جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

توسعه گردشگری در سایه جاذبه سازی

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ مهر ۱۳۹۷

به گزارش ایرنا، کشور ایران دارای ظرفیت های گردشگری بسیاری است که می توان با فرآوری ظرفیت ها آن را به جهانیان معرفی کرد.
امروز کارشناسان توسعه پایدار بر این باورند صنعت گردشگری بهترین مسیر توسعه پایدار در جهان است و با هزینه های کم اقتصادی و اجتماعی می تواند توسعه را در کشورها رقم بزند.
در زمان حاضر از هر ۱۱ شغل، یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است و این حوزه تا حدی در اقتصاد اثرگذار شده که بعد از صنایع نفت و خودروسازی از لحاظ میزان درآمد و اشتغال پایدار از صنعت گردشگری، به عنوان اقتصاد سوم جهان یاد می شود.
به اعتقاد صاحبنظران، از مزایای صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال حتی در دور افتاده ترین روستاها با حداقل بودجه و هزینه کرد است.
به گفته کارشناسان، کشورهای پیشرو در گردشگری استاندارد خدمات ‌رسانی در فرودگاه ‌ها، بیمارستان ‌ها، حمل و نقل، اقامتگاه ها، پذیرایی، صدا و سیما و فروشگاه ‌ها را مطابق با نیاز گردشگران تعریف کرده‌ اند و در زمان حاضر توسعه صنعت گردشگری در کشور و استان سمنان نیازمند بازنگری زیرساخت های اقتصادی و ارایه خدمات مطلوب مطابق با استانداردهای بین المللی از مبدا تا مقصد است.
اکنون توسعه صنعت گردشگری در کشور و استان سمنان نیازمند هم افزایی و همدلی تمامی ارگان های دولتی و بخش خصوصی در تامین زیرساخت است.
به باور کارشناسان، تقویت روحیه گردشگر پذیری در بین جوامع محلی و بالا بردن سطح آگاهی آن ها در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌ های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کنار تامین زیر ساخت ها امری مهم در توسعه این صنعت است.
بر اساس آمار در چهار ماه ابتدای امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی، از جاذبه های تاریخی و فرهنگی کشور دیدن کردند و ورود این میزان گردشگر به ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸درصد رشد داشته است.
براساس آخرین نتایج طرح های آمارگیری مرکز آمار ایران، سالانه ۵۵ درصد خانوارها در ایران سفرهای داخلی و ۱.۳۶ درصد از آن ها در هر فصل، سفرهای خارجی دارند و گیلان، مازندران و خراسان رضوی مسافر پذیرترین استان ها و تهران و گیلان مسافر فرست ترین استان های کشور هستند.
در زمان حاضر یکهزار و ۹۰۰ طرح در بخش گردشگری در دست احداث است که پیش بینی می شود تا پایان کار دولت تدبیر و امید یک هزار و ۲۰۰ طرح آن بهره برداری می شود.
براساس آمار، کشور ایران با داشتن بیش از ۳۳ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۲ اثر ثبت جهانی و یک میلیون سایت تاریخی، تمدنی، گردشگری و اکوتوریسمی جزو ۱۵ کشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه ‌های فرهنگی، طبیعی، مذهبی و زیارتی است، اما در رتبه‌ بندی ‌های جهانی در میان ۱۳۹ کشور رتبه ۱۱۴ را به خود اختصاص داده است و به لحاظ درآمد گردشگری نیز در رتبه ۷۰ جهان قرار دارد که نشان‌دهنده سهم ناچیز کشور در این صنعت جهانی است.
خبرگزاری ایرنا استان سمنان با توجه به اهمیت موضوع توسعه صنعت گردشگری و نقش آن در رونق اقتصادی و اشتغالزایی، میزگردی با عنوان « چالش های گردشگری و راهکارهای توسعه پایدار در این حوزه » با حضور سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان، علی اصغر شالبافیان عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان، رحمان فرمانی معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و مژگان سنگی فعال بخش خصوصی و راهنمایی گردشگری برگزار کرد.

** چالش های پیشروی توسعه صنعت گردشگری
معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: گردشگری در کشور و در استان سمنان صنعتی نوپاست.
رحمان فرمانی افزود: گردشگری کشور در زمینه زیرساخت های فیزیکی، فرهنگی، اجتماعی و مهارتی دچار چالش است و رفع این چالش ها لازمه تقویت و توسعه صنعت گردشگری است.
وی ضعیف بودن شناخت و آگاهی مردم نسبت به استان سمنان را از دیگر چالش های گردشگری برشمرد و ادامه داد: معرفی ظرفیت های گردشگری در مبدا سفر نقش مهمی در تصمیم گیری و جذب گردشگر دارد.
به گفته وی گردشگری با چادر مسافرتی کمکی به اشتغال و رونق اقتصادی استان سمنان نمی کند.
فرمانی تصریح کرد: مباحث اقتصادی، نوع و نحوه برخورد جامعه پذیرنده با گردشگر اثر گذار در جذب گردشگر است.
وی یادآور شد: در زمان حاضر برخورد با گردشگران حرفه ای نیست و این عامل مانع توسعه و چالش گردشگری است.
عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان نیز گفت: صنعت با توجه به مشکلات امروز جامعه عملا کارآمدی خود را به عنوان یک نقش آفرین در حل مشکلات مردم از دست داده و امروز گردشگری صنعت آزمون نشده در کشور است که با هزینه کم ایجاد شغل می کند.
شالبافیان افزود: نیمی از مشکلات امروز جامعه و به نتیجه نرسیدن طرح ها به دلیل نبود مدیریت در هزینه کرد منابع است.
وی ادامه داد: دستیابی به نتیجه مطلوب نیازمند نیروی انسانی توانمند و ماهر است.
عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان یادآور شد: میراث فرهنگی در سال های گذشته مورد بی مهری قرار گرفته است.
شالبافیان ایده انتخاب مناطق نمونه گردشگری و تصویب یک هزار و ۶۴ منطقه نمونه گردشگری را اقدامی ارزشمند و موثر در جهت توسعه صنعت گردشگری عنوان و اضافه کرد: جای بسی تاسف است که چنین ایده خوبی بر اساس آمار سازمان بازرسی کل کشور در کمتر از ۵۰ منطقه گردشگری عملیاتی شده است.
وی تصریح کرد: گردشگری می تواند یک صنعت دارای ظرفیت باشد اما در زمان حاضر توسعه این صنعت با چالش های نرم افزاری مواجه است.
فعال بخش خصوصی و راهنمایی گردشگری نیز گفت: چالش کشور در تحقق راهبردها فاصله حرف تا عمل است.
مژگان سنگی افزود: تمامی صاحبنظران در خصوص مزایا و مفید بودن صنعت گردشگری موافق هستند اما در اجرا در حد مطلوب عمل نمی کنند.
وی ادامه داد: برای توسعه پایدار صنعت گردشگری باید امکانات زیرساختی نظیر اقامتگاه و پذیرایی، خدمات وسیله نقلیه، عوامل معرفی ظرفیت ها و همچنین زیرساخت فرهنگی در جامعه فراهم باشد.
فعال بخش خصوصی و راهنمایی گردشگری تصریح کرد: یکی از ارکان و پایه توسعه گردشگری، راهنمای گردشگری است اما آن طور که شایسته است به این قشر توجه نمی شود.
سنگی، نداشتن امنیت شغلی، نبود پایداری شغلی، نداشتن دستمزد ثابت و بیمه نبودن را برخی از مشکلات جامعه راهنمای گردشگری در کشور عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: نبود دانش علمی و کاربردی از مهم ترین چالش ها در توسعه پایدار گردشگری است.
شهردار سمنان نیز گفت: در برنامه ششم توسعه به منظور مدیریت یکپارچه، بخشی از وظایف حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به شهرداری ها واگذار شده ولی این قانون هنوز اجرایی نشده است.
ناظم رضوی گفت: معرفی شهرها در حوزه شهری به صورت بین المللی و فرامنطقه ای و تحقق راهبرد تفکیک موضوعی گردشگری و میراث فرهنگی در وزارتخانه کمک کننده در توسعه صنعت گردشگری است.
وی ادامه داد: صنایع دستی و میراث فرهنگی بیانگر هویت، فرهنگ و آداب و رسوم یک منطقه است و پرداختن به این موضوع ها در توسعه صنعت گردشگری موثر است.
وی تصریح کرد: برای جذب گردشگر و قبل از ارائه ایده در ابتدا باید زیر ساخت های گردشگری مانند هتل تامین شود.
رضوی خاطر نشان کرد: توسعه صنعت گردشگری موجب ایجاد درآمد پایدار شهری می شود از این رو شهرداری ها به عنوان بزرگترین نهاد عمومی کشور راغب به فعالیت در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی هستند.
وی ایجاد عرصه های طبیعی و زیست محیطی را از جاذبه های گردشگری برشمرد و افزود: تعریف حریم شهری، برای شهرداری ها در اجرای طرح های توسعه گردشگری محدودیت ایجاد کرده است.
رضوی اضافه کرد: گردشگری محدود به مکان نیست اما ایجاد چنین محدودیتی در تعریف وظایف شهرداری از چالش های توسعه گردشگری است.
شهردار سمنان گفت: بسیاری از جاذبه های گردشگری سمنان خارج از محدوده شهری است و شهرداری به دلیل منع قانونی نمی تواند ورود پیداکند.

** نقش فرهنگ سازی در توسعه گردشگری
معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در بحث زیرساخت های فرهنگی ضعف هایی وجود دارد به طور مثال هنوز برخی کسبه نسبت به نحوه برخورد مناسب با گردشگران آشنا نیستند.
فرمانی افزود: نوع رفتار در جذب گردشگر بسیار مهم و اثر گذار است و باید با استفاده از ظرفیت رسانه های مکتوب و تصویری فرهنگ گردشگر پذیری را در بین مردم نهادینه کرد.
عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان نیز گفت: هدف گردشگر برای سفر کردن تعامل است و باید نحوه تعامل انسانی مدیریت شود.
شالبافیان افزود: جامعه ای در جذب گردشگر موفق است که نحوه تعامل را متوجه شده باشد و برای آموزش تعامل موثر ضروریست لذا آموزش و پرورش، شهرداری ها، رسانه و شورای فرهنگ عمومی هر کدام به زعم خود در فرهنگ سازی کمک کنند.
وی خاطر نشان کرد: وجود مدیریت یکپارچه و مقصدهای بلند مدت، توسعه پایدار را به همراه دارد و برای تحقق این راهبردها آموزش جامعه در برخورد با گردشگر اجتناب ناپذیر است.
وی آگاهی از تجربه های گردشگری کشورهای جهان، آگاهی بخشی درباره مزایا و معایب گردشگری را از راهکارهای توسعه گردشگری عنوان کرد.
راهنمای گردشگری و فعال و بخش خصوصی نیز در ادامه این میزگرد آموزش به جوامع محلی در نحوه برخورد با گردشگر را عامل مهم در جذب گردشگر دانست.
سنگی افزود: در گام اول بعد از فرهنگ سازی ضروریست جوامع محلی ظرفیت های گردشگری محل زندگی خود را بشناسند سپس با روی خوش گردشگران را به بازدید از ظرفیت ها تشویق کنند.
به گفته وی بر سر راه توسعه صنعت گردشگری، مشکلات ریشه ای وجود دارد و ضروریست مغازه داران و رانندگان تاکسی در این زمینه توجیه شوند.
وی اظهار داشت: معرفی اشتباه استان سمنان و کم رغبت شدن گردشگران برای سفر به این استان از پیامد های تعامل نامناسب است و باید فرهنگ سازی در اولویت کاری توسعه گردشگری باشد.

** راهکار جذب سرمایه گذار به سمت صنعت گردشگری

شهردار سمنان در ادامه میزگرد گفت: برای توسعه صنعت گردشگری باید حس خودباوری در جوامع محلی تقویت شود چرا که مردمان سمنان هنوز به این باور نرسیده اند و همین موضوع چالش توسعه گردشگری است.
ناظم رضوی افزود: آگاهی جوامع محلی نسبت به داشته های شهر، موجب تقویت مشارکت مردمی و ترغیب در احیاء و بازسازی خانه های قدیمی به کمک بخش خصوصی و بدون مداخله دولت می شود.
وی ادامه داد: برای جذب بخش خصوصی به منظور توسعه گردشگری به تازگی دفتر حوزه گردشگری در شهرداری سمنان افتتاح شده است.
وی تعریف رویداد گردشگری را ظرفیتی برای جذب سرمایه گذار دانست و اضافه کرد: سمنان نیازمند تعریف رویداد گردشگری است.
شهردار سمنان معبر بودن این شهر را ظرفیتی کم نظیر در توسعه گردشگری عنوان کرد و یادآور شد: توسعه خدمات نقش مهمی در جذب مسافران عبوری و اقتصاد پایدار دارد.
به گفته وی تردد سالانه بیش ۲۰ میلیون مسافر از جاده های سمنان ظرفیت خوبی است تا با جذب مسافر عبوری در مدت زمان کوتاه رونق اقتصادی و اشتغالزایی ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت همجواری با پایتخت و کوتاه بودن زمان و مسافت سفر، قرار گرفتن در مسیر زائران امام رضا (ع)، تعریف گردشگری مذهبی و تعریف الگوی شهری مانند شهرهای موفق در زمینه گردشگری لازمه توسعه این صنعت است.

**نقش تعریف رویداد در جذب گردشگر

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تعریف رویدادهای ورزشی، سینمایی، هنری و موارد دیگر نقش مهمی در جذب گردشگر دارد.
فرمانی افزود: تعریف رویداد بُعد تبلیغاتی دارد و رویدادی که تداوم داشته باشد اثرگذار تر است.
وی جشنواره گل غلتان در دامغان و ایل سنگسر را از ظرفیت های خوب استان برای معرفی رویداد مطرح کرد.
عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان نیز گفت: نزدیکی به بازار تهران بهترین مزیت است که برای توسعه گردشگری باید از این ظرفیت استفاده شود و در زمان حاضر این مزیت در استان سمنان دیده نشده است.
شالبافیان افزود: برای استان سمنان باید مقصد مستقل تعریف شود و در زمان حاضر شهرهای موفق جهان در صنعت گردشگری از تکنیک جاذبه سازی استفاده می کنند.
وی اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت های زیادی نظیر معادن نمک، آداب و رسوم، فرهنگ مردمان منطقه و سمنانی بودن اولین زن خبرنگار کشور است و استفاده از ظرفیت هایی از این دست، تعریف رویداد و ایجاد جاذبه نقش مهم در جذب گردشگر دارد.
شهردار سمنان نیز سمنو پختن سمنانی ها، کوچه باغ ها و نظام تقسیم آب در سمنان را از ویژگی های منحصر به فرد این شهر و از عناوین تعریف رویداد دانست.
وی گفت: برای استفاده از ظرفیت های این شهر در توسعه گردشگری باید بسترهای لازم آماده سازی شود.
راهنمای گردشگری و فعال بخش خصوصی نیز خاطره سازی با ساده ترین چیز ها و تنوع نان در این استان را از ظرفیت های تعریف رویداد برشمرد.
عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان نیز گفت: ایجاد همدلی، هم افزایی و هماهنگی بین ذی نفعان مختلف و استفاده از ظرفیت رسانه برای فرهنگ سازی لازمه توسعه صنعت گردشگری است.
معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز گفت: دو وجهی کردن شهر برای گردشگر و شهروندان نقش مهمی در توسعه شهر گردشگری دارد.
فرمانی بر فرهنگ سازی در نحوه تعامل و رفتار با گردشگران با کمک و هم افزایی رسانه و تمامی ۴۲ دستگاه اجرایی این استان تاکید کرد.

جاذبه سازی توسعه گردشگری در سایه جاذبه سازی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *