جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تحکیم امنیت ملی کشور در گرو توانمندسازی زنان روستایی است

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ مهر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «معصومه ابتکار» روز دوشنبه در آیین دومین همایش ملی روز زنان روستایی و عشایری همزمان با روز جهانی زن روستایی (۱۵ اکتبر) در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، به تشریح اقدامات دولت دوازدهم در توانمندسازی زنان روستایی و عشایری کشور با کمک دستگاه های مختلف پرداخت.
وی افزود: اکنون طرح مهم آموزش دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل با همکاری نهضت سواد آموزی را در دستور کار داریم که امیدواریم با همکاری دستگاه های مختلف از جمله سازمان امور عشایری بتوانیم این برنامه را توسعه دهیم و این اطمینان حاصل شود که هیچ دختر روستایی و عشایری از تحصیل بازنمی ماند.

زنان روستایی تحکیم امنیت ملی کشور در گرو توانمندسازی زنان روستایی است
ابتکار اظهارداشت: دولت دوازدهم با تاکید رئیس جمهوری در قالب برنامه ششم توسعه و ماده ۱۰۱ در زمینه بهبود و ارتقای وضعیت زنان روستایی و عشایری، گام های ارزشمندی برداشته است اما به طور قطع هنوز عقب ماندگی زیاد است و باید اقدامات موثری در زمینه های آموزش، سوادآموزی، بازماندگی از تحصیل و حتی ترک تحصیل دختران به طور خاص روستایی و عشایری در برخی مناطق مرزی به دلیل تنوع قومی و فرهنگی داشته باشیم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بخش کارآفرینی گفت: اکنون زنان روستایی و عشایری در تهیه صنایع دستی و تولیدات روستایی فعالیت دارند اما مساله گردشگری یکی دیگر از موضوع های مهمی است که می تواند در اقتصاد روستاها موثر باشد.
وی یادآورشد: در ۴۱ سفر به ۲۴ استان در طور یکسال گذشته، از فعالیت زنان کارآفرین بازدید کردیم که این امر نشان از توجه و اهمیت دادن به روستا و توجه دولت به روستاییان دارد.
ابتکار اضافه کرد: ارایه تسهیلات پایدار برای اشتغال و کارآفرینی در روستاها پیش بینی شده تا آموزش ها و مهارت های مرتبط با کارآفرینی در این مناطق و همچنین طرح های موفق توسعه کسب و کار زنان در شهرها برای روستاها نیز اجرایی شود.
«وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه طرح های خوبی ارایه داده است و امیدواریم که با همکاری دستگاه های دیگر مانند سازمان صنایع دستی کشور بزودی تفاهم نامه خوبی داشته باشیم.»
وی ادامه داد: توسعه آموزش های مهارتی برای تولید صنایع دستی برای دختران روستایی موضوع مهمی است و می تواند به افزایش مهارتش آنها و توسعه کسب و کار روستایی کمک کند.
این مقام مسئول در امور بانوان ریاست جمهوری افزود: ما باید شرایط لازم را برای کسب و کار روستایی فراهم و توجه کنیم که کشاورزی یک فعالیت خانوادگی است؛ در روستاها برای پیشبرد این برنامه های مهم فقط نگاه مان به زنان نیست بلکه خانواده و توسعه پایدار، آموزش، بهداشت، اشتغال و توجه به محیط زیست را در اولویت داریم تا جایی که در طرح استانداردسازی محصولات، تولید محصولات سالم و محصولات ارگانیک همکاری هایی صورت گرفته که در اشتغال زایی و کارآفرینی زنان روستایی موثر است.
ابتکار، توجه به کشاورزی سازگار با اقلیم و محیط زیست را از دیگر نکات مهم برای توسعه پایدار روستا برشمرد و گفت: امروز دنیا و کشورمان به شدت تحت تاثیر تغییر اقلیم و آثار ناشی از آن در بخش کشاورزی و اقتصاد است.

** ضرورت تغییر سبک زندگی برای نجات دریاچه ارومیه و منابع آبی

وی تاکید کرد: این گونه طرح ها می تواند به سازگاری کشاورزی ما با تغییر اقلیم، مدیریت آب و خاک کمک کند زیرا ما برای نجات دریاچه ارومیه، تالاب ها، منابع آب و خاک کشور باید سبک زندگی و کشاورزی خود را اصلاح کنیم و اکنون این نگاه موفق در دنیا و کشور توسعه و ترویج پیدا کرده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: همکاری های خود را با وزارت جهاد کشاورزی با وجود شبکه های مروجان و تسهیل گران در زمینه صندوق های خرد بانوان روستایی و عشایری ادامه خواهیم داد و انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه پیش بینی های لازم را برای توسعه و گسترش این طرح ها داشته باشد تا بتوانیم این طرح ها را گسترده تر در سطح ملی اجرا کنیم.
وی ادامه داد: ارزیابی های ما در استان ها نشان می دهد مدیران بخش کشاورزی و زنان روستایی استقبال خوبی از این طرح ها دارند و متوجه منافع اقتصادی، بهداشتی و مدیریت مصرف آب و خاک از اجرای این طرح ها برای خودشان و خانوادهایشان هستند که همین امر مشارکت ملی در حفاظت از طبیعت و محیط زیست ایران موثر خواهد بود.

** تشخیص سرطان زودرس برای زنان روستایی امکانپذیر می شود
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: توسط کارگروه زنان روستایی، طرح تشخیص زودرس برخی سرطان ها را برای زنان روستایی و عشایری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد شده که مورد موافقت قرار گرفت. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد تا این مهم امسال اجرایی شود.

** آموزش IT برای بازاریابی کالاهای روستایی
ابتکار در ادامه افزود: همچنین در تفاهمی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار شد آموزش های فناوری اطلاعات برای زنان روستایی شروع شود تا از این طریق، زنان بیاموزند که چگونه با استفاده از اینترنت بتوانند برای کالاهایشان بازاریابی داخلی و حتی صادراتی داشته باشند؛ البته بخشی از این مهم به اهداف اقتصاد مقاومتی برمی گردد.
وی اضافه کرد: شبکه سازی برای توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

** تولید لباس محلی و سنتی ایران برای ایجاد کارآفرینی
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهارداشت: با همکاری وزارت ارشاد تلاش داریم از لباس های محلی و سنتی ایران که سرمایه و فرهنگ ایران است حمایت کنیم؛ این امر در تحکیم امنیت ملی کشور افزایش تولید و کارآفرینی تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: تمرکز ما توانمندسازی زنان روستایی و عشایری برای توان افزایی و ارتقای مهارت خانواده هاست زیرا خانواده روستایی می تواند در انسجام بیشتر خانواده های شهری و حفظ ریشه ها و پیوندها موثر باشد.
به گزارش ایرنا، در دومین همایش ملی روز زنان روستایی و عشایری هم‌زمان با روز جهانی زن روستایی (۱۵ اکتبر) از ۱۲ زن روستایی و عشایری برگزیده، تجلیل شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا عالي است اين طرح زيبا اميدورايم در اينده همگاني تر بشه

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد