جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

جاهای دیدنی اصفهان در هر زمانی زیبایی های خودش را دارد ولی در بهار و عید نوروز مکان های دیدنی اصفهان زیباتر و جذابتر است. اصفهان جاذبه های دیدنی و تاریخی معروف و جهانی دارد که سالانه توریست های خارجی زیادی از آنها بازدید می کنند. ما در این مطلب سعی میکنیم به برخی از جاهای دیدنی اصفهان اشاره کنیم. البته اگر در سایت جستجو کنید بقیه جاذبه های گردشگری اصفهان را نیز می توانید مشاهده کنید.

میدان نقش جهان

یکی از زیباترین میدانهای جهان به طول حدود ۵۱۲ متر و عرض ۱۶۰ متر است که در اطراف آن اطاق هائی در دو طبقه با یک اندازه و شکل احداث شده است . تعداد چهار اثر تاریخی بی نظیر در اطراف میدان قراردارد . عمارت عالی قاپو ـ مسجد امام ـ مسجد شیخ لطف اله و سر درب بازار قیصریه ، در وسط میدان اصلی ، زمین و دو دروازه سنگی چوگان بوده است . میدان امام امروزی یکی از مراکز خرید صنایع دستی و همچنین محل برگزاری بسیاری از مراسم ملی و مذهبی می باشد . در هر هفته نماز پرشکوه جمعه در این میدان برگزار می گردد .

نقش جهان جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

چهلستون، کاخی با شکوه

باغ چهلستون بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد؛ تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها از قسمت‌های دیدنی این باغ به شمار می‌رود. مطمئنا دیدن این باغ که به یکی از نمادهای اصفهان مشهور است، علاوه بر روشنایی روز، در تاریکی شب و زیر نور ماه هم برای علاقمندان زیباست.

چهلستون جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

محله رمانتیک جلفا

محله ارمنی‌های اصفهان که بیش از آنکه به بافت زیبای آن شهرت داشته باشد، با کافی‌شاپ‌هایش مورد توجه قرار گرفته است. جلفا پنج کوچه بزرگ دارد که امتداد آنها از مشرق به مغرب است. بازاری خوب با چند حمام و دو کاروانسرا و یک میدان و یازده کلیسا دارد. داشتن یک شب رمانتیک و خاص برای زوج های مسافر و بازدید از کوچه پس کوچه هایی که هنوز جزو انتخابهای شهرگردی خود اصفهانی ها هم هست بی نظیر خواهد بود. حالا موقع توصیه به دوست داران فست فود و کافی شاپ است. در خیابانهای اطراف جلفا می توانید یک انتخاب خود برای یک شام و شب متفاوت داشته باشید.

جلفا جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

کاخ هشت بهشت

نام هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود ، به معنای هشتی یا ورودی بهشت بوده است . عمارت هشت بهشت در دو طبقه و بر روی یک کرسی با ازاره سنگی ساخته شده و ترکیب احجام و فضاهای معماری به گونه ای ماهرانه و متناسب انجام گرفته است . در وسط ساختمان ، فضای اصلی و مرکزی قرار دارد که در پلان به صورت هشت ضلعی است . ارتباط دو طبقه از طریق دو دستگاه راه پله انجام می گیرد کلیه سطوح ایوانهای هشتی مرکزی ، اتاقها و راهروها ، با سبکهای متنوعی تزیئن شده است . از جمله خصوصیات منحصر به فرد این عمارت ، حوض مروارید و آبشار ایوان جنوبی است که آب آن از حوض فوقانی تأمین شده است .

هشت بهشت جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

پل خواجو

پل‌ خواجو که‌ از اواخر دوره‌ تیموری‌ شالوده‌ هایی‌ داشت‌، به‌ امر شاه‌ عباس‌ دوم‌، درسال‌ ۱۰۶۰ هجری‌ قمری‌ به‌ صورت‌ امروزی‌ ساخته‌ شد. تزئینات‌ کاشی‌ کاری‌ و نقاشی‌ غرفه‌های‌ این‌ پل‌، از قسمت‌های‌ جالب‌ توجه‌ و دیدنی‌ آن‌ است‌. در وسط‌ این‌ پل‌ ساختمان‌ بیگلربیگی‌، بمنظور اقامت‌ موقتی‌ شاه‌ صفوی‌ و خانواده‌اش‌، بنا شده‌ است‌. نام‌ پل‌خواجو، تحریف‌ کلمه‌ «خواجه‌» است‌ که‌ به‌ مناسبت‌ لقب‌ بزرگان‌ و خواجه‌ های‌ عصر صفوی‌ نام‌ گذاری‌ شده‌ است‌.

پل خواجو جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

کلیسا و موزه وانک

جاذبه های گردشگری اصفهان در قرن یازدهم هجری، تعدادی از ارامنه ساکن در ارمنستان فعلی به اصفهان منتقل گشته و در دهکده ای در جنوب غرب اصفهان سکونت داده شدند. نام آن دهکده را جلفا گذاشتند. پادشاهان صفوی براساس فرامینی که صادر کردند، آزادی های مذهبی برای آنها را تضمین نمودند و این اقلیت ارامنه را مورد حمایت قراردادند. در بین ساکنان جلفا، تجار و افرادی که دانش فنی آن دوران را دارا بودند، وجود داشتند. با کمک و مساعدت تجار ارمنی چند کلیسا از جمله کلیسای وانک احداث گردید. اکنون جلفا بخشی از شهر اصفهان محسوب می گردد. کلیسای وانک یکی از زیباترین کلیساهای ایران و از جاذبه های گردشگری اصفهان است که دارای آمیخته ای از معماری ایرانی و اروپائی می باشد. داخل کلیسا تزئینات هنری از جمله گچبری، نقاشی و طلاکاری وجود دارد. در کنار کلیسا، موزه با ارزشی وجود دارد که در آن تابلوهای نفیس نقاشی، کتب خطی و سایر اشیا نفیس هنری دیده می شود .این مکان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است که گردشگران خارجی زیادی از آنجا دیدن می کنند.

وانک جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

چادگان

جاذبه های گردشگری اصفهان که می شود نام برد. یکی از دیدنی های اطراف اصفهان که جزو قشنگ ترین جاهای آن محسوب می‌شود، چادگان است. این منطقه، دهکده ای توریستی است که در کنار سد چادگان و دریاچه پشت سد زاینده رود واقع شده و از آنجا که منطقه ای خوش آب و هوا، پر از باغ و دشت‌های سرسبز است طرفداران زیادی هم دارد. وجود مجموعه تفریحی چادگان نیز که دارای سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری، اسکله قایقرانی،زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ پنگ، تله کابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، باند فرود هلکوپتر و پروازهای نمایشی، استخر، رستوران، چایخانه سنتی و مجموعه تجاری، چادگان را به جایی برای تفریح و خوشگذرانی تبدیل کرده است. روستای انالوجه و خانه معظم الملک میرپنج و خود دریاچه سد زاینده رود از دیگر دیدنی‌های چادگان است که باید دقایقی را کنارش نشست و خستگی ها را به در کرد.

چادگان جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

عمارت‌ عالی‌ قاپو

یکی دیگر از دیدنی های اصفهان ، این‌ عمارت که‌ «قصر دولتخوانه‌« نام‌ داشت‌، نمونه ‌منحصربه‌‌فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌. این‌ بنا به‌ امر شاه‌عباس‌ اول‌ ساخته‌ شده‌ است‌. شاه‌صفوی‌، سفیران‌ و شخصیت‌های‌ مهمی‌ را در این‌ کاخ‌ به‌ حضور می‌پذیرفت‌. مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌، نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشکال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ آن ‌به‌ شکل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها تعبیه‌ شده‌ است‌.
گچ‌بری های‌ «تالار موسیقی» با آکوستیک‌ طراحی‌ شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند. شاه‌ صفوی‌ و مهمانان‌ او، از تالار همین‌ عمارت‌، مناظر بازی‌ چوگان‌، چراغانی‌، آتش‌ بازی‌ها و نمایش‌های‌ میدان‌ نقش‌ جهان‌ را تماشا می‌کرده‌اند.

عالی قاپو جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

 

بازار اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان بازار بزرگ این شهر نیز است که همیشه شلوغ و پر گردشگر است. همانند دیگر شهرهای ایران اصفهان نیز بازار بزرگ سنتی دارد که گفته می شود در بین بازارهای جهان اسلام کمتر بازاری است که بتواند با او مقابله نماید.
در این بازار دکان هایی وجود دارد که از ۴۰۰ سال قبل تا امروز به عرضه تنها یک نوع کالا مبادرت نموده اند. این بازار که در گذشته میزبان کسب و کارهای متنوعی چون صحافی، صندوق سازی، سراجی، لبافی، آهنگری و کفاشی بوده امروزه بیشتر به فروش البسه اختصاص یافته است.امتداد بازار بزرگ به مسجد جمعه اصفهان ( مسجد جامع) و سپس به بازار عریان منتهی می ‌شود.
بازار اصفهان جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

پیک نیک در صفه

هر مسافری که از جنوب اصفهان وارد شهر می‌شود ابتدا چشمش به کوه صفه می افتد. کوهی که برای خود ما اصفهانی‌ها هم از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید یک روز فوق‌العاده را در فضای بکر اصفهان داشته باشید، دیدن آن را از دست ندهید. صعود به قله و یک صبحانه دبش در حاشیه کوه می تواند روزی متفاوت و خاطره انگیز را برای شما رقم بزند.
صفه جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

منارجنبان دیگر نمی جنبد ولی هنوز هم دیدنی است
در گذشته منارجنبان از شهر جدا و در دهکده‌ای به نام «کارلادان» قرار داشت ولی امروزه این بنا جزو اصفهان به شمار می‌رود و در نزدیکی محلی به نام نصرآباد قرار گرفته است. این ساختمان با کاشی‌های لاجوردی رنگ به شکل ستاره چهارپر و اشکال دیگری به شکل کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ زینت یافته و نکته جالب در این بنای تاریخی آن است که با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید.

منار جنبان جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

آتشگاه و کبابی به یادماندنی

در امتداد مسیر خیابانی که در آن منارجنبان واقع است کوه زیبا و یادگار دوران کهن آتشگاه قرار دارد. آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه از بناهای تاریخی اصفهان است. این مجموعه دارای پیشینه تاریخیِ کهنی است و در زمانهای گونه گونی از آن بهره برده‌اند؛ این کوه در غرب اصفهان و ۸ کیلومتری مرکز شهر در خیابان آتشگاه قرار گرفته و در نزدیکی رودخانه زاینده رود، بر روی کوهی قرار دارد. از بلندای این تپه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را می‌توان به خوبی مشاهده کرد.
آتشگاه 1 جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    اگر هوا باراني بود و نتوانستيد در طبيعت باشيد، حمام عليقلي آقا، سيتي سنتر، عصارخانه شاهي هم پيشنهادهاي خوبي است

    ۷ فروردین, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    درسته اصفهان خيلي زيبا و ديدني ولي تو تعطيلات نوروز خيلي شلوغ براي سوزن انداختن جا نيست

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    جاهای دیدنی در اصفهان زیاد هست.پیشنهاد میکنم حتما در بهار ب باغ گلها و پرندگان هم سری بزنید.عالین

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *