رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ اسفند ۱۳۹۲

بنای آب انبار

لینک این مطلب کپی شد!

در مجاورت درگاه ورودی مزار شیخ جام آب انباری آجری قرار دارد . بر طبق کتیبه موجود و ماده تاریخ مصرع آخر ابیات ،‌بنا در سال ۱۰۱۰ ه ق به سعی و اهتمام شخصی به نام « فیروز جنگ ابن حسین » از بزرگان دوران شاه عباسی صفوی ساخته شده است . اما ورودی و پاشیر آن متعلق به اوایل دوران معاصر است . در کتیبة زیر پوشش ایوان با خط نستعلیق برجسته به قلم علیرضا عباسی از خوش نویسان مشهور این دوره نوشته شده است .

در زمان شه جهان عباس فخر اولاد سید کونین
یکی از بنده گان درگاهش خان فیروز جنگ ابن حسین
ساخت حوضی برای تشنه لبان که از آن جام یافت زینت و زین
بی تاریخ این خجسته بنا که بود آب زندگانی را عین
زد صلا خضر جام کی تشنه « دم آبی بخور بیاد حسین »

کتبه العبد المذنب علیرضا عباسی غفر و ذنوبه

کتیبه دیگر این آب انبار اشاره به مرمت آن در دوره ناصر الدین شاه قاجار دارد.

« هو ساعی تعمیر جدید و کتبه مرتضی الجامی الاحمدی علی بد الحقیر المذنب استاد امام قلی همدانی در ابتدا جلوس نصر الدین شاه قاجار ۱۲۶۲ ه ق »

علاوه بر بنای آب انبار ایوانچه هایی که در طرفین و فضاهایی که در بخش فوقانیآن ایجاد شده احتمالاَ بارانداز و محل بیتوته مسافران ، ارادتمندان و زائران شیخ جام بوده است . از طرفی بناهای ساخته شده بر روی آب انبار گویا تا ۹۰ سال پیش به عنوان مکتب خانه مورد استفاده قرار گرفته و از آن به بعد مکانی برای اسکان مدرسین و متعلمین شده است . و در حال حاضر به عنوان مکان اداری میراث فرهنگی تربتجام شناخته می شود . امروزه با سلسله تغییراتی که در فضای آب انبار به ویژه در مخزن آن صورت گرفته این مکان تبدیل به دفتر تولیت مزار شیخ الاسلام احمد جام شده و قسمت پایین آن تبدیل به کتابخانه گردیده است.

ahmad12_7653 بنای آب انبار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *