جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آبان ۱۴۰۲

فصل پاییز در تمام شهرهای ایران دیدنی ست ولی در اصفهان که به نصف جهان معروف است حال و هوای خاص خود را دارد. فصل پاییز اصفهان چهره ی دیگری از این شهر تاریخی را پیش روی تان می گذارد و دل تان را بیشتر از همیشه می برد. خیابان های فرش شده با برگ ها ، گذرگاه های خیس از باران، خنکای هوا همه و همه لذت سفر به اصفهان را در پاییز بیشتر خواهد کرد. از همین رو برای کمک به برنامه‌ریزی بهتر مسافرت شما، فهرستی از مکان‌های ایده‌آلی که هنگام سفر به اصفهان در پاییز باید از انها بازدید کنید، گردآوری کرده‌ایم. باشد که مورد پسندتان قرار گیرد.

اصفهان در پاییز 1 800x432 جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

کاخ چهلستون

عمارت چهلستون در اوایل قرن ۱۱ هـ .ق در میان باغ و مجموعه بناها و کاخهای محوطه دولتخانه صفوی ساخته شده است . این عمارت که یکی از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز است عمدتاً به منظور پذیرائی رسمی از میهمانان و سفرای خارجی ، طی سه مرحله و طبق یک طرح واحد ساخته شده است . مرحله اول ـ تالار اصلی و بزرگ . دومین مرحله ـ ایوان آئینه و اطاقهای طرفین آن . سومین مرحله ـ ایوان ستون دار که از هجده عدد ستون و سقف چوبی تشکیل شده است . نام چهلستون به نشانه کثرت ستونها و انعکاس تصویر بیست ستون در آب استخر است .

کاخ چهلستون2 جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

برای آشنایی بیشتر با شهر اصفهان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در اصفهان را نیز مطالعه بفرمایید.

بازار قیصریه

سردرب قیصریه در شمال میدان امام (نقش جهان) ساخته شده است . این سردرب ، یکی از زیباترین نقاشی های مربوط به دوران صفویه را نشان می دهد . از این سردرب ، وارد یکی از زیباترین بازارهای جهان می شویم . این بازار در دوران صفویه مرکز فروش کالاهای گران قیمت بوده است و نمایندگان شرکتهای خارجی در این مکان دارای حجره هائی بوده اند . بازار اصفهان یکی از بزرگترین بازارهای ایران است که دارای قسمتهای مختلف می باشد و در هرقسمت کالاهای خاصی را به فروش می رسانند . برای مثال قسمت صنایع دستی ، طلا و نقره ، قالی ، کفش و غیره . بازدید از همه قسمتهای بازار ساعتها به طول می انجامد .

بازار قیصریه جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

مسجد امام اصفهان

در جبهه جنوبی میدان نقش جهان ـ (میدان امام) ـ یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام قراردارد که به دستور شاه عباس اول ، توسط استاد علی اکبر اصفهانی احداث گردیده است . در مرحله اول سردرب اصلی و جلوخان ورودی با دو مناره خارجی مسجد ساخته می شود . درب مسجد با ورقهای نقره و طلا تزئین گردیده و مربوط به دوره شاه صفی ، جانشین شاه عباس اول است . در داخل مسجد یک حیاط اصلی و مرکزی ، با چهار ایوان و دو حیاط فرعی جانبی قراردارد . گنبد خانه جنوبی به صورت دو پوش اجرا گردیده و فضای بین این دوگنبد حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد . ارتفاع گنبد خارجی از کف مسجد ۵۰ متر می باشد . کتیبه های مسجد، توسط خطاطان و خوشنویسان معروف دوران صفویه مانند : علیرضا عباسی ، عبدالباقی تبریزی ، محمدصالح اصفهانی و محمدرضا امامی مزین شده است.

مسجد امام اصفهان جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

مسجد شیخ لطف اله اصفهان

در ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان) مسجدی قراردارد که در زمان شاه عباس اول صفوی ، هنگام احداث میدان و همراه با بناهای اطراف آن به منظور محل عبادت و حوزه تدریس مرحوم شیخ لطف اله ، که از علما و روحانیون بزرگ جبل عامل در لبنان بوده ، ساخته شده است . ساختمان مسجد در سال ۱۰۱۱ هـ .ق آغاز و در سال ۱۰۲۸ به پایان رسیده است .

مسجد شیخ لطف اله اصفهان جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

منارجنبان اصفهان

منارجنبان یکی از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز و از آثار تاریخی مشهور ایران است که در ۵ کیلومتری غرب اصفهان در جاده اصفهان به نجف آباد قراردارد . ساختمان دارای یک ایوان و دو مناره است . قبر عبداله این محمد ابن محمود یکی ازچهره های شاخص قرن ۸ هجری در این بنا قراردارد . احداث این بنا همزمان با دوران حکومت ایلخانیان مغول می باشد . این بنا از نقطه نظر معماری ، دارای ارزش فراوانی است . یکی از ویژگیهای این بنا این است که اگر یکی از مناره ها تکان داده شود ، مناره دوم و تمام ساختمان تکان و حرکت بسیار محسوس دارد . ارتفاع ایوان از سطح زمین ۱۰ متر و ارتفاع مناره ها ۵/۱۷ متر می باشد . مسئله بسیار مهم این است که این بنا را برای تکان دادن نساخته اند وتکان دادن زیاد آن موجب ویرانی بنا می گردد .

منارجنبان اصفهان 800x323 جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

مسجد حکیم اصفهان

مسجد حکیم اصفهان یکی از مساجد بسیار نفیس چهار ایوانه است که در فاصله سالهای ۱۰۵۱ تا۱۰۷۳ هـ .ق مقارن با سلطنت شاه صفی و شاه عباس دوم به همت طبیب حکیم محمد داوودخان ملقب به تقرب خان بر روی ویرانه های مسجد جامع جور جیراز بناهای قرن چهارم هجری ساخته شده است . براساس کتیبه های موجود ، معمار این بنا محمدعلی بن ستاد علی بیک اصفهانی است . آنچه مسجد حکیم را در عداد مساجد بسیار نفیس دوران صفویه قرار می دهد ، ارزشهای خاص معماری ، کتیبه های متعدد آن است که به دست استاد محمدرضا امامی ، خوشنویس نامدار عصر صفویه تحریر شده است . از دیگر قسمتهای دیدنی این بنا می توان به محراب بسیار زیبایی که با مقرنسها و کتیبه ها که به خط ثلث بر زمینه لاجوردی تزئین یافته است اشاره کرد .

مسجد حکیم اصفهان 800x489 جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

قلعه سارویه

قلعه سارویه یکی از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز است که به نام های کهن دژ یا تپه اشرف در اصل یه قلعه با قدمت هفت هزار ساله ، در کناره شمالی زاینده رود واقع شده است که بیش از هزار و چهارصد سال قبل کتابخانه بزرگی بوده و کتاب های علمی زیادی اونجا نگهداری می شده. با حمله اعراب به ایران این کتابخانه هم ویران می شه و باقی مونده هاش به شکل یه تپه بنام تپه اشرف دیده می شه. این قلعه در کنار پل شهرستان و ضلع شمالی زاینده‌رود قرار دارد.

سارویه 800x450 جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

آتشکده آتشگاه

آتشکده آتشگاه یکی از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز و در غرب شهر اصفهان و در مسیر اصفهان – نجف آباد در نزدیکی منارجنبان بر فراز تپه‌ای سنگی و کم ارتفاع قرار دارد.آتشگاه اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان و از یادگارهای ایران باستان است. این بنا نزدیک رودخانه زاینده رود است و ساخت آن را به دوران ساسانی یا پیش از آن نسبت داده‌اند.

آتشگاه جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

کلیسای وانک

در بین برترین جاهای دیدنی اصفهان در پاییز نام این موزه به چشم می خورد، موزه وانک اصفهان یکی از بهترین گنجینه های تاریخی استان اصفهان می باشد که در محل کلیسای وانک محبوب ترین و نام آشناترین کلیسای مسیحیت ایران واقع شده است ، در بخش مردم شناسی موزه شما با فرهنگ بومیان ارمنی منطقه جلفای قدیم اصفهان آشنا می شوید و در بخش های دیگر شما با اشیای تاریخی نظیر اولین دستگاه چاپ ایران و نسخ خطی باستانی از نزدیک دیدن خواهید کرد.

کلیسای وانک 800x500 جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

میدان عتیق اصفهان

تقریبا در تمام فهرست‌های برنامه‌ریزی اصفهان‌گردی در پاییز، نام میدان عتیق اصفهان به‌چشم می‌خورد. این میدان یکی از معروف‌ترین میدان‌های تاریخی این شهر دیدنی‌ست که از سلسله‌ی سلجوقیان تا امروز قدمت دارد.

در زمان‌های گذشته این میدان رونق زیادی داشت اما پس از ساختن میدان نقش جهان، آرام‌آرام از رمق افتاد و دیگر شور و حال سابق را ندارد. این روزها میدان عتیق به‌کمک مدیران شهری بازسازی شده و به‌عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری تاریخی به‌حساب می‌آید.

میدان عتیق 800x534 جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 12 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسین بنی طبا

    سلام به نظر من بهتراست درفصل پاییز به جاهای تاریخی اصفهان بروید

    ۹ آبان, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    فکر نکنم جاهای دیدنی اصفهان پاییز و بهار داشته باشه.اصفهان واقعا همه جااهاش زیباست. خود خیابوناشم پر از درختو سرسبزه.واقعا شهر قشنگیه

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار دادید تقریباً میتونم بگم در فصل پاییز میتونید از تمام مناطق تاریخی و دیدنی اصفهان دیدن کنیم فصل پاییز اصفهان واقعا زیباست چون طبیعت زیبایی داره و شهرداری خیلی به فضای طبیعی اصفهان رسیده

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    باغ پرندگان، باغ گلها، نقش جهان، ابيانه رو در سفر به اصفهان حتما ببينيد و لذت ببريد

    ۱۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    مگه میشه رفت اصفهان ولی کاخ چهلستونو نبینی

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    قلعه سارویه در قسمت شمالی در کنار زاینده رود قرار دارد

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • احمد

    با سلام
    آدرس و موقعیت دقیق مکان های دیدنی کمک شایانی به بازدید کنندگان خواهد کرد.
    از زحمات شما متشکریم

    ۲۱ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • اسلوب

      سلام. شما می توانید با مراجعه به صفحه اختصاصی هر یک از جاذبه های گردشگری ذکر شده در این مطلب، در انتهای مطلب گزینه نقشه و آب و هوای مکان موردنظر را مشاهده کنید.

      ۲۱ آذر, ۱۳۹۷
  • محمد علی صدری

    سلام ، از اینکه اقدام به معرفی جاهای دیدنی اصفهان می کنید کار بسیار پسندیده و خوبی است لطفا به این کار ارزشمند ادامه دهید ، با تشکر

    ۱۵ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *