جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برج و باروی قدیم یزد

تاریخ بروزرسانی :
۶ بهمن ۱۳۹۷

درگذشته شهرها برای درامان ماندن از هجوم غارتگران ودشمنان،مجهز به حصار وبرج وخندق ودروازه قلعه می شدند.این برج در انتهای خیابان سیدگلسرخ واقع شده است . این اثر در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
براساس کهن‌ترین اسناد دربارهٔ حصار یزد می‌توان گفت که حصار گرد این شهر، توسط ابویعقوب اسحاق دیلمی، ابومسعود بدر بهشتی، ابوجعفر (کیانرسو) و ابویوسف ، چهار سرهنگ از اعضای حکومت امیر عضدالدین علاءالدوله ابوجعفر کاکویه، در سال ۴۳۲ هـ.ق ساخته شد.همچنین در این زمینه می‌تون از چهار دروازه به نام‌های دروازهٔ قطریان (دروازه شاهی)، دروازهٔ کوشک‌نو، دروازه مهریجرد (مهریز) و دروازه کیا (حظیره) در یزد یاد کرد.
با جاری شدن سیل عظیمی در سال ۶۷۳ هـ.ق قسمت‌های بسیاری از شهر از جمله حصار آن خراب شد. هنگامی که اتابک یوسف‌شاه بن طغیان (طغی‌شاه) به سلطنت یزد رسید (سال‌های ۷۱۴-۶۵۸ هـ.ق)، به مرمت حصار ویران شده پرداخت و آن را بازسازی کرد. مبارزالدین در سال ۷۴۷ هـ.ق تعدادی از محلات خارج از شهر را جزء محدودهٔ شهر کرد و از دروازه قطریان (دروازه شاهی) تا دروازه مادر امیر باروی نو کشید و خندق حفر کرد. حصار جدید دارای هفت دروازه شد: مهریجرد، قطریان، ایلچی‌خانه، کوشک‌نو، مادر امیر، سعادت و نو. او همچنین برج‌های متعدد دیگری ایجاد کرد و طبق مندرجات کتاب تاریخ یزد، در دوران حکومت او، مساحت شهر به بیش از دو برابر تصرفات محمدبن‌مظفر افزایش یافت.

برج و باروی یزد برج و باروی قدیم یزد

3 برج و باروی قدیم یزد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    شباهت ديدني با ارگ كريم خان داره ارگ با عظمت و زيبايي با معماري حرفه اي و جذاب

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    بسیار زیاد شبیه ارک گریمخان زند شیراز هست.این ارک هم بسیار زیباست

    ۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *