جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تفرجگاه چپقلی اراک

تاریخ بروزرسانی :
۳ مرداد ۱۳۹۸

تفرجگاه چپقلی بیش از ۳۵هکتار محوطه جنگلی دارد و البته هوایی دلپذیر، که خوراک این روزهای داغ تابستانی است. ۲۸ کیلومتر مانده به جنوب غربی شهر اراک، درست در بالادست روستای رباط میل، تفرجگاه چپقلی بر سینه با صلابت رشته کوه «سفیدخانی » قرار گرفته است. تفرجگاه چپقلی که چشمه معروف آن، دوای هزار و یک درد است و هر سال گردشگران زیادی برای نوشیدن از این چشمه معدنی راهی اراک می شوند.پارک جنگلی چپقلی اراک از شرق به رشته کوههای «میران» و «سفیدپی» از غرب به کوههای «کلاغ نشان» و «قدمگاه»، از شمال به دشت شازند و خطوط لوله نفت و از جنوب به کوه های «تخت بزرگ» و «قالیخانی » منتهی می شود. منطقه ای که با وجود زمستان های سرد، بهار و پاییز معتدل و تابستانهای خنکی دارد و گزینه خوبی برای سفرهای تابستانی به شمار می رود.

عرصه ۵۰۰ هکتاری کوه سفیدخانی اراک کلکسیون ارزشمندی از ۵۰گونه گیاهی مرتعی است که در آن می توانید «آویشن»، «درمنه»، «استپا»، «گون»، «قدومه»، «گل آروانه»، «جو وحشی »، «یونجه»، «مرزنجوش» و «شیرسگ» را ببینید. درست در جایی که تاج سرخ رنگ لاله های واژگون در فصل بهار و نگین سبز مجموعه چپقلی بر تارک آن یکی از زیباترین تابلوهای طبیعت را مقابل چشمانتان قرار می دهد.
دست سخاوت طبیعت در منطقه گردشگری چپقلی اراک موجب غلیان چشمه هایی از دل زمین شده که آب آن برای افراد بازمانده از درمان داروهای شیمیایی مرهم و تسکین و شفا است. آب چشمه چپقلی که به سنگ شکن طبیعی شهرت دارد و در باور مردم مصرف آب این چشمه در دفع سنگ کلیه و مجاری ادراری و دیگر بیماری ها اثری نافذ دارد. این بیماران پس از نوشیدن از این آب و برداشتن ذخیره ای از آن ، پیاده تا پایین دره می روند و با نوشیدن آین آب و تعریق آن بر اثر پیاده روی توانسته اند از این بیماری رهایی یابند. خصوصیتی که موجب این شفابخشی شده خاصیت اسیدی آب و همچنین میزان کم برخی از املاح درون آن است. به هرحال مردم چه بیمار باشند چه نباشند، رسم است که چندین لیتر از این آب را برای مصرف به خانه ببرند.

آب چشمه چپقلی در معالجه بیماریهای اسپاسم مجاری صفراوی، برخی بیماریهای پوستی نقرس و دیابتهای حاصل از آن، امراض کلیوی،سوءهاضمه و ورمهای کبدی مؤثر است. آب چشمه چپقلی از ردیف آبهای بی‌کربناته کلسیک و منیزین آهن دار، فاقد آلودگی میکروبی واز نوع آبهای سردو سبک است که آشامیدن آن اثرات درمانی زیادی دارد. آب این چشمه مدر بوده، ریگ‌ها و شن‌های مجاری ادراری را در خود حل می‌کند. بر اثر آشامیدن این آب، خون میزان قابل توجهی از اسید اوریک خود را از دست می‌دهد و در نتیجه تغذیه در شرایط بهتر انجام می‌شود. نوشیدن این آب، اسیدیته ادرار را به حالت طبیعی رسانده سبب ازدیاد دفع ادرار و مواد زاید کلیه‌ها می‌شود.

تفرجگاه چپقلی تفرجگاه چپقلی اراک

منابع:ایران تورینگ-خبرگزاری جمهوری اسلامی-پارسینه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *