رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ فروردین ۱۴۰۳

جاهای دیدنی شهرکرد ۱۴۰۳ 🌁 از چشمه دیمه تا قلعه دزک

لینک این مطلب کپی شد!

جاهای دیدنی شهرکرد را در این مطلب جمع آوری کرده ایم تا شما قبل از سفرتان با آنها آشنا شوید و با اطلاعات کافی به سفر بروید .شهرکرد که در گذشته دهکرد نامیده می‌شد، مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است. مرتفع‌بودن شهرکرد باعث‌شده است که لقب بام ایران را بگیرد. سابقه تاریخی، طبیعت زیبا و آب‌وهوای معتدل شهرکرد، این شهر را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای بهاری تبدیل کرده است.

حاشیه رودخانه زاینده رود
حاشیه رودخانه زاینده رود بدلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمانخان، شرایط اقلیمی مناسب، دسترسی نزدیک به مرکز ...
بهترین مراکز خرید در شهرکرد
شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری که به بام ایران شهرت دارد ، شهری زیبا با آب‌وهوایی خنک و ...
مسجد اتابکان شهرکرد
مسجد اتابکان شهرکرد از جمله بناهای دوره تسلط اتابکان است که با تعمیرات و بازسازی های دوره های بعد، تا ...
خانه ستوده چالشتری
خانه ستوده چالشتری در واقع آخرین بخش های بر جای مانده از مجموعه بناهای مرتبط با ارگ چالشتر و مربوط ...
حمام خان شهرکرد
حمام خان شهرکرد از جاذبه های تاریخی شهرکرد می باشد. این حمام در جنوب‏ غربی مسجد جامع شهرکرد همزمان با ...
مجموعه طبیعت گردی دوپلان
مجموعه طبیعت گردی دوپلان از دیگر جاذبه های گردشگری روستا وجود تنگه ها و صخره های زیبا ، کاروانسرای قدیمی ...
غار گرز رستم شهرکرد
غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا) که از آن با عنوان غار تانا هم نام برده می شود با 6 چاه ...
پارک ملت شهرکرد
پارک ملت شهرکرد یکی از بوستان‌های شهرکرد است که فضای سبز زیبا و امکانات رفاهی و بهداشتی آن در روزهای ...
قلعه صمصام السلطنه شهرکرد
قلعه صمصام السلطنه شهرکرد به دست صدر اعظم ایران در دوره مشروطه نجفقلی خان ملقب به صمصام السلطنه بنا شده ...
قلعه چالشتر شهرکرد
قلعه چالشتر شهرکرد از آثار تاریخی دوره قاجاریه که در 10 کیلومتری شهرکرد واقع شده است . سردر قلعه با ...
قلعه دزک شهرکرد
قلعه دزک شهرکرد،که به قلعه امیرمفخم بختیاری معروف است در استان چهار محال و بختیاری و ۳۲ کیلومتری جنوب شرق ...
قلعه شمس آباد شهرکرد
قلعه شمس آباد شهرکرد در 15 کیلومتری شهرکرد در روستای شمس آباد واقع است. روستای شمس‌آباد از توابع شهرستان شهرکرد ...
قلعه سورک شهرکرد
قلعه سورک شهرکرد را نصیرخان ملقب به سردار جنگ حدود 90 سال پیش یعنی در اواخر دوره قاجار با معماری ...
تالاب گندمان
تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته ...
روستاهای کیار
روستاهای کیار را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . در ابتدا با شهرستان کیار سپس به معرفی ...

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و در ۹۷ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، پیدا شدن سکه‌های مربوط به دوران اشکانی و ساسانی، و به خصوص توجّه به استقرار تپه‌های باستانی مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح، قدمتی در حد هزاره‌های مذکور برای استقرار بشر و آغاز تمدن در محدوده دشت شهرکرد یا لار می‌توان منظور نمود.

قلعه دزک

در استان چهارمحال‌وبختیاری قلعه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد و قلعه دزک را می‌توان بین این قلعه‌ها زیباترین دانست. قلعه دزک هم مثل خیلی از قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی دیگر یادگاری از دوران قاجار است. این قلعه معماری داخلی شگفت‌انگیزی دارد. یکی از نکات جالب درباره قلعه دزک اقامت شش ماهه علامه دهخدا در این قلعه است. به گفته خود دهخدا ایده نوشتن امثال و حکم و لغتنامه در این قلعه به ذهنش رسیده است.

آدرس: شهر کرد، ۲۲ کیلومتری شهرکرد، روستای دزک

قلعه دزک جاهای دیدنی شهرکرد در بهار

قلعه شمس آباد

یکی دیگر از عمارات تاریخی شهرکرد، قلعه‌ شمس‌آباد است که در ۱۵ کیلومتری این شهرستان قرار گرفته و از قدمتی بالغ بر ۱۲۰ سال برخوردار است. این بنای کهن در اوایل دوران حکومت پهلوی، به دستور «یوسف خان امیر مجاهد» از خان‌‌های بختیاری و در دو طبقه احداث شد. سازندگان این عمارت تاریخی، با ایجاد و احداث ستون‌های مکعبی شکل که با نقش‌هایی از گیاهان و تصاویری از انسان (پیکر مردانی مسلح که لباس محلی به تن دارند)، تزیین شده است، زیبایی خیره‌کننده‌ای را به آن بخشیده‌اند.

قلعه جونقان

این کاخ یکی از قشنگ‌ترین جاذبه های جونقان است.این کاخ یکی از قشنگ‌ترین جاذبه های جونقان است.جونقان شهری در جنوب غربی شهرکرد است. این شهر در میان کوه‌های زاگرس قرار گرفته و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. قلعه جونقان در مرکز این شهر قرار دارد و در دوران مشروطیت پایگاهی برای مشروطه‌خواهی مردم بختیاری بوده. پل جونقان، کاروانسرای خان‌اوی از دیگر جاذبه‌های گردشگری جونقان هستند.

قلعه جونقان جاهای دیدنی شهرکرد در بهار

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده اندرونی قسمت حاکم‌نشین قلعه چالشتر است و می‌توان آن را تنها باقی‌مانده این مجموعه تاریخی دانست. قلعه چالشتر از دوران صفوی و قاجار به یادگار مانده. خانه ستوده علاوه بر اینکه معماری زیبایی دارد که به خودی خود می‌تواند باعث جذب گردشگران باشد، این روزها از سه موزه آثار سنگی، موزه کاروزندگی و موزه مردم‌شناسی هم بهره می‌برد.
آدرس: شهر کرد، چالشتر،خیابان بهار

خانه ستوده چالشتری جاهای دیدنی شهرکرد در بهار

 

مسجد اتابکان

مسجد اتابکان، بنایی به‌جای‌مانده از دوران حکومت اتابکان در خیابان ولیعصر شهرکرد است. در این مسجد، درب چوبی قرار دارد که بسیار قدیمی است و به ۸۰۰ سال پیش تعلق دارد. این اثر تاریخی در گذر زمان و در دوران مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفتی و اخیرا نیز مرمت و تعمیرات مختلفی در بخش‌هایی از آن انجام شده است.

وجه تسمیه این بنای تاریخی به مسجد اتابکان، به‌دلیل مقارن شدن ساخت آن در دوران حکومت اتابکان است که به نام «مسجد اتابکان درب امامزاده» نیز شناخته می‌شود.

آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر

 

شیر سنگی (بردشیر)

شیر سنگی از نمادهای مردمان لُر بختیاری است که آن را روی قبر بزرگان و نامداران این ایل گذاشته‌اند. در گویش بختیاری این مجسمه‌ها را «برد شیر» می‌نامند. جالب است بدانید که این نماد علاوه بر این تندیس‌ها، در قالب گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند نیز وجود دارد.

جاهای دیدنی شهرکرد

 

پل خراجی

پل خراجی در جنوب‌غربی روستای خراجی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرکرد روی رودخانه کیار احداث شده است. قدمت این پل متعلق به دوران حکومت صفوی است. طول پل خراجی ۵۴ متر و بالاترین ارتفاع آن پنج متر و فاصله دهانه‌های آن متغیر و به‌طور متوسط ۲٫۵ متر است.

آدرس: استان چهار محال و بختیاری، ۳۰ کيلومتری شهرکرد، جنوب غربی روستای خراجی

جاهای دیدنی شهرکرد

آبشار زردلیمه

اگر اهل طبیعت‌گردی حرفه‌ای و پیاده‌روی هستید رفتن به این آبشار بکر و زیبا در نزدیکی شهرکرد را پیشنهاد می‌کنیم. برای دیدن آبشار زردلیمه باید از شهرکرد به سمت دیناران رانندگی کنید و بعد در مسیری که مخصوص کوچ عشایر است پیاده‌‌روی کنید. طبیعت منطقه، درختان سرسبز بلوط و بادام و جاذبه‌های گردشگری‌ای مانند پل خداآفرین که در مسیرتان قرار دارد، این سفر کوتاه را جذاب‌تر می‌کند.

آدرس: شهرکرد، جنوب منطقه اردل، کنار رودخانه بازفت

آبشار زردلیمه جاهای دیدنی شهرکرد در بهار

تالاب چغاخور

یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در بهار تالاب چغاخور است. به جز آرامش و زیبایی خود تالاب پرندگان محلی و مهاجری مثل غاز و اردک و حواصیل و لک‌لک که می‌توانید اطراف تالاب ببینیدشان از جاذبه‌های این تالاب به حساب می‌آیند. تالاب چغاخور دسترسی ساده‌ای دارد و خیلی‌ها در مسیر سفرشان چند‌ ساعتی کنار این تالاب استراحت می‌کنند.

آدرس: بروجن، ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال‌وبختیاری

تالاب چغاخور جاهای دیدنی شهرکرد در بهار

پل زمان خان

پل زمان خان یکی از جاهای دیدنی شهرکرد است که در فاصله ۲۷ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. بهتر است بدانید که این اثر تاریخی به دستور یکی از روسای عشایر به نام زمان خان به صورت دو دهنه هشت متری بر زاینده رود بنا شده است. پل زمان خان تلفیقی بسیار زیبا از همکاری تاریخ و طبیعت است. پل زمان خان همزمان دو لذت دیدار طبیعت و مطالعه تاریخ را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد. جالب است بدانید که امکان رفتینگ (قایق سواری بر رودخانه های خروشان) نیز در پل زمان خان فراهم است. شما می توانید با قایق سواری لحظات هیجان انگیزی را برای خود و دوستان رقم بزنید. لازم به ذکر است که پل زمان خان، یک بار در سال ۱۰۲۲ هجری قمری توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال ۱۳۲۲ هجری قمری به دست (حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی)بازسازی و مرمت شده است.

جاهای دیدنی شهرکرد

 

تالاب گندمان

تالاب گندمان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آقبلاغ است که در فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب معروف چغاخور قرار گرفته است. بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور در این تالاب سرازیر می‌شود.
آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان بروجن، جاده بلداجی به بروجن، شهر گندمان، خیابان مطهری

جاهای دیدنی شهرکرد

چشمه دیمه

یکی از چشمه‌های اصلی که آب زاینده‌رود را تامین می‌کند این چشمه است. چشمه دیمه در فهرست میراث طبیعی ایران نیز ثبت شده است. آب این چشمه از نظر غنای مواد معدنی و املاح کیفیت بالایی دارد و بسیار گوارا است. مناظر اطراف این چشمه به‌همراه امکانات نسبتا مناسب برای کمپ و پیک‌نیک اینجا را به محلی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است. علاوه بر پوشش گیاهی و حیات وحش این منطقه که می‌تواند برای طبیعت‌گردان جذاب باشد، امکان دیدن چادرهای عشایر بختیاری در نزدیکی این منطقه جذابیت فرهنگی نیز ایجاد می‌کند.

آدرس: استان چهار محال و بختیاری، کوهرنگ، ۱۰ کیلومتری چلگرد، روستای دیمه

جاهای دیدنی شهرکرد

آب و هوای شهرکرد چگونه است؟

شهرکرد دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است. میانگین سالانه دمای هوا در شهرکرد ۱۱/۵ درجه سانتیگراد می‌باشد. سردترین و گرم‌ترین ماه‌های شهرکرد به ترتیب دی و مرداد می‌باشد.

سوغات و صنایع دستی شهرکرد چیست؟

خوراکی :گز بلداجی ،پولکی ، گردو ، بادام ، نان کاکولی ، قره قروت ،کشک ، عسل ، گیاهان دارویی و…
صنایع دستی :گبه ، چوقا ، خرسک و جاجیم ،نمد و…

بازارها و مراکز خرید صنایع دستی شهرکرد کجا هستند ؟

بازار بزرگ شهرکرد، بازارچه لحاف دوزان ، بازارچه دائمی صنایع دستی

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    قلعه جونقون به محلی یا جونقان این بنای سنگی آجری زیبا, به کاخ سردار اسعد بختیاری هم مشهور شده که برمیگرده به دوران مشروطیت و شروع قیام بختیاریها در شهر جونقان از توابع شهرستان فارسان و بعد فتح اصفهان و تهران.این کاخ اولین مکانی در اصفهان و چهارمحال بوده که دارای موتور برق و الکتریسیته بوده

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *