جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جایگاه اکوتوریسم و نقش آن بر توسعه گردشگری پایدار

تاریخ بروزرسانی :
۹ آبان ۱۳۹۷

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «گردشگری فرصتی مناسب برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور، عشق به سرمنزل مقصود با راهپیمایی اربعین حسینی و عشق به وطن و مقاومت در اشعار قیصر امین پور» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (چهارشنبه) برجسته شده است.

** گردشگری فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور
گردشگری از نقطه نظر اقتصادی به عنوان یک صنعت رو به رشد شناخته می شود که باید به عنوان ابزاری قوی روز به روز بیشتر مورد توجه مسوولان و متولیان امر قرار گیرد تا با استفاده از چنین ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی، به ‌درستی بتوان از گردشگری به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار همه جانبه کشور استفاده کرد.

روزنامه «آرمان» با درج یادداشتی با عنوان «اکوتوریسم مفری برای طبیعت» می نویسد: یکی از جذاب ترین و پر طرفدارترین رشته‏های گردشگردی و جهانگردی بوم‏ گردی، طبیعت ‏گردی یا اکوتوریسم است. این شاخه گردشگری در دهه‏های اخیر در سرتاسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یک برنامه ملی برای دستیابی به توسعه پایدار، حفظ منابع طبیعی و رشد مساوی مسائل اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. تجربه‌های موفقیت ‌آمیز اکوتوریسم در کشورهای جهان به‌ویژه در دهه‌های اخیر نشانگر رشد و توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی و مهم‌تر از آن موفقیت چشمگیر در نگهداری از منابع طبیعی است. بررسی‌هایی که در این زمینه انجام‌ شده نشان‌دهنده این است که درآمدهای به‌دست‌آمده از طرح‌های اکوتوریسم از درآمد نفت پیشی گرفته است. این در حالی است که توریسم برخلاف نفت ثروتی پایدار است و چنین ثروت و مساله پایداری به ‌شرط مدیریت بهینه می‌تواند بهترین نقطه اتکا در برنامه‌ریزی‌های ما در منابع طبیعی و گردشگری باشد.

در ادامه این یادداشت که به قلم حسن کریمی فعال محیط زیست نگاشته شد، می خوانیم: در میان گزینه‌های مختلف نظام جهانی گردشگری، اکوتوریسم با اهداف حفاظت از محیط‌ زیست، التزام به جوامع محلی و احترام به ویژگی‌های فرهنگی جوامع میزبان از جمله گزینه‌های برنامه‌ریزی است که دارای بیشترین سازگاری با مفهوم توسعه پایدار است. انواع توریسم را با توجه به عملکرد توریست‏ها می‌توان به پایدار و ناپایدار تقسیم کرد. از میان انواع توریسم، اکوتوریسم با توسعه پایدار همخوانی و سازگاری بیشتری دارد. اکوتوریسم که زیر مجموعه‏ای است از صنعت زنده و پویای توریسم در عین بازدهی و سودآوری چشمگیر اقتصادی، متضمن تامین لایه‏های عمیق‏تر توسعه نیز است. اکوتوریسم یا توریسم اکولوژیکی یک شکل از توریسم یا گردشگری پایدار است که به اکولوژی یا بوم‏شناسی توجه دارد. اکوتوریسم سفر مسئولانه به مناطق طبیعی و طبیعت است که باعث حفظ محیط زیست و فراهم آوردن رفاه برای افراد محلی است.

روزنامه «قانون» با انتخاب گزارشی با عنوان «رونق گردشگری با مهم ترین رویداد گردشگری مذهبی» نوشت: اربعین سالار شهیدان به پایان رسید و از امروز میلیون‌ها ایرانی عاشق امام حسین از کربلا روانه ایران خواهند شد. در این میان به دلیل ازدحام جمعیت شاهد ترافیک‌های شدید در مسیرهای منتهی به استان‌های مرزی خواهیم بود و مسافرانی که منتظر بازگشت به شهر و دیار خود هستند. از پیاده روی اربعین به عنوان یک رویداد مهم گردشگری مذهبی نیز یاد می‌شود. رویداد مهمی که در صورت برنامه‌ریزی دقیق برای آن، می‌توان به بحث گردشگری استان‌های مرزی رونق بخشید و زیرساخت‌های گردشگری مذهبی را نیز توسعه داد. اگر برای پیاده‌روی با شکوه اربعین، مسیرهای منتهی به استان ایلام را انتخاب کرده اید، به شما پیشنهاد می‌دهیم در مسیر بازگشت از طبیعت بکر و دیدنی، آثار تاریخی و ده‌ها جاذبه گردشگری دیگر این استان دیدن کنید؛ این توقف شما در ایلام می تواند به کاهش ترافیک و البته رونق گردشگری در این استان محروم کمک کند. در این گزارش چندین مکان دیدنی در استان ایلام معرفی می‌شود که باهم می‌خوانیم.

در ادامه این گزارش آمده است: «تنگه رازیانه» یکی از مکان‌های گردشگری و با ارزش ژئوتوریسم ایران محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران زیادی را محو زیبایی خود می‌کند. تنگه رازیانه که در دامنه‌ ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته است در ۱۳۸۸ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفته است.همچنین از طرفی دیگر تنگه رازیانه می تواند یک زیستگاه مناسب برای پرندگان مهاجر و بومی و خزندگان منطقه باشد؛ چرا که موقعیت طبیعی و شرایط ویژه‌ اقلیمی و میکروکلیمای (ریز اقلیم ) خاص آن تمام شرایط مورد نیاز را برای یک زیستگاه و پناهگاه طبیعی حیات وحش مهیا می‌سازد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در یادداشتی با عنوان «چرا ارزیابی تقاضای گردشگری در ایران مهم است؟» نوشت: موضوع تقاضا و ارزیابی و تحلیل آن همواره در زمره مباحث پیچیده و چالش‌برانگیز در صنعت و مطالعات گردشگری بوده است. یکی از دلایل این امر را می‌توان در پیچیدگی و تنوع عوامل دخیل در شکل‌گیری و مدیریت فرآیند عرضه و تقاضای خدمات گردشگری جست‌وجو کرد. ضرورت توجه به ارزیابی پیوسته تقاضا تنها به کاربرد آن در مسائل مربوط به سود، زیان و دیگر کارکردهای اقتصادی محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند به‌صورت گسترده‌ای در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی‌ توسعه گردشگری در یک منطقه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. متاسفانه به‌دلیل نبود آمارها و داده‌های دقیق در رابطه با شمار گردشگران ورودی و خروجی و میزان هزینه‌های انجام‌شده توسط گردشگران خارجی در ایران، مطالعات درخور توجهی در زمینه بررسی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری و ارزیابی آن انجام نشده است.

در ادامه این یادداشت که به قلم محمدرضا گوهری کارشناس ارشد اکوتوریسم از دانشگاه ایالتی وسترن استرالیا، نگاشته شد، می خوانیم: در علم اقتصاد، به میزان کالاها و خدمات مورد نیاز و مطلوب خریداران، تقاضا گفته می‌شود. حال، تقاضای گردشگری عبارت است از افرادی که برای استفاده از خدمات و امکانات گردشگری به مکانی دور از محل سکونت خود سفر می‌کنند، یا حتی قصد سفر به آنجا را دارند. عوامل بسیاری می‌توانند بر تقاضای گردشگری تاثیر بگذارند که از جمله آنها می‌توان به شاخص‌هایی همچون سن و جنسیت گردشگران، میزان تحصیلات و درآمد آنان، نرخ تبادل ارز و قیمت خدمات عرضه شده اشاره کرد. سال‌ها پیش‌تر گمان بر این می‌رفت که شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی، تنها ابزارهای مورد نیاز برای سنجش تقاضای گردشگری و ارزیابی میل گردشگران به سفر کردن است، اما اکنون پیشرفت مطالعات و پژوهش‌های گردشگری ثابت کرده که متغیرهای اجتماعی و آماری (مانند سن و جنسیت) بیشتر بر تعیین مقصد سفر یا انتخاب فعالیت گردشگری موثر هستند تا اینکه بر تصمیم فرد برای انجام یک سفر تاثیر بگذارند.

اکوتوریسم جایگاه اکوتوریسم و نقش آن بر توسعه گردشگری پایدار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *