جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام تاریخی شیخ اردبیل ( موزه صنایع دستی )

تاریخ بروزرسانی :
۷ آذر ۱۴۰۰

حمام تاریخی شیخ اردبیل ( موزه صنایع دستی ) به عنوان یکی از حمام های قدیمی شهر اردبیل در کوچه شهیدگاه واقع است. در ورودی آن ساده ولی دارای یک هشتی زیبا است. رخت کن حمام دارای چهار رواق و چهار ستون هشت ضلعی است. بر روی ستونها طاقهای جناقی بلند و کوتاه نهاده شده و نیم گنبد رواق ها بر طاق نماها تکیه دارد. ازاره حمام کاشی های ساده داشته که اخیراً مرمت شده است. داخل حمام دارای دو شاه نشین بزرگ قرینه و دو نیم گنبد کوچک است که به خزینه آب گرم و در ورودی منتهی می شود. گنبد اصلی مرتفع بوده و با آویزهایی بر طاق نماها و نیم ستونهای مربع تکیه زده است.

 1 e1638094881729 حمام تاریخی شیخ اردبیل ( موزه صنایع دستی )

مرمت و بازسازی

این حمام پس از اتمام عملیات مرمت در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان موزه صنایع دستی استان با اهداف ذیل مورد بهره برداری قرار گرفت:

– نمایش آثار هنری صنایع دستی در سطح استان به صورت دوره ای.
– ایجاد کارگاه های هنری، جهت حفظ و احیاء هنرهای سنتی و صنایع دستی.
– انجام پژوهش و تحقیق برای علاقمندان در زمینه هنرهای سنتی.

در حال حاضر کارگاه های دایر در این موزه؛ کارگاه سفال، کارگاه معرق چوب، کارگاه قلمزنی، کارگاه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سوخت روی چوب و …. می باشد.

دور تا دور دیوار رختکن با سنگ پوشیده شده است. احتمال دارد که سقف و دیوارهای حمام به تمامی با نقوش بسیاری نقاشی شده باشند .متاسفانه پس از جریان‌های بازسازی و مرمت همه دیوارها را سفید کاری کرده و نقاشی ها از بین رفته اند. تنها نقاشی قسمت کوچکی از دیوار به جا مانده که به روی آن نقوش سنتی مانند اسلیمی ها و ختایی ها به همراه پرندگان به چشم می خورند.

دیگر قسمت های حمام مانند سایر حمام‌های قدیمی ایران شامل بخش های مختلفی چون دو شاه نشین، خزینه، سربینه ،خلوت، حوض خانه، آب انبار و … است.

 3 e1638094916491 حمام تاریخی شیخ اردبیل ( موزه صنایع دستی )

تبدیل حمام شیخ به موزه صنایع دستی اردبیل

این حمام پس از مرمت و بازسازی در بهمن سال ۱۳۸۷ به عنوان موزه صنایع دستی اردبیل به دلایل زیر ثبت و مورد استفاده قرار گرفت. اول آنکه آثار هنری و صنایع دستی کل استان به صورت دوره ای در این مکان به نمایش گذاشته شود. دوم به دلیل ایجاد فضایی جهت برگزاری کارگاه های صنایع دستی با هدف حفظ و احیا هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران.و دلیل سوم شکل گیری محیطی برای پژوهش و تحقیق در راستای هنرهای سنتی و صنایع دستی برای محققان و پژوهشگران این حوزه.

 2 e1638094897726 حمام تاریخی شیخ اردبیل ( موزه صنایع دستی )

فعالیت های مرتبط با صنایع دستی

با توجه به اقداماتی که اخیرا سازمان صنایع دستی و گردشگری اردبیل در راستای بهتر نشان دادن حمام شیخ اردبیل با بازگشایی مسیرهای بیشتر به سمت حمام انجام داده است. کارگاه های صنایع دستی در این مکان رونق و مورد دید و باز دید عموم بیشتری از دوستداران و گردشگران قرار گرفته است. در این حمام تاریخی اشیا موزه ای و تاریخی و اشیایی که به تازگی توسط هنرمندان استان ساخته و تولید شده اند. به معرض نمایش در آمده است.در بخش دیگری از موزه نیز به انجام ورکشاپ هایی پرداخته می شود. که سبب شده بازدید کنندگان زمان بیشتری را در این بنای تاریخی صنایع دستی بگذرانند . از دیدن مراحل ساخت یه اثر صنایع دستی علاوه بر پی بردن به سختی کار، لذت ببرند و ارزش آثار هنری را بهتر بتوانند درک کنند.

 5 e1638094952258 حمام تاریخی شیخ اردبیل ( موزه صنایع دستی )

کارگاه های صنایع دستی

همین طور بخش دیگری از موزه نیز به کارگاه های صنایع دستی تعلق دارد که در حال حاضر کارگاه هایی چون سفال، معرق چوب، قلمزنی، سوخت روی چوب، کارگاه های سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و … فعال بوده است.در اختیار هنرمندان قرار دارد.به گفته یکی از بازدیدکنندگان این حمام مانند سایر حمام های تاریخی ایران است .اما این که در آن شاهد آثار صنایع دستی هستیم که علاوه بر دیدن آن ها، شرایطی وجود دارد که می توانیم اطلاعاتی نیز کسب کنیم، این بنا را متفاوت کرده است.
 4 e1638094935828 حمام تاریخی شیخ اردبیل ( موزه صنایع دستی )

نحوه دسترسی

آدرس :اردبیل – کوچه شهیدگاه

 e1638094983957 حمام تاریخی شیخ اردبیل ( موزه صنایع دستی )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد