جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ایران شناس فرانسوی: نگاه مردم مغرب زمین به ایران تغییر کرده است

تاریخ بروزرسانی :
۳ آذر ۱۳۹۷

‘پی یر بریان’ Piere Briant که بطور تخصصی، درباره دوره حکومت هخامنشی در ایران تحقیق و مطالعه می کند، در گفت و گو با خبرنگار گروه برون مرزی ایران می گوید: امروز حتی با وجود تحریم و اظهارات تهدید آمیز علیه ایران از سوی برخی قدرت ها، گردشگران بسیاری از کشورهای غربی به راحتی به ایران سفر می کنند وعلاقمند به دیدن جاذبه های گردشگری فراوان ایران وشناخت فرهنگ غنی و تمدن ریشه دار این کشور هستند.
‘بریان’ درپایان نشستی با موضوع ‘دستاوردهای جدید باستان شناسی در تاریخ شاهنشاهی هخامنشی، دیدگاه یک مورخ’ که اخیرا در موزه ملی ایران برگزار شد، در گفت و گویی صمیمی به سوالات خبرنگار گروه برون مرزی ایرنا پاسخ داد.
سوال: چه نکته و ویژگی خاصی در تاریخ و تمدن عصر هخامنشی وجود داشت که شما این دوره را برای مطالعه انتخاب کردید؟
پی یر بریان: مدت ها پیش، آن زمان که من مطالعات خود را درباره اسکندر آغاز کردم دیدم که همه می گویند که درتاریخ همه چیز با اسکندر متحول شد. اما کسی برایم توضیح نمی داد که خب دوران قبل از آن چگونه بود. این شد که به خودم گفتم این مسخره است که بگوییم همه چیز تغییر کرده. بنابراین کار خود را با تمرکز بر دوران و خاورمیانه ی قبل از اسکندر شروع کردم. به تحقیقاتم ادامه دادم و کم کم وقف دوران هخامنشی شدم.
سوال: احساس شما پس از این همه مطالعه و کارتخصصی بر روی تاریخ و تمدن ایرانی چیست؟
پیش از هرچیزی همانطور که در نشست هم اشاره کردم، پیشرفت ها و اسناد زیادی موجود هستند که تصویر شفاف تری از تمدن ایرانی و بویژه از دوره هخامنشی به دست می دهند. به نظر من این حجم از پیشرفت در طی پنجاه سال فوق العاده است.
سوال: شما سطح همکاری و علاقه مندی ایرانی ها را دراینگونه تحقیقات چگونه می بینید؟ در واقع سهم همکاران ایرانی شما در پیشبرد این تحقیقات چقدر است؟
همکاری ما مداوم و بسیار قوی است. و به نظر من این همکاری ها در سطح خوبی قرار دارند.
سوال: در شرایط کنونی که برخی رسانه های خارجی با اهداف خاص و مغرضانه درباره ایران که مهد فرهنگ وتمدن است، موضع گیری می کنند آیا از نظر شما در واقعیت هم در دنیای غرب ایران را با این تصویر منفی می شناسند؟
شاید در گذشته این گونه بوده ولی امروز نگاه منفی به ایران در میان جوامع غربی از بین رفته است.چرا که حتی با وجود تحریم ها گردشگران بسیاری از کشورهای غربی به راحتی به ایران سفر می کنند. علاه براین، منابع و آثار زیادی در غرب در مورد تاریخ ایران، دوره ساسانی، دوره هخامنشی وبناهای مهم این دوران و همچنین ادبیات فارسی به چاپ رسیده است.فکر میکنم که این روزها ایران به خوبی شناخته شده است.
سوال: و کلام آخر؟
ایرانیان بسیار مهمان نواز، دوست داشتنی و خونگرم هستند. این چیزی است که با تمام وجود می توانم بگویم. من ازسفرخود و از اینکه به ایران دعوت شدم بسیار خوشحالم و از حضور و سخنرانی در میان جمعی از علاقمندان به تاریخ بسیار مفتخرم.
پی یر بریان Pierre Briant ایران شناس و هخامنشی شناس اهل فرانسه است که در ۳۰سپتامبر ۱۹۴۰ در شهر آنژه زاده شد و در دانشگاه پوآتیه ۱۹۶۰–۱۹۶۵ به تحصیل رشته تاریخ پرداخت. وی پژوهشگر و استاد تاریخ و تمدن جهان هخامنشی و تاریخ دوره اسکندر مقدونی در کلژ دو فرانس است.او بنیان گذار وبگاه پژوهشی achemenet.com وهمچنین دارای مدرک افتخاری ازدانشگاه شیکاگو است پژوهش های بریان عمدتاً بر هخامنشیان، اسکندر و عصر هلنیستی متمرکز است.
مهم ترین کتاب او، «تاریخ امپراتوری هخامنشیان؛ از کوروش تا اسکندر» که در واقع جلد دهم از مجموعه ای به نام «تاریخ هخامنشیان» دانشگاه خرونینگن هلند است. این کتاب در ایران به دست سه نفر به فارسی ترجمه شده است. نخست مهدی سمسار، سپس ناهید فروغان و پس از آن زنده یاد مرتضی ثاقب فر که در قالب مجموعه تاریخ هخامنشیان دانشگاه خرونینگن انتشارات توس آن را ترجمه کرد.

ایران شناس ایران شناس فرانسوی: نگاه مردم مغرب زمین به ایران تغییر کرده است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *