جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حداکثر زمان پرواز هواپیما در صورت خراب شدن همه موتورها

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ مرداد ۱۳۹۷

یکی از نگرانی هایی که افراد داخل هواپیما از ابتداس سفر تا انتها با آن همراه هستند ، خراب شدن موتورهای هواپیما می باشد . سیری در ایران در ادامه این متن به موضوع خراب شدن موتور هواپیما و پاسخ به این سوال پرداخته است.
چگونگی پرواز هواپیما بدون موتور
امکان پرواز هواپیما حتی در صورت خراب شدن ۴ موتور آن هم وجود دارد.درادامه خاطرات یکی از خلبان ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد :
خلبان و نویسنده ای به نام پاتریک اسمیت (Patrick Smith) می گوید: ((با اینکه شاید از این موضوع شگفت زده شوید اما باید بدانید مواقع بسیاری هستند که هواپیماها باید کمی ارتفاع خود را کم کنند و به حالتی در بیایند که خلبان ها با نام «پرواز خلاص یا flight idle» می شناسند، این زمانی است که همه موتورها به وضعیت رانش صفر (zero-thrust condition) در می آیند. در این شرایط موتورها هنوز سیستم های حیاتی را اجرا می کنند اما هیچگونه فشاری را برای پرواز وارد نمی کنند. شما بدون اینکه بدانید، بارها در پروازهای مختلف به این شرایط برخورد کرده اید؛ این اتفاق تقریبا در همه پروازها می افتد.))
اسمیت توضیح می دهد که رانش صفر کار کمی سخت‌تری را نسبت به زمانی که همه موتورها از کار می افتند می طلبد.این شرایط مانند زمانی است که ماشین در سر پایینی با کلاچ روبه پایین قرار گرفته باشد.
نسبت شیب های مختلف در هواپیما تاثیر مستقیمی بر ادامه مسیر هواپیما در شرایط اضطراری دارد.
برای مثال اگر یک هواپیما دارای نسبت ادامه پرواز بدون موتور ۱۰:۱ است به این معنی می باشد که طی هر ۱۰ مایل پرواز، ۱ مایل ارتفاع کم می کند. هواپیمایی که در ارتفاع نرمال ۳۶ هزار پایی پرواز می کند، در صورت خراب شدن همه موتورها، می تواند برای ۷۰ مایل قبل از اینکه به زمین برسد، به راه خود ادامه دهد. اسمیت همچنین می گوید که خراب شدن موتور هواپیما به اندازه اینکه یک مهماندار بخواهد برای شما چیزی بیاورد، امکان پذیر و عادی است.
خرابی موتور برای هواپیماهای مدرن هم اتفاق می افتد!
سال گذشته یکی از بزرگترین هواپیماهای مسافربری جهان، A380،یکی از موتورهای خود را از دست داد و بنابراین مجبور شد در فرودگاهی در کانادا فرود اضطراری داشته باشد.
پس از فرود تستی انجام شد که نشان داد هواپیما با ۳ موتور هم میتواند کار کند و سرانجام پروازی انجام گرفت که از میان اقیانوس اطلس بود و همه ی مسافران به سلامت به مقصد رسیدند .
اما شاید یکی از معروف ترین زمان هایی که یک هواپیما مجبور شد تا با وجود خراب شدن موتور هواپیما فرود بیاید به «معجزه هادسون» معروف است. طی این حادثه کاپیتان پرواز چلسی سالنبرگر (Chesley Sullenberger) یک هواپیمای ایرباس A320 را روی رودخانه هادسون (Hudson River) فرود آورد. پاتریک اسمیت این خلبان را تحسین می کند اما اعتقاد دارد این همان کاری که باید انجام می داده است.
وی میگوید :
“کاری که سالی و کمک خلبان او جفری اسکایلز انجام دادند، آسان نبود و فرود سالم آن ها اصلا تضمین نمی شد. اما این کاری بود که او باید می کرد، برای آن آموزش دیده اند و احتمالا هر شخص دیگه ای هم بود در این شرایط همان کار را می کرد». با توجه به اینکه هواپیما بدون نیروی موتور می تواند پرواز کند، بدون تردید می توان گفت که اگر فقط یک موتور در حین پرواز قطع شود، خطر بسیار کمی وجود دارد. در حقیقت، همانطور که اسمیت به ما یادآوری می کند، هواپیماها به گونه ای طراحی شده اند که یک موتور تنها کافی باشد تا هواپیما را از با ریسک بسیار کمی به زمین برساند”.
ETOPS چیست؟
زمانی که یک هواپیما میتواند بدون موتور به مسیر خود ادامه دهد را به اصطلاح ETOPS میگویند . مثلا ETOPS120 به فاصله زمان پرواز یک هواپیما برمی گردد که از یک فرودگاه دارای کنترل ETOPS دورتر است
عددی که برحسب ETOPS بیان می شود، در هواپیماهای مختلف متفاوت است .
مثلا بعضی هواپیما ها ممکن است تنها در مسیرهایی پرواز کنند که هرگز مسیرشان طولانی تر از ۱۲۰ دورتر از یک فرودگاه ETOPS دار نشود و برای برخی دیگر این زمان ۱۸۰ دقیقه است. به طور عامیانه در میان کادر پرواز ETOPS به معنی «یا موتورها روشن می شوند یا مسافران شنا می کنند» است که البته ربطی ندارد که هواپیمایی روی زمین یا دریا پرواز می کند.
با این اوصاف اگر هنوز هم قصد دارید با هواپیما به سفر بروید بهتر است برای خرید بلیط هواپیما اول قیمت بلیط ها را با هم مقایسه کرده و به ارزان ترین قیمت بخرید.

1 حداکثر زمان پرواز هواپیما در صورت خراب شدن همه موتورها

این مطلب توسط آقای محمد ارسال شده است . با تشکر از ایشان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد