جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بقعه سید زین‌العابدین

تاریخ بروزرسانی :
۴ آذر ۱۳۹۸

این بقعه مربوط به سادات مرعشی است که در ساری مدفون است. گنبد بقعه سیدزین‌العابدین آجری است و قسمت پایین آن چهارگوش و بام آن هرمی شکل، و به ارتفاع ۲۰ متر است.برج سلطان زین العابدین ساری یکی از بهترین بناهای تاریخی و مذهبی این شهر است که در مجاورت امامزاده یحیی واقع شده است. زین العابدین بن کمال الدین مرعشی آملی از شاهان مرعشیان تبرستان بود که پس از به قتل رسیدن عبدالله به پادشاهی رسید و پس از مدتی جنگ با عبدالکریم بن عبداالله در نهایت در سال ۸۹۷ هجری قمری با خوردن غذای سمی مادرش کشته شد.

در واقع سلطان زین العابدین دارای دو همسر بود که به یکی از همسران خویش توجه بیشتری قائل بود و همسر دوم با سخن چینی درباره همسر اول به مادر زین العابدین باعث گشت که مادر ایشان غذایی سمی برای همسر اول تهیه نماید و همسر اول آن غذا را برای زین العادین نگه می دارد و اینگونه باعث مرگ ایشان می شوند.

برج سلطان زین العابدین بقعه سید زین‌العابدین

این بنای تاریخی به لطف شیوه معماری خود که گنبدی هرمی شکل هشت وجهی و تزئینات کاشی کاری، صندوق و در نفیس چوبی در ردیف بنا های با ارزش تاریخی شهر ساری محسوب می گردد.در بقعه سید زین العابدین کتیبه ای به خط رقاع و بر روی کاشی نوشته شده و در سر در ورودی بنا نصب گشته است. کتیبه ای به خط ثلث بر روی صندوق چوبی بقعه حک شده که طبق متن آن نشان از مرقد سلطان امیر شمس الدین است. در واقع این صندوق منبت کاری شده از شاهکار های هنرهای دستی به شمار می رود. در حال حاضر، چهار سوی بدنه کتیبه محفوظ مانده و شامل دو تاریخ حکاکی شده می باشد.
تزئینات آجری به طرز زیبایی و به شیوه مقرنس کاری در بدنه و گردنه هر ضلع گنبد هرمی صورت گرفته و آنگونه است که نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می نماید. هم چنین به منظور تأمین روشنایی داخل صحن بقعه سلطان زین العابدین روزنه یا پنجره هایی در اضلاع گردنه بنا قرار داده شده است.
این اثر تاریخی در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۱۳ و با شماره ثبت ۲۱۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است .

آدرس : مازندران، شهر ساری ،امامزاده یحیی – بازار روز

زین العابدین بقعه سید زین‌العابدین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    خیلی طرح و معماری امامزاده های شمال جالبه..بیشتر شبیه کلیسا میمونن

    ۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *