رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آبان ۱۳۹۶

بقعه آقا سید جلال الدین اشرف

لینک این مطلب کپی شد!

سید ابراهیم المرتضی الاصغر ملقب به جلال الدین اشرف ( ع )، پسر امام موسی کاظم ( ع ) ، برادر امام رضا ( ع ) و عموی امام محمد تقی ( ع ) در سال ۱۸۰ هجری قمری در شهر مدینه منوره چشم به جهان گشود .
پدرش امام هفتم شیعیان و مادرش بانو نجیه از مردم نوبه و زنگبار بود . زمانی که سنش به حدود ۳ سالگی رسید پدر بزرگوارش را در سال ۱۸۳ هجری از دست داد و به مدد و همت برادرش امام رضا ( ع ) در مدینه پرورش یافت و در سایه چنین استادی چنان مراتب فضل و کمال را طی کرد که در میان برادرانش بعد از امام رضا ( ع ) در علم و حلم و زهد و تقوی و شجاعت و سخاوت بر همه پیشی گرفت و لقب اشرف را از عموی جد پدرش عمر اشرف بن امام سجاد ( ع ) اخذ نموده که در حقیقت نشانه برتری و شایستگی او نسبت به سایر برادران بود .
او در سال ۲۰۱ هجری در زمان ولایتعهدی امام رضا ( ع ) در حالی که حدود ۲۱ سال داشت از مدینه برای تبلیغ دینی به بغداد آمد و در سال ۲۰۳ هجری وقتی خبر شهادت امام رضا ( ع ) به بغداد رسید سادات و شیعیان برای عرض تسلیت خدمت او رسیدند و برای اولین بار در آن مجلس مساله نهضت مطرح شد . اما هنوز زمان و سن حضرت برای تحقق این امر مساعد نبود .

در سال ۲۰۴ هجری وقتی که مامون از مرو به بغداد رفت سید جلال الدین آن شهر را ترک کرد و به قم نزد برادر بزرگوارش سید احمد مشهور به « شاهچراغ »رفت و خدمت او به کسب علم و فضیلت مشغول شد .

حضرت پس از حدود ۳ سال اقامت در قم در سال ۲۰۶ اقدام به تشکیل نهضت کرد و پس از یک سری جنگهای خونین در سال ۲۱۱ هجری قدرت را در گیلان در دست گرفت و نخستین دولت شیعه مذهب ایران را بنیان گذاشت.
دولت شیعی مذهب حضرت سید جلال الدین اشرف ( ع ) ۱۳ سال ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۲۳ هجری . در جنگی که میان آن حضرت و یکی از کفار منطقه به نام چهل گوش چمنی در منطقه لیالمان در نزدیکی شهر لاهیجان در گرفت حضرت زخمهای بسیاری متحمل شد و برای اینکه پیکر مطهرش بدست دشمنان نیفتد از صحنه کارزار دور شد و خود را به قریه سیاه دارستان رودبار رساند و در خانه شیخ مفید الدین ، یکی از دوستداران اهل بیت فرود آمد و پس از ساعاتی کوتاه دعوت حق را لبیک گفت .
پس از شهادت حضرت ، شیخ مفید الدین بنابر وصیت آن حضرت پیکر مطهرش را در تابوتی قرار داده و به رودخانه سفیدرود سپرد . تابوت پس از طی مسیری طولانی در قریه ای به نام کوچان به ساحل رسید .
مردم مسلمان و مذهبی کوچان پیکر پاک و مطهر حضرت سید جلال الدین اشرف ( ع ) را از آب گرفتند و در همان روستا به خاک سپردند .
امروزه روستای کوچان که در آن زمان از مناطق غیر حاصلخیز گیلان بود به یمن وجود حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف ( ع ) به منطقه ای حاصلخیز به نام آستانه اشرفیه تبدیل شده است.

%D8%AD%D8%B1%D9%85-1 بقعه آقا سید جلال الدین اشرف

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *