکاس نور در داخل حمام شده و محیط را روشن تر می کردند. حمام با مصالحی همچون سنگ و خشت بنا شده و با کاشی کاری های بسیار زیبایی آراسته شده است. در میان حوض درون حمام فواره هایی زیبا قرار دارند و در کف حمام جوی های باریکی در جریان هستند که بسیار چشم نوازند. سیستم گردش آب این حمام بسیار جالب توجه است. در ابتدا از چوب برای گرم کردن حمام استفاده می شده است اما در سال های معاصر از سوخت های جایگزین همانند گازوئیل برای تامین گرمای حمام استفاده می شده است.

حمام جارچی باشی10 حمام جارچی اصفهان

این حمام تا سال ۱۳۵۹ ه.ش به کار خود ادامه می داده است اما پس از این تاریخ به حال خود رها می شود. حمام که به صورت نیمه خرابه درآمده بود به محلی برای جمع شدن معتادین مبدل می شود تا اینکه در سال ۱۳۸۲ یکی از افراد خیر و علاقمند اصفهانی مسئولیت مرمت حمام را بر عهده می گیرد و طی قریب به نه سال بخشی از حمام را مرمت می کند. بخش وسیعی از حمام هنوز هم به صورت مخروبه باقی مانده است که امیدواریم هر چه زودتر بازسازی شود. این حمام هم اکنون به عنوان یک موزه-رستوران زیبای سنتی با نام سلطان ملک جارچی باشی مورد بهره برداری قرار گرفته و به صورت یک مجتمع گردشگری درآمده است.

حمام جارچی باشی7 حمام جارچی اصفهان

حمام جارچی باشی3 حمام جارچی اصفهان

حمام جارچی باشی4 حمام جارچی اصفهان

حمام جارچی باشی9 حمام جارچی اصفهان

651 حمام جارچی اصفهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    حمام تاریخی جارچی یکی حمام های قدیمی شهر اصفهان از دوران گذشته (صفویه ) است که در آن دوران بزرگترین حمام اصفهان بوده است و دارای ۲ حمام مردانه و زنانه بودهاست و سال ساخت آن همزمان با میدان امام اصفهان بوده است .

    ۱۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *