جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ ملی شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۹ مهر ۱۳۹۷

یکی از زیباتری پارکهای شیراز، که در همجواری آرامگاه حافظ می باشد، این پارک می باشد،در چهار راه حافظیه قرار دارد،که به باغ ملی شیراز معروف است، که از ناحیه شرقی تا ورزشگاه حافظیه و از ناحیه جنوبب تابیمارستان شهید دستغیب متصل می باشد،در این پارک درختان کهنی به چشم می خورد، ههچنین بوی عطر بهارنارنج این باغ فضا بهشت گونه ایجاد کرده است، که شامل تجهیزات سرگرمی و رفاهی و فرهنگی از قبیل: امکاناتی چون کانون فکر ی کودکان و نوجوانان، فرهنگسرای و نگارخانه ،نماز خانه، باغچه های مدور ،ستون های سنگی با اشعار حافظ وسعدی ،بقعه علی بن حمزه(ع)، غرفه های خوراکی ، تندیس های زیبا ،فضاسازی دلنشین می باشد.
درختان کهن سال باغ ملی بیانگر قدمت آن و دلیل توصیف زیبایی آن از سوی حافظ است۔ در سال ۱۳۱۵ خورشیدی این باغ را بهسازی کردند و با کاشتن نارنج و خیابان کشی، بر زیبایی آن افزودند. در سال های اخیر «شهرداری شیراز» مرمت تا اساسی بر این باغ انجام داده و فواره هایی زیبا در مرکز آن ایجاد کرده است. هم چنین فرهنگ سرایی نیز در جنوب آن ساخته اند. در اردیبهشت ماه هر سال، بوی عطر بهار نارنج این باغ، فضایی بهشت گونه پدید می آورد. مصلی و جعفرآباد، از بقعه ی علی بن حمزه (ع) آغاز و تا کوه تخت ضرابی و چهل مقام و دروازهای قرآن امتداد داشته است. مغرب مصلی، تخت قراچه یا باغ تخت امروزی قرار داشته است. بقعه ی علی بن حمزه، هنرستان [طالقانی] [بیمارستان شهید دستغیب]، باغ ملی، ورزشگاه حافظیه، آرامگاه حافظ، چهل تتان، هفت تنان، باغ جهان نما و . . . ] در صحرای گسترده و باصفای مصلی قرار گرفته اند. از بقعه ی علی بن حمزه تا پای کوه تخت ضرابی در شصت، هفتاد سال پیش گورستان هایی بود که به تدریج به باغ و خانه تبدیل گردید. مهمترین گورستان آن معروف به جوان آباد به هنرستان طالقانی و بیمارستان شهید دستغیب و پارک باغ ملی … از سال ۱۳۱۵ خورشیدی تبدیل گردید. از علی بن حمزه تا آرامگاه حافظ، گورستان و صحرای زراعتی بود. گنبد عضد یا فیل خاله ی عضدی در همین زمین های متوسلی بود. این صحرا را آب زنگی رکن آباد مشروب می ساختند. جعفرآباد در سمت مشرق زمین های مصلی قرار داشت.

image005 2 باغ ملی شیرازباغ ملی شیراز 1 باغ ملی شیراز

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    يكي از قديمترين بوستانهاي شيراز و بسيار زيباست مخصوصا بعد از باران بهاري

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    یکی از برترین پارک های شیراز است برای ورزش و پیاده روی تفریح و سرگرمی

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    پارک نسبت بزرگ و خلوت و دنجیه.درختاش بسیار بلندقامت و قدیمی هستند.خیلی از مردم شیراز میگن قبلا اینجا قبرستان بوده بعد تبدیل شده به پارک که البته صحتش رو نمیدونم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    يكي از برترين پارك هاي شيراز است براي ورزش و پياده روي تفريح و سرگرمي

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    این پارک یکی از زیباتری پارکها در شیرازه، دقیقا نزدیک حافظیه اس.از ویژگی هاش درختان کهن و بیشمارشه . خیلی زیباست

    ۲۹ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    پارک قشنگ که همجوار بودن با ارامگاه حافظ ان را دوبرابر کرده

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد