جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی نایین در پاییز

تاریخ بروزرسانی :
۴ شهریور ۱۳۹۷

نایین یکی از شهرهای زیبای استان اصفهان است که اثر مهم تاریخی به نام «مسجد جامع نایین» را در دل خود جای داده است. نایین قدمتی برابر به ۳۰۰۰ سال دارد و بر اساس برخی شواهد مسجد جامع این شهر به‌عنوان دومین مسجد ایران شناخته می‌شود (در برخی منابع اولین مسجد ذکر شده است). نایین آب و هوایی گرم و خشک دارد و فرش نایین و عبای آن شهرتی جهانی دارد.در این مطلب شما را با جاهای دیدنی نایین در پاییز آشنا می سازیم .


آب انبار معصوم خانی

آب‌انبار معصوم‌خانی، یکی از آب‌انبارهای اصلی شهر نایین است که توسط فرد خیری به همین نام در دوران پهلوی در محله «چهل دختران» کنار «دروازه چهل دختران» ساخته شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معصوم خانی جاهای دیدنی نایین در پاییز

قلعه رستم

قلعه رستم در روستای بافران در شرق شهر نایین قرار گرفته است. متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم رسیدگی به آن در حال تخریب و ویرانی است.

قلعه رستم جاهای دیدنی نایین در پاییز

کاروانسرای نیستانک

کاروانسرای نیستانک در روستایی به همین نام در ۳۰ کیلومتری جاده نایین به اردستان واقع شده است. این کاروانسرای تاریخی به‌عنوان یکی از زیباترین کاروانسراهای دوران قاجار به شمار می‌رود. بنای این کاروانسرا به صورت چهار ضلعی از بیرون و به صورت هشت ضلعی در حیاط است.

نیستانک جاهای دیدنی نایین در پاییز

آسیاب آبی ریگاره

آسیاب آبی ریگاره، در محله محمدیه شهر نایین بنا شده است و به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی شهر محسوب می‌شود. در محوطه اصلی آسیاب در عمق ۲۵ متری، شاهد فضاهای متعددی نظیر اتاق‌ها، محل اصطبل و محل قرار گرفتن سنگ‌های آسیاب و تنوره خواهید بود.

ریگاره جاهای دیدنی نایین در پاییز

خانه فاطمی ها

خانه فاطمی‌ها در محله نوآباد مقابل بازار تاریخی شهر نایین قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی و سنتی شهر نایین در دوران قاجاریه به شمار می‌آید.

این خانه در حال حاضر در مالکیت نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهر نایین و در حال مرمت است.

فاطمی ها جاهای دیدنی نایین در پاییز

فاطمی ها1 جاهای دیدنی نایین در پاییز

کاروانسرای بلاباد
کاروانسرای بلاباد در کیلومتر ۲۳ جاده اصفهان به نایین در دهستان «لای سیاه» در مجاورت روستای «بلاباد» واقع شده است. این کاروانسرا دارای ۲ هزار متر مربع مساحت و ۲۶ حجره است و از بناهای تاریخی مربوط به دوران صفویه به شمار می‌رود.

بلاباد جاهای دیدنی نایین در پاییز

مسجد بابا عبدالله
بنای تاریخی مسجد باباعبدالله در ابتدا به صورت گنبد مقبره‌ای در دوران ایلخانی بوده و سپس مسجد در کنار آن توسعه یافته است.
بر طبق کتیبه‌ای که متعلق به سال ۷۰۰ هجری قمری است، گفته می‌شود که این مسجد در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است.

عبدالله 1 جاهای دیدنی نایین در پاییز

عبدالله جاهای دیدنی نایین در پاییز

آتشکده سپرو

آتشکده سپرو،‌ در روستای سپرو در ۳۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر نایین بر فراز شیرکوه جا خوش کرده است. این آتشکده که مردم محلی به آن «چهاردری» نیز می‌گویند، در لیست آثار باستانی متعلق به دوران ساسانیان ثبت شده و اکنون در حال ترمیم و بازسازی است.

سپرو جاهای دیدنی نایین در پاییز

کارگاه های عبابافی

محله محمدیه در شهر نایین بیشتر به دلیل کارگاه‌های عبابافی‌اش، شهرت دارد. کارگاه‌های عبابافی، بیشتر خانه‌هایی قدیمی و دستکند در دل زمین هستند تا بافندگان در تابستان‌‌ها هم از گرمای کویر در امان باشند.

عبابافی جاهای دیدنی نایین در پاییز

عبابافی1 جاهای دیدنی نایین در پاییز

باغ مصلی

باغ مصلی یکی از آثار تاریخی و دیدنی قابل توجه شهر نایین است. این باغ زیبا و وسیع تا چند سال پیش تفرجگاه مردم در ایام تعطیل بوده و بقعه داخل آن نیز زیارتگاه نایینی‌ها محسوب می‌شده است.

باغ مصلی 1 جاهای دیدنی نایین در پاییز

باغ مصلی جاهای دیدنی نایین در پاییز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    برای دوستانی که نمیدونن بگم که دستگاههای عبابافی از جنس چوب و نی و شامل اجزایی مانند نورد، دفتین، شانه و پدال برای باز کردن بین تارها با دست ساخته میشه
    و عباها در رنگهای سرخ و خرمایی پشم و کرک بافته می‌شه

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد