رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۷

جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

لینک این مطلب کپی شد!

گیلان از استان‌های پرجمعیت ایران است که از شمال به دریای خزر و آذربایجان محدود می‌شود. این منطقه طبیعتی سرسبز و بکر با آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد. سیاهکل یکی از شهرهای خوش آب و هوای این استان است که از سه منطقه تشکیل شده است؛ منطقه آبرفتی که از بر جای ماندن گل و لای رودخانه‌ها و همچنین رسوبات دریا در زمان‌های کهن ایجاد شده است و منطقه کوهپایه‌ای با جنگل‌های راش فراوان و دیگری منطقه کوهستانی که تا نیمی از سال معمولا در آن برف وجود دارد. نام محلی سیاهکل در تلفظ سی کل است. سی به معنی کوه با شیب تند و کل به معنی آبادی است و در حقیقت نام سیاهکل به معنی آبادی کنار کوه با شیب تند است. این شهر دیدنی‌های فراوان طبیعی و تاریخی دارد که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز آشنا شوید .

آبشار لونک
آبشار لونک در منطقه جنگلی مسیر سیاهکل به دیلمان قرار دارد و فاصله آن تا شهر سیاهکل حدود ۲۵ کیلومتر است. آبشار لونک تنها یکی از آبشارهای زیبای این منطقه است. این آبشار در فصل بهار و پاییز بسیار پرآب است. در اطراف این آبشار می‌توان جنگل‌های طبیعی و سرسبزی را درختان راش، ممرز، توسکا، خرمندی، انجیری تماشا کرد. این آبشار دوقلو است و به دلیل زیبایی و سرسبزی محیط اطرافش به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه تبدیل شده است.

-800x449 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز
آبشار بابا ولی
آبشار بابا ولی در روستایی با همین نام قرار دارد و در حدود ۵ کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر در ساحل رودخانه پاکرود واقع شده است. این منطقه سرزمین قوم باستانی دیلم است و چشم‌اندازهای طبیعی و تاریخی منحصر به فردی دارد. این آبشار فصلی است که بر اثر آب شدن و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف آن به جریان می‌افتد. این آبشار از آبشار لونک بزرگ‌تر است و ارتفاع آن به حدود ۲۰ متر می‌رسد.

-بابا-ولی-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

حمام تاریخی دیلمان
حمام تاریخی دیلمان در ابتدای ورودی شهر دیلمان در ارتفاع یک هزار و ۴۶۶ متری واقع شده است و از جاذبه‌های تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. احتمال می‌رود قدمت این بنا متعلق به دوره ایلخانیان باشد. این بنا زیر انبوهی از گل و لای مدفون شده بود و به دستور میرزاعلی میر بلوک از زیر لایه‌های خاک بیرون آورده شد و مورد بازسازی قرار گرفت. این حمام دارای یک صحن مرکزی است که چهار صحن دیگر در چهار جهت اصلی محوطه مرکزی حمام را احاطه کرده است. نورگیرها در بالای گنبد حمام قرار دارد و به علت در دسترس نبودن شیشه شفاف، از سنگ و مرمر شفاف برای عبور نور استفاده شده است. با توجه به موقعیت کوهستانی و اقلیم سرد منطقه، جز بناهایی است که با شرایط خاص کوهستانی در جهت سرما و مقابله با آن طراحی شده است. این حمام تاریخی در ردیف آثار میراث فرهنگی ثبت شده است.

-دیلمان-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

کاروانسرای تی تی
کاروانسرای تی تی یا تی تی خانم (تی تی به منای شکوفه) در ۴ کیلومتری شهر سیاهکل و محل تلاقی ساحل شیم رود و باباکوه واقع است. در حقیقت این کاروانسرا در محل گذر قدیم دیلمان به لاهیجان احداث شده است. بنای آن از سنگ، آجر و گچ و دیواره خارجی آن از سنگ و ساروج است. قدمت این بنا به دوره صفویه می‌رسد و گفته می‌شود بانی آن تی تی خانم عمه یکی از شاهان صفوی بوده است. این بنا در در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
-تی-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

قلعه گرماور
قلعه گرماور در نزدکی روستایی با همین نام بر فراز کوهی بلند و صخره‌ای قرار دارد. کوه گرماور با توجه به موقعیت دفاعی مکان مناسبی جهت نظارت بر دشت‌های اطراف بوده است. در اطراف این قلعه بر روی کوه آثار بسیاری از قطعات سفالینه‌های پیش از اسلام و دوران اسلامی وجود دارد. از بنای اصلی قلعه فقط برج دیدبانی آن برجای مانده است و در قسمت غربی برج آثاری از پی ساختمان دیده می‌شود. در برخی نقاط آثار خشت‌های قرمز رنگ حاکی از وجود بنایی در ادوار گذشته به چشم می‌خورد. در بخش فوقانی آن نیز از خشت خام استفاده شده است. قدمت این بنا به درستی مشخص نیست، اما تاریخ ساخت آن را به قرن‌های سوم و چهارم هجری نسبت داده‌اند.

-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

قلعه کوتول شاه
قلعه کوتول شاه به‌عنوان یکی از آثار میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت این قلعه به دوران تیموریان می‌رسد و در روستای موشا واقع شده است.

قله درفک

قله درفک در ارتفاع دو هزار و ۷۳۳ متری در رشته‌کوه‌های البرز غربی در شمال شرقی شهرستان رودبار و در منطقه جنگلی سیاهکل قرار دارد. نام قله درفک به روایتی از دال فک آمده‌ که در گویش دیلمی، دال، نام پرنده‌ای است از خانواده عقاب و فک به معنی آشیان و آشیانه است. بنابراین دالفک، یعنی آشیانه عقاب. در ضلع شمالی قله دیواره ۵۰۰ متری آهکی بلندی قرار دارد و از جمله دیدنی‌های آن باید از غار یخ بر بالای کاسه درفک اشاره کرد. آتشفشان خاموش درفک نیز در منتهی الیه خط الراس غربی البرز واقع است.

-800x449 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

جاده جنگلی سیاهکل

جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان از جاذبه‌های چشم‌نواز و دیدنی این منطقه است که طبیعتی بکر و سرسبز دارد. داخل جنگل چشمه‌ها و آبشارهای زیبایی در کنار پوشش درختانی چون ممرز، افرا، انجیلی و لرگ وجود دارد. اطراف این جنگل به‌وسیله منابع طبیعی برای استراحت مردم آماده‌سازی و امکاناتی از قبیل منقل‌های بتونی برای کباب، سرویس بهداشتی و آب لوله‌کشی مهیا شده است.
-800x451 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

استخر و پارک پاشوران
استخر و پارک پاشوران در داخل شهر قرار دارد و همانند استخرهای لاهیجان و لنگرود احداث شده است. قایق‌رانی از امکانات این استخر برای گردشگران است. اطراف استخر نیز با انواع مجسمه‌های شیرسنگی، بز کوهی و … تزیین شده است. این پارک از درختان چنار و اقاقیا و انواع گیاهان پوشیده شده است و امکانات رفاهی مناسب برای استراحت گردشگران دارد.

-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

پناهگاه سنگی گیلارکش

پناهگاه سنگی گیلارکش در روستایی با همین نام قرار دارد. این منطقه کوهستانی دارای آب و هوای سردسیری است. پناهگاه سنگی گیلارکش، در شمال این روستا ر ارتفاع یک هزار و ۷۸۰ متری روی دیواره‌ای صخره‌ای قرار گرفته است. به گفته اهالی محل در این دیواره صخره‌ای، چندین سوراخ به ابعاد متفاوت وجود داشته که بر اثر زلزله سال ۱۳۶۹ بیشتر آن‌ها بسته شده است. دهانه اصلی پناهگاه، یک و نیم متر عرض و حدود دو متر ارتفاع دارد. در حال حاظر چوپانان منطقه از آن استفاده می‌کنند.

-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

خانه عضدی

خانه عضدی سیاهکل بنایی دو طبقه بوده و قدمتی برابر با اواخر دوران قاجار دارد زیربنای ساختمان ۲۱۲ مترمربع بوده و ۱۳ اتاق به صورت قرینه دارد. معماری بنا متناسب با سبک معماری سنتی گیلان است. سقف خانه شیروانی با پوشش سفال بوده و گچ‌بری‌های بسیار زیبا در نمای بیرونی آن استفاده شده است، گچ‌بری و آیینه‌کاری‌های زیبا نیز در داخل خانه وجود دارد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۴ به شماره سند ۱۵۲۲۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

-عضدی-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

چشمه‌های آب معدنی

چشمه‌های آب معدنی غازی گوابر، خورتاب، سیرگیلی، گرماخانی و لاریخانی در منطقه سیاهکل قرار دارند که همگی چشمه‌هایی جوشان با آب معدنی و گوارا هستند که از جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند. مردم این منطقه از آب این چشمه‌ها استفاده می‌کنند و آب چشمه گرماخانی را مقدس و شفابخش می‌دانند.

-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

امامزاده مصطفی
امامزاده مصطفی در ارتفاع ۱۷۰ متری از سطح دریا پس از روستای گلنا دان قرار دارد.

-مصطفی-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

امامزاده صالح و سلطان حسین

امامزاده صالح و سلطان حسین پس از روستای اسپیلی در دامنه کوه واقع شده است.

بقعه بابا ولی

بقعه بابا ولی با بنایی چهار گوش در روستایی با همین نام قرار دارد. این بقعه، همانند بسیاری از آرامگاه‌های شمال ایران، نقاشی‌های مذهبی دارد و پوشش بام آن از سفال است. این بنا از آثار قرن یازدهم است.

-ولی-پ-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

منطقه شکارممنوع دیلمان

منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک در ‌۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل قرار گرفته و از سال ‌۱۳۷۴ به‌صورت شکار ممنوع مدیریت شده است. این منطقه جنگلی، مرتعی و کوهستانی است. گونه‌های گیاهی مهم منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک شامل افرا، ممرز، پلت، شیردار، راش، توسکا، لیلکی، صنوبر، انار، تمشک، شب خسب، ون، شمشاد، گردو و ملج است. گونه‌های مهم جانوری شامل مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، گربه جنگلی، سمور و رودک است.

-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

اقامتگاه بوم‌گردی میکال
اقامتگاه بوم‌گردی میکال با معماری زیبا و محیطی خاص از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است که امکانات رفاهی مناسبی برای اقامت گردشگران دارد.

-800x430 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

روستای بالارود
روستای بالارود تحت تأثیر اقلیم کوهستانی در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. این روستا در همجواری کاروانسرای تی تی قرار دارد.

روستای پیرکوه
روستای پیرکوه، روستایی زیبا و کوهستانی از توابع شهرستان سیاهکل استان گیلان است. مردمان این روستا از نژاد کرمانج هستند و به زبان کرمانجی صحبت می‌کنند. پیرکوه دارای یکی از خاص‌ترین شرایط آب و هوایی است که اغلب اوقات پیش‌بینی وضع هوا در آن دشوار است.

-800x449 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز


بازار هفتگی سیاهکل

بازار هفتگی سیاهکل در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه هر هفته تشکیل می‌شود و رونق بسیاری دارد. در بازار سیاهکل از هر نوع کالایی را می‌توان پیدا کرد.

-1-800x450 جاهای دیدنی سیاهکل در پاییز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *