جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تبـــــــریـــــــــــــز همچنان در مـــــــه

تاریخ بروزرسانی :
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

عصراقتصاد: اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی بود که در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر، شهر تبریز به‌عنوان «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸» انتخاب شد.

اکنون آیین افتتاحیه رسمی رویداد ” تبریز ۲۰۱۸″ که پیش از این قرار بود در ایام نوروز برگزار شود با تاخیر یک ماهه ۵ اردیبهشت ماه در تبریز با حضور مقامات ارشد میراث‌فرهنگی و گردشگری و نمایندگان ۲۰ کشور و مؤسسه بین‌المللی برگزار خواهد شد، هر چند طبق اخبار گذشته قرار بود نمایندگانی از ۳۵ کشور در این رویداد شرکت داشته باشند.

tabriiz تبـــــــریـــــــــــــز همچنان در مـــــــه

افتتاحیه رسمی این رویداد ملی از ۱۰ دی ماه به ایام نوروز و سپس به ۵ اردیبهشت موکول شد و در حالیکه افتتاحیه رویداد ” تبریز ۲۰۱۸″ به صورت نمادین در دی ماه برگزار شد افتتاحیه رسمی به ایام نوروز موکول شد که به گفته محمدرضا نعمت زاده رئیس افتخاری ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ ، به دلیل فشردگی برنامه ها و سفر خارجی رئیس جمهوری این مراسم با تاخیر و در ۵ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

این در حالیست که محب خدایی در پاسخ به خبرنگار عصر اقتصاد درباره علت تغییر تاریخ جشن جهانی تبریز ۲۰۱۸ از سوم فروردین به ۵ اردیبهشت ماه، عنوان کرده بود، برای اینکه اعضای بیشتری در این برنامه شرکت داشته باشند، با همکاری و مکاتباتی که با وزارت امور خارجه داشتیم، مقرر شد تا این برنامه از فروردین ماه به پنجم اردیبهشت ماه تغییر یابد تا بتوانیم از حضور حداکثری شرکت کنندگان خارجی بهره مند شویم.

اما گویا این امر محقق نشده و نه تنها تعداد نمایندگان حاضر از کشورهای خارجی افزایش نیافته بلکه کاهش ۴۰ درصدی نیز یافته است که شاید این کاهش نتیجه عدم تبلیغات مناسب و ناهماهنگی مسئولان اجرایی این رویداد باشد.

در این مراسم که روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت در شهر تبریز با حضور و سخنرانی حسن روحانی رئیس‌ جمهوری برگزار می‌شود، ۴۳ مهمان ویژه از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، اندونزی، عراق، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان، بلغارستان وسوئیس حضور دارند.

آیین افتتاح رسمی رویداد فراملی «تبریز۲۰۱۸» همچنین میزبان دبیرکل اکو و نمایندگان ارشد یونسکو، جایکا و آیسسکو در ایران خواهد بود.

مراسم افتتاح رسمی رویداد «تبریز۲۰۱۸» در تبریز با سخنرانی علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آغاز می‌شود و بیش از ۶۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی پوشش خبری برنامه‌های این مراسم را بر عهده دارند.

علاوه بر میهمانان خارجی، هم‌چنین جمعی از مسئولان کشوری و استانی، نمایندگان مجلس، چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی و فعالان گردشگری در مراسم رویداد فراملی تبریز ۲۰۱۸ حضور خواهند داشت.

همچنین همزمان با این مراسم بسته عیدانه‌های «تبریز ۲۰۱۸» شامل تخفیف‌های ویژه ۵۰درصدی در هتل‌های تبریز، تخفیف ۲۵درصدی خرید فرش، تخفیف ۳۰درصدی خرید کیف و کفش، سرو غذاهای ویژه سنتی در رستوران‌های شهر، بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی، جشنواره اقوام در خیابان‌های شهر و نمایش صنایع‌دستی استان‌ها اجرا می‌شود.

فعالیت شبانه صنوف مرتبط با گردشگری در سال ۲۰۱۸ نیز به مناسبت انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی کلید می‌خورد تا گردشگران از شب‌های گردشگری تبریز در سال ۲۰۱۸ بهره مند شوند.

در نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که اول دی ۱۳۹۴ (۲۲ دسامبر ۲۰۱۵) در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، کلان‌شهر تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ برگزیده شد.

کارگاه تشکیل شده در این اجلاس که ۹ عضو داشت، با هفت رأی تبریز را برای سال ۲۰۱۸ انتخاب نمود. تالینگ در مالزی،‌ پالقا و سیلد در بنگلادش، ماردین در ترکیه و مدینه در عربستان رقبای تبریز برای سال ۲۰۱۸ بودند که تبریز به خاطر ظرفیت های ویژه خود با اکثریت آرا انتخاب شد.

طبق قول رئیس‌جمهور و استاندار آذربایجان‌شرقی براساس مصوبات ملی انجام شده در تهران، قرار بر این است تمام رخدادها، همایش‌ها و رویدادهای بین‌المللی سال ۲۰۱۸ میلادی که در تهران برگزار خواهد شد را از طریق وزارتخانه‌های مختلف و از جمله وزارت امور خارجه در تبریز برگزار شود.

آیسسکو هر سال شهرهای منتخب کشورهای اسلامی را از ابعاد مختلف با اولویت مسایل دینی، فرهنگی، هویتی و قومیت ها با معیارهای خاص خود انتخاب و در جهان اسلام با عنوان ‘پایتخت’ معرفی می کند. عنوان ‘پایتخت’ در انتخاب های آیسسکو، بعد فرهنگی دارد و در قالب برگزاری نشست ها و همایش هایی اجرایی می شود و هدف اصلی آن نیز تقویت ارتباطات کشورهای جهان اسلام با یکدیگر است.

با این نگاه، شهر مشهد مقدس در سال ۲۰۱۷ از سوی آیسسکو به عنوان ‘پایتخت فرهنگی’ کشورهای اسلامی معرفی شد و برای سال ۲۰۱۸ نیز تبریز به عنوان ‘پایتخت گردشگری’ جهان اسلام برگزیده شد.

منبع: عصر اقتصاد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد