رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی کرج ( ۲۰ جاذبه گردشگری )

تاریخ بروزرسانی :
۶ خرداد ۱۴۰۱

جاهای دیدنی کرج چه از لحاظ جاذبه های طبیعی و چه از لحاظ تاریخی بسیار دیدنی هستند و می توانید یک روز کامل تعطیلی را با دیدن جاذبه های دیدنی کرج بگذرانید. کرج یکی از شهرهایی است که در صنعت گردشگری شناخت کمتری روی جاهای دیدنی آن وجود دارد و به همین دلیل شاید هنوز نتوانسته است از تمام ظرفیت گردشگری خود استفاده کند. کرج به علت نزدیک با پایتخت باعث شد است که پایتخت نشین اگر وقت آزادی پیدا کنند به کرج بیایند و از مکان های دیدنی کرج نیز دیدن فرمایند.

جاهای دیدنی کرج

کاخ سلیمانیه کرج

کاخ سلیمانیه کرج حال حاضر این ساختمان در محدوده دانشکده کشاورزی کرج واقع‌شده و سال‌هاست به حالت متروک، فراموش و رها شده است. چند سالی با انجام عملیات حفاظتی شامل دیوارکشی و نصب پرده‌های سراسری روی نما و همچنین انجام عملیات مرمتی، سعی در حفظ و احیای آن شد و پس از آن نیز هر از چندی با انجام مختصری از فعالیت‌های مرمتی این داستان ادامه دارد که این همه برای حفظ و نگهداری آن چندان کافی و موثر به نظر نمی‌رسد. تمامی اجزا و عناصر ساختمان شامل فضاها و نما، جرزها و پله‌ها، نسبت به محور میانی بنا متقارن بوده و ساختار بسیار ساده‌ای دارد. این امر با توجه به کشیدگی و عمق کم فضاها، فضایی بسیار روشن، شفاف و سبک را در ادامه باغ‌های زیبای مقابل آفریده است.کاخ سلیمانیه در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. یکی از پسران فتحعلی شاه که سلیمان میرزا نام داشت فرمانروای منطقه کرج بوده و این قصر هم مقر اقامت او بوده است. بنابراین طبیعی است که نام او بر روی این قصر گذاشته شود.صدر اصفهانی، بانی آن نیز پدر زن سلیمان میرزا بوده است .

کاخ سلیمانیه کرج در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع شده است.

-سلیمانیه جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

هفت چشمه کرج

یکی دیگر از مکان های دیدنی کرج که بسیار هم زیبا است هفت چشمه کرج است. پس از طی ۱۷ کیلومتر از شهر کرج و در امتداد جاده کرج – چالوس در نزدیکی روستای ارنگه منطقه سرسبز هفت چشمه قرار دارد.این منطقه یکی از زیباترین مناطق جاده چالوس می‌باشد، از کنار جاده چالوس تا آبشار اصلی بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد تمامی مسیر در امتداد رودخانه می‌باشد و قبل از آبشار با حدود ۹۰ متر ارتفاع که یکی از بزرگترین آبشار های ایران است، آبشارهای کوچکی وجود دارند که ارتفاع آن‌ها به ۵ متر می‌رسد و دلیل نام گذاری منطقه به هفت چشمه وجود این چشمه‌ها می‌باشد. بهترین فصل برای بازدید از آبشار، فصل بهار است که چشمه‌ها و آبشار پرآب می‌باشند.

-چشمه-کرج جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

پارک پرندگان کرج

باغ پرندگان چهارباغ، از دیدنی‌های کرج، یکی از آن پیشنهادات قابل تامل برای علاقه‌مندان به تماشای گونه‌های مختلف پرندگان است. وقتی حرف از باغ پرندگان به میان می‌آید، ممکن است فضای سرسبزی را تصور کنیم که حین قدم زدن زیر سایه درختان و لذت بردن از صدای جویبارهای آن، احساس خوشایندی از پرواز آزادنه پرندگان در هوا و یا همگام شدن آن‌ها با خودمان داشته باشیم.اما در مورد باغ پرندگان کرج باید بگوییم که بر خلاف تصور، خبری از یک باغ بزرگ و زیبا و حضور و آزادی پرندگان در طبیعت باغ نیست! این مجموعه ساختمانی دو طبقه و پر از قفس است که نژادهای مختلف طوطی، کبوتر، قرقاول و طاووس را در میان این قفس‌ها نگهداری می‌کنند و عنوان آن، یعنی باغ پرندگان، شباهت کمی به واقعیت آن دارد.

-پرندگان-2 جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

 

پارک خانواده کرج

یکی دیگر مکان های تفریحی کرج را می توان پارک خانواده این شهر نیز معرفی کرد که یکی بهترین پارک های کرج نیز محسوب می شود و بسیار پارک زیبایی است که می تواند برای یک روز بسیار جای زیبایی برای تفریحی کودکان و جوانان به همراه خانواده باشد. این پارک زیبا کرج جهانشهر، بلوار مولانا قرار دارد.

-خانواده-کرج جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

 هفت برادران کرج

از دیگر مکان های دیدنی البرز هفت سنگ جدا ازهم به جا مانده از کنده کاری جاده سازی که به هفت برادران مشهور شده اند. هنوز دیلم بجا مانده از کارگران در بالای جاده به یادگار باقیست. این منطقه دارای عمیق ترین دره ها در طول این جاده می باشد. که یکی از مکان دیدنی جاده کرج است.

-برادران-کرج جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

آسارا کرج

یکی از مهم ترین مکان دیدنی کرج را می توانند آسارا کرج نام برد که بسیاری پر گردشگر است و یکی از معروف ترین مکان های دیدنی شهر کرج نیز محسوب می شود. این منطقه چندین جاذبه گردشگری را کنار هم دارد. اولین جاذبه‌ای که در ابتدای ورودی به آسارا از سمت کرج به چشم می‌خورد، قلعه تاریخی صلصال است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. آبشار زیبا و دیدنی هفت‌چشمه در منطقه آدران آسارا واقع در کیلومتر ۱۷ جاده کرج – چالوس با ارتفاع حدود ۷۰ متر جاذبه بعدی این خطه است که می‌توان ساعت‌ها در کنار آن نشست و به زیبایی‌های آبشار و آسمانی که از میان صخره‌ها، فضایی رؤیایی را ایجاد کرده است را تماشا کرد. آبشارهای مواج و خروشان این بخش و تراوش ذره‌های آب که به‌صورت گرد در اطراف پراکنده می‌شود از جمله آبشار خور و آبشار روستای کل‌ها از چنان جذابیتی برخوردار است که با کلمات و جمله‌ها چندان قابل توصیف نیست و فقط دیدن آن‌ها از نزدیک می‌تواند گویای این‌همه طراوت و زیبایی باشد.

 جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

باغ فاتح کرج

باغ فاتح با درختان انبوه و سر به فلک کشیده‌اش یکی از آن جاذبه‌هایی است که هر آدمی را مجذوب خود می‌کند. این باغ که از زیباترین جاهای دیدنی کرج به شمار می‌آید، در منطقه سرسبز جهانشهر قرار دارد.حدود نیم قرن پیش گروهی از مردمان یزدی به دنبال پیدا کردن محیطی مناسب برای اسکان و سرمایه‌گذاری وارد کرج شدند. در بین آن‌ها سرمایه ‌گذاری به نام حاج محمدصادق فاتح یزدی بود که تاثیر زیادی در رونق اقتصادی پیش از انقلاب کرج داشت. باغ فاتح هم از جمله خدمات این فرد نوع‌دوست بود.

این باغ علاوه بر فضای سبز و درختان قدیمی‌اش، زمین‌های تنیسی دارد که علاقه‌مندان این رشته ورزشی را به سمت خود می‌کشد؛ به همین خاطر به پارک تنیس هم معروف است. با رونق گرفتن ورزش تنیس، این پارک به یک مجموعه بین‌المللی تنیس تبدیل شد که هفت زمین تمرین و یک زمین مسابقه با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر دارد.مجموعه بین الملی تنیس علاوه بر زمین‌های بازی، شامل ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه جهت مقامات و اتاق داوران، استراحتگاه موقت ورزشکاران، سرویس‌های بهداشتی، جایگاه ویژه خبرنگاران و محوطه فضای سبز است.

در فضای سبز این باغ باصفا هم می‌توان از قدم زدن در میان تونل‌های درختی که از به هم پیوستن شاخ و برگ درختان بلند و قدیمی تشکیل شده‌اند، آلاچیق‌ها و آبنماها لذت برد. همچنین می‌توان از امکانات تفریحی موجود مانند وسایل بازی کودکان و ست وسایل ورزشی استفاده کرد.مجموعه بین المللی تنیس در دل باغ فاتح کرجبا وجود یک پارکینگ کوچک و رمپ مخصوص معلومین، نشانه‌های لازم برای ساختن یک روز خوب و با آرامش برای همه افراد در این باغ تکمیل می‌شود.

-فاتح جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

آبشار سیجان کرج

آبشار سیجان از جمله آبشارهای استان البرز به شمار می رود که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. مسیر این آبشار از دل درختان تنومند، رودخانه ای زیبا و محیطی بکر عبور می کند و می تواند به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی بسیار زیبا، گردشگران زیادی را به خود جذب کند. این آبشار هم یکی زیباترین مکان های دیدنی کرج است که برای گردشگران جاذبه های بسیار زیادی دارد.

 جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

باغ سیب مهر شهر کرج

یکی از جاذبه های گردشگری و زیبای شهر کرج باغ سیبی است که در مهرشهر کرج قرار دارد.این باغ دارای درختان فراوان و کهنسالی است که تولید کننده اکسیژن و هوایی پاک و مطبوع در آن ناحیه می باشند.باغ سیب همواره مورد توجه افراد بسیاری است که مردم کرج و تهران برای بازدید از این باغ به مهرشهر کرج می روند. قدمت این باغ به سال های دور باز می گردد,باغ سیب مهرشهر با فضایی زیبا, مطبوع و با وجود داشتن مالکان حقیقی و حقوقی جزء منابع طبیعی و اماکن دیدنی شهر کرج به حساب می آید. لازم به ذکر است که باغ سیب یکی از باغ های زیبای شهر کرج است و به همراه باغ های جهانشهر کرج جزء منابع طبیعی و زیست محیطی کرج به شمار می آید.

-سیب جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

کاخ شهرستانک کرج

در محور کرج – چالوس، در قسمت شمال شرقی سد امیر کبیر (سد کرج)، در محل روستای دوآب جاده آسفالته ای به طول ۱۳ کیلومتر منشعب و به روستای شهرستانک منتهی می شود. پس از طی ۲ ساعت پیاده روی در کنار رودخانه و باغ های سر سبز، به محل قصر تاریخی ناصر الدین شاه خواهیم رسید. این بنا در سال ۱۲۹۵ هجری قمری به دستور وی جهت استفاده و ییلاق شاهان قاجار احداث شده است.ناصر الدین شاه در شهرستانک هر سال مراسم آشپزان راه می انداخت. اعتماد السلطنه در کتاب خاطرات خود در این باره می نویسد: هر سال در یک روز معین ناصر الدین شاه به اتفاق وزرا و رجال و شاهزادگان و دیگر نزدیکان خود به شهرستانک می آمد و مراسم مخصوص آشپزان را به راه می انداخت. ناصر الدین شاه برای سفر به شهرستانک از جاده مخصوص شاهی عبور می کرد. این جاده از راه پس قلعه و توچال به شهرستانک می رسید. اما خدمه و چاکران شاه مجبور بودند از راه باریک و خطرناک رودخانه به شهرستانک بروند. همیشه در جریان این رفت و برگشت تعدادی از خدمه و چاکران شاه به رودخانه سقوط کرده و جان می سپردند. به همین دلیل، ناصر الدین شاه در سرخ حصار قصری ساخت و مراسم آشپزان خود را به آنجا منتقل کرد.

-شهرستانک-1-1 جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

پارک جنگلی جهان نما کرج

پارک جهان نما فضایی طبیعی و زیبا دارد و برای تفریح خانوادگی مناسب است. از این رو همواره این پارک مکان مناسبی برای گذراندن روز طبیعت(سیزده بدر) می باشد و بسیاری از مردم تهران و کرج این پارک جنگلی را مکانی برای تفریح خود انتخاب میکنند.امروزه شهر کرج با جمعیتی بسیار و در حدود دو میلیون نفر به شهری شلوغ تبدیل شده است. جمعیت و شلوغی شهر کرج باعث شده تا ساکنین این شهر برای تفریح و احساس آرامش بیشتر و استشمام هوای پاک به سوی پارک جنگلی جهان نما بروند و برای ساعاتی در این پارک به دور از شلوغی شهر کرج به تفریح بپردازند.

-نما جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

روستای برغان

در ۱۳ کیلومتری شهر کرج، در دامنه جنوبی البرز، روستای برغان وجود دارد که به واسطه آب و هوای خوب و طبیعت بکرش به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرج شهرت پیدا کرده است. به علت داشتن چنارهای بسیار قدیمی و درختان زیاد آلوچه، لقب مهد چنارهای هزار ساله و سرزمین آلوچه به این روستا داده شده است.این روستای زیبا به خاطر داشتن باغ‌ها و مزارع زیبا و سرسبز و رودخانه خروشان، به مکانی توریستی و گردشگری تبدیل شده که هواداران زیادی دارد. در میان جاذبه‌های گردشگری این روستا اسم حمام قدیمی، مسجد جامع، پل تاریخی برغان و تپه کش کلا به چشم می‌خورد.
اما متاسفانه برخلاف طبیعت بکر و زیبای آن، از برخی آثار باستانی این روستا به جز کمی ویرانه چیزی باقی نمانده است.

در کنار آرامش و طبیعت این روستا انواع غذاهای محلی و خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم وجود دارد که بر ماندگار شدن خاطرات سفر به این روستا کمک می‌کند. آلوی برغانی یکی از خوشمزه‌ترین سوغات‌های این مکان است.

آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان

-برغان جاهای دیدنی کرج ( 20 جاذبه گردشگری )

جاذبه های طبیعی کرج کدامند ؟

 از طرواوت آبشارهای فراوان، آرامش بام کرج، شگفتی جاده چالوس و هیجان پیست اسکی گرفته تا غافلگیری در باغ پرندگان چهارباغ.

جاذبه های تاریخی کرج کدامند ؟

 از برج عجیب تهمینه که مربوط به قرن هفتم هجری است تا پل و کاروانسرای شاه عباسی، کاخ سلیمانیه و کاخ مروارید گفتیم تا رسیدیم به خانه مصدق و خانه شاملو در عصر معاصر.

غذاهای محلی کرج کدام است ؟

هلیم و گوشت گوسفند ،یوان آش ،خوراک لوبیا پیله ،خورش عدس طالقان ،
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *