جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی یزد در پاییز

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آبان ۱۴۰۲

یزد جاهای دیدنی بینظیر و تاریخی دارد که نشانگر ایران باستان و کهن است. شهر تاریخی یزد که در یونسکو نیز ثبت شد جاذبه های دیدنی و تاریخی فرهنگی بسیار زیاد دارد. ولی به دلیل گرمای فراوان و طبیعت کویری این شهر پیشنهاد سفر در تابستان را نمی دهیم ولی فصل پاییز و زمستان بهترین فصلها برای سفر به یزد است .

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. این مسجد در سه دوره تاریخی و در طول ۱۰۰ سال بنا شده است. نخستین سنگ‌ بنای این مسجد در دوره ساسانیان گذاشته شده است. اما بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشی کاری‌های آن متعلق به دوره‌های مختلفی از جمله آذری، ایلخانی و تیموری است.

مسجد جامع یزد جاهای دیدنی یزد در پاییز

بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی یزد همان جایی است که در و دیوارش از اصالت این شهر حرف می‌زند. اگر خودتان را در کوچه و پس کوچه‌های آشتی‌کنان رها کنید، آرامش را در خشت خشت آن می‌توانید پیدا می‌کنید. این حرف‌ها و جمله‌ها شاید قبل از سفر فقط چند کلمه شاعرانه به نظر برسند که کنار هم ردیف شده‌اند، اما قدم در این شهر که بگذارید عاشق آن می‌شوید. سکوت و آرامش این کوچه‌های خشتی به جان و دلتان می‌نشیند.

بافت تاریخی یزد 1 800x383 جاهای دیدنی یزد در پاییز

برای آشنایی بیشتر با شهر یزد پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در یزد را نیز مطالعه بفرمایید.

خانه ملک التجار یزد

حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد و در داخل یکی از بازارهای مهم شهر ساخته شده و متعلق به ملک التجار است و مدخل خانه به روش روزگار خود از کوچه ای باریک و دراز با دیوارهایی بسیار بلند است.

ملک التجار جاهای دیدنی یزد در پاییز

قلعه اسدان

پیر ستی پیر در شمال مریم آباد یزد قرار گرفته و همه ماهه به روز اشتاد ایزد بخصوص در ۲۴ خورداد ماه زرتشتیان در این زیارتگاه حضور می یابند و پس از نیایش خداوند با سورگ (نان روغنی)، پشمک و چای پذیرایی می شوند.در مورد پیدایش پیر ستی پیر یا قلعه اسدان که یکی از جاهای دیدنی یزد در پاییز نقل میکنند است که ستی یا مه ستی دختر خود مهربانو نوه یزدگرد پادشاه ساسانی را از ترس دشمنانی که بدنبال آنها بودند به کیقباد موبد یزد سپرده و برای فرار از دشمن خود را در این چاه می اندازد و دشمنان برای بدست آوردن جسد او در چاه و اطراف آن می گردند ولی جسد را پیدا نمی کنند.

قلعه اسدان جاهای دیدنی یزد در پاییز

حمام ابوالمعالی یزد

حمام ابوالمعالی مربوط به دوره قاجار است و در یزد، محله فهادان وداخل برج وباروی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۴ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است رستوران سنتی ابوالمعالی در ساختمان تاریخی معروف به حمام ابوالمعالی احداث شده است. این حمام عمومی که از دوره قاجاریه باقی مانده است تا ۴۰ سال پیش فعال بوده است.

ابوالمعالی جاهای دیدنی یزد در پاییز

مجموعه میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق از آن دیدنی های یزد است که خوراک عکس است. بیشتر عکس‌هایی که از میدان امیرچخماق گرفته‌اند. خود بنا را به همراه انعکاس آن در حوض جلوی بنا نشان می‌دهد. میدان امیر چخماق بعد از غروب و با آن نورپردازی نارنجی رنگش در زیباترین حالت خود است. این بنا دارای تکیه، بازار، مسجد و دو آب انبار است که رد پای تاریخ آن به دوره تیموریان برمی‌گردد.
این مجموعه تاریخی که در اول لیست مکان‌های دیدنی یزد جا خوش کرده است، به دست حاکم یزد در دوره شاهرخ تیموری یعنی امیر جلال‌الدین چخماق و به کمک همسر او ساخته شده است. تکیه و مسجد امیر چخماق در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

میدان امیر چخماق جاهای دیدنی یزد در پاییز

روستای علی آباد یزد

روستای علی آباد از توابع دهستان بنادکوک دیزه و بخش نیر شهرستان تفت، با مختصات جغرافیایی ۵۳ درجه و ۵۷ دقیقه طول شرقی و ۳۱ درجه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی، در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر نیر، واقع شده است. این روستا مساحتی بسیار کمی را دارد که از شمال غربی به مزرعه ی محمود آباد،وکوه دربید از غرب به تل غار.و از جنوب به روستای بنادکوک محدود می‌شود.

علی آباد جاهای دیدنی یزد در پاییز

خانه تاریخی شاه شجاع یزد

خانه ( شاه شجاع آل مظفر ) رشتیان یزد یزد شهر بادگیرها و مهد یکی از بی نظیر ترین میراث های معماری گلین جهان است. یکی از جاهای دیدنی یزد در پاییز که بافت قدیمی شهر دارای محلات مختلف و هر محله مرکزیتی دارد. از آنجا نیازهای روز مره مردم که قابل دسترسی بوده تامین می شده است. در مراکز محله معمولا مسجد ،حمام ،آب انبار ،حسینیه و بازارچه ،کارگاه های کوچک ،جوی (جهت دسترسی به آب قنات)قرار داشته که هنوز در بسیاری از آنها پابرجاست خانه ای است قدیمی، واقع در قلب بافت تاریخی یزد همجوار با مجموعه امیرچقماق و بازار سنتی یزد ، که روزگارانی مامن خاندان سرشناس رشتیان بوده است .

مظفری جاهای دیدنی یزد در پاییز

موزه وزیری یزد

در سال ۱۳۳۴کتابخانه وزیری یزد توسط حجت الاسلام وزیری تاسیس شد. پس از آن در سال ۱۳۶۹ با موافقت آستان قدس رضوی قرار شد موزه ای در یزد تشکیل شود .از آن به بعد بااعلام عمومی اشیاءآنتیک از خانه های یزد خریداری یا به موزه هدیه شد .قوری، قلیان ،اسنادارزشمند صورت قباله ها ،چراغ های آویزی ،تنگی ،چفت وبست قدیمی ،سکه ،لامپا ،لاله مرقعات خط ،خط استاد نی ریزی ،خط استاد میر عماد ،خط درویش عبدالمجید طالقا نی ،نکاح نامه ها ،لباسهای قدیمی مخصوص بانوان پارچه های زربفت.پارچه های طلا ونقره دوزی شده پارچه های تافته شده ،پوستین گران قیمت مربوط به یکی از خان های یزد ،زنگ میدان وقت الساعه که شیحه می کشد

وزیری جاهای دیدنی یزد در پاییز

خانه گلشنی یزد

خانه گلشنی یزد (خانه تاریخی گلشن) متعلق به دوره قاجار می باشد. یکی از جاهای دیدنی یزد در پاییز به شمار می رود. این بنا تا قبل از سال پنجاه و هفت به عنوان منزل مسکونی مورد استفاده قرار می گرفت که پس از چند سال متروکه بودن از اوایل سال هفتاد و نه بازسازی آن آغاز گردیده و بعد از طی سه سال، کار بازسازی به اتمام رسیده و از ابتدای سال هشتاد و دو به بهره برداری کامل رسید.

%name جاهای دیدنی یزد در پاییز

مسجد جامع خرانق

این بنا در خرانق در ۶۸ کیلومتری یزد واقع گردیده و مسجد کوچکی است که در پشت منبر آن، سنگ قبری به ابعاد ۳۰×۵۰ سانتی متر مربوط به مزار علی بن محمد بن اسحاق المولی – متوفی ۴۹۹ ه-. ق- نصب کرده اند .

خرانق جاهای دیدنی یزد در پاییز

خانه لاری ها

یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد که در محله فهادان و در نزدیکی بقعه دوازده امامی و زندان اسکندر قرار دارد، خانه تاریخی لاری‌هاست. یزد خانه‌های تاریخی زیادی دارد که متعلق به تجار و افراد سرشناس دوره قاجار و یادگاری از شکوه معماری آن دوران هستند. خانه لاری‌ها متعلق به یکی از همین افراد سرشناس است که بیش از ۲۷۰ سال پیش از فارس به یزد آمدند. تا پایان دوره حکومت رضاشاه این خانه همچنان یک خانه اعیان‌نشین بود، اما بعدها متروکه ماند. بعد از آنکه این بنا مدتی هم خانقاه نعمت‌اللهی بود، میراث فرهنگی یزد آن را خریداری و مرمت کرد. حالا درهای این خانه تارخی به عنوان نمادی از معماری باشکوه قاجاری به روی مردم باز است.

طبق معماری دیگر خانه‌های قاجاری، اتاق‌های این بنا دور تا دور حیاط اصلی چیده شده‌اند. وسط حیاط هم یک حوض آبی بزرگ با گل‌های رنگین دور و برش خودنمایی می‌کند. گچ‌بری‌های ظریف، شیشه‌های رنگی، پنجره‌های ارسی، آینه کاری‌ها و نقاشی‌های بنا دل گردشگران را می‌برند. برای اینکه بازدیدتان از این بنای شاهانه قاجاری تمام و کامل باشد یادتان نرود به قسمت‌های مختلف خانه لاری‌ها از جمله ایوان و بادگیر، سرداب، حیاط میانی و حیاط سوم سر بزنید.

خانه لاری ها 800x343 جاهای دیدنی یزد در پاییز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    باغ دولت آباد، چك چك اردكان، مسجدجامع،مسجدجامع نو و عمارت و بازار امير چخماق، قلعه سريزد از جاهاي ديدني يزد است

    ۲۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *