جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاده شاه عباسی

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ آبان ۱۳۹۲

در دوره صفوی به دستور شاه عباس و جهت دسترسی سریع و راحت کاروانیان جاده های ارتباطی در سراسر ممالک تحت امر احیاء و احداث شده است. ازجمله جاده سنگفرش معروف به جاده شاه عباسی که استانهای گیلان و مازندران را به مرکز شاهی یعنی اصفهان متصل می کرد.در اثر گذشت زمان بخش اعظم این جاده از بین رفته است در استان گلستان در جنوب شهرستان کردکوی بقایای جاده شاه عباسی حدفاصل روستاهای سرکلاته ,سالیکنده , کردمحله, بالاجاده دیده می شود.

جاده را با قلوه سنگ ,گل, آهک بازسازی کرده اند, و در بین راه چند دهنه پل با مصالح سنگ و آجر (سیکاپل, بز پل) جهت تردد کاروانیان بر روی رودخانه های دائمی و فصلی نیز احداث نموده اند سطح جاده را نسبت به اراضی حاشیه مقداری بالا آورده اند و دو طرف آن را کنده اند تا آب بر جاده نیفتد. گذر جاده سه متر بوده است در دوره صفوی به دستور شاه عباس و جهت دسترسی سریع و راحت کاروانیان جاده های ارتباطی در سراسر ممالک تحت امر احیاء و احداث شده است.

ازجمله جاده سنگفرش معروف به جاده شاه عباسی که استانهای گیلان و مازندران را به مرکز شاهی یعنی اصفهان متصل می کرد.در اثر گذشت زمان بخش اعظم این جاده از بین رفته است در استان گلستان در جنوب شهرستان کردکوی بقایای جاده شاه عباسی حدفاصل روستاهای سرکلاته ,سالیکنده , کردمحله, بالاجاده دیده می شود. جاده را با قلوه سنگ ,گل, آهک بازسازی کرده اند, و در بین راه چند دهنه پل با مصالح سنگ و آجر (سیکاپل, بز پل) جهت تردد کاروانیان بر روی رودخانه های دائمی و فصلی نیز احداث نموده اند سطح جاده را نسبت به اراضی حاشیه مقداری بالا آورده اند و دو طرف آن را کنده اند تا آب بر جاده نیفتد. گذر جاده سه متر بوده است.

 
kejashaa جاده شاه عباسی

kejashaa1 جاده شاه عباسی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *