جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازیهای محلی استان یزد

تاریخ بروزرسانی :
۴ خرداد ۱۳۹۴

بازی‌های استان یزد عبارتند از:

آی تو به باغ رفته بودی، اتوک کلی، اوستا بدو، بچه‌بازی، چفته‌بازی، خرک‌بازی، دم‌دوک‌بازی، شیطان‌بازی، علی لولوئی‌لو، قایم‌بازی شوتک باز، کیه‌کیه در می‌زنه، گنجشک پر، گندم گل گندم، لشکرکشی (کشتی ) ، ملا ملا و …

اتوک‌کلی (یزد )
بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند. گروه شروع‌کننده در نقطه ٔ شروع که ابتدای زمین بازی (بالا) است، مستقر می‌شود و افراد گروه دیگر در محوطه ٔ زمین بازی به‌طور پراکنده قرار می‌گیرند. چوب کوچک (کلی) را روی دو سنگ موازی هم و یا روی چاله ٔ حفرشده‌ای می‌گذارند و یکی از نفرات گروه بالا به‌ترتیب با ” اتوک” (چوب بزرگ) به زیر کلی می‌زند تا کمی بلند شود، سپس با ضربه‌ای محکم آن را به‌طرف پائین زمین پرت می‌کند. اگر گروه پائین بتوانند کلی را در هوا بل بگیرند، جای دو گروه عوض می‌شود و در غیر این‌صورت گروه پائین کلی را از هر جا که بر زمین افتاده برداشته و آن را به‌طرف اتوک که کنار دو سنگ گذاشته شده، پرتاب می‌کنند، که در صورت اصابت جای دو گروه عوض می‌شود .

لشکرکشی (کشتی) (یزد )
عده‌ای از جوان‌های دو محله در میدان یا تکیه یا حسینیه ٔ محل خود جمع می‌شوند و هر محله برای خود یکی از افراد صاحب صلاح را به‌عنوان استاد (سرپرست) انتخاب می‌کند. نفرات دو محله دایره‌وار طوری‌که هر محله نصف دایره را تشکیل دهد، کنار هم می‌ایستند. آن‌گاه دو استاد هرکدام یکی از نفرات چابک و قوی خود را با نام صدا می‌زنند که به‌ وسط میدان آمده و کشتی خود را شروع کنند . داوری بازی هم به‌عهده ٔ دو استاد است. کشتی به‌حالت سرپا انجام می‌شود . برنده ٔ بازی کسی است که حریف را از زمین بلند کرده و بر زمین بزند و یا اینکه با به‌کار بردن فنی، حریف به زمین بی‌افتد .

پس از آن برنده ٔ کشتی در زمین می‌ماند و به‌جای بازنده، استاد مربوطه، یکی دیگر از افراد خود را برای کشتی گرفتن با برنده صدا می‌زند. بسیار پیش می‌آید که یک نفر با چندین نفر کشتی می‌گیرد. زورآزمائی‌ها تا حدود بیش از ده کشتی ادامه می‌یابد و هر محله که برد بیشتری داشته باشد، برنده اعلام می‌شود .

1537 بازیهای محلی استان یزد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    یزد یک شهر قدیمیه..که ثبت شده است..بازی هاشون هم قدیمیه..ولی دیه کسی از بازی ها نمیکنه همه دیگه با گوشیو اینترنت…

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد