جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده محمد باقر اسفیدان

تاریخ بروزرسانی :
۸ مرداد ۱۳۹۹

آرامگاه امامزاده محمد باقر اسفيدان از بقاع متبرکه شهرستان بجنورد است که بنای آن احتمالاً در دورۀ صفوی یا قاجار ساخته شده است. پلان این آرامگاه مستطيلی است و گنبدی با ساقۀ بلند سقف آن را پوشش مي دهد. این بنا دو ايوان دارد: ايوان شرقی با پوشش قوسی که با مقرنس­ كاری ، گچبری و آيينه كاری تزئين شده و ايوان جنوبی با پوشش مسطح که به­ روی برخی تخته ­های پرواز سقف نام واقف و بانی خير برای ساخت و مرمت بنا با مرکب خطاطی شده است. اين بقعه به امامزاده محمد باقر، از اولاد امام سجاد (ع) نسبت داده مي شود.

امامزاده محمد باقر امامزاده محمد باقر اسفیدان
از نسل امام سجاد (علیه السلام) می باشد و مورد احترام وعلاقه مردم اسفیدان و آبادی های اطراف است.به گفته اهالی از تاریخ دفن این امامزاده بیش از هزار سال می گذرد و طبق اظهارنظر یکی ازکارشناسان اداره حفظ میراث فرهنگی خراسان آرامگاه در قرن ششم هجری ساخته شده است و مردم اسفیدان بر این باورند که وجود امامزاده باعث گردیده در طی قرن ها آسیبی از جانب کوه به آنها نرسد.
درباره شهادت امامزاده محمدباقر (علیه السلام) اسفیدان این روایت سینه به سینه نقل شده است که می گویند: پس از به شهادت رسیدن امام رضا (علیه السلام) درزمان خلفای عباسی امامزاده محمدباقر نیز که به خراسان آمده بود مورد تعقیب و آزار مأموران حکومتی قرار گرفته و با پیکری مجروح به نزدیکی اسفیدان می رسد در سر راه رهگذری را دیده و از او می خواهد که مخفی گاه او را به مأمورین نشان ندهد وخود در بالای درختی پنهان می شود با رسیدن کارگزاران حکومت آن مرد برخلاف قولی که داده بود با اشاره چشم ودهان به آنها می فهماند که امامزاده در بالای درخت مخفی شده است با خیانت آن مرد امامزاده به شهادت می رسد.

امامزاده محمد باقر 2 امامزاده محمد باقر اسفیدان
اما ابن عنبه درعمده الطالب ازمهاجرت محمد صفی الدوله که با ده واسطه به امام سجاد منتهی می شود خبر داده است که نسب وی از این قرار است:
محمد صفی الدوله بن عبدالله بن محمد بن عبدالله بن ابومحمد محمدحسن بن ابوعبدالله الحسین بن محمدالاکبر ابن عمر بن یحیی بن ابی عبدالله الحسین بن زید شهید بن امام زین العابدین (علیه السلام).
وجود آرامگاه امام زاده محمد باقر با گنبد و گلدسته های درخشان و قدرتمند دیرینه در وسط روستا جذابیت وروحانیت خاصی به این روستا بخشیده است كه از اطراف و اكناف بخصوص ماه مبارك رمضان و روز های محرم برای انجام مراسم سوگواری و طلب حاجت به انجا روی می آورند. طبق نظر كارشناسی میراث فرهنگی خراسان آرامگاه در قرن ۶ هجری ساخته شده در دیوار ایوان امام زاده نوشته شده: مرقد شاهزاده باقر بود اسفیدان از تربتش ایمن بود.

امامزاده محمد باقر 3 امامزاده محمد باقر اسفیدان

آستان امامزاده محمدباقر (علیه السلام) درشهرستان بجنورد، بخش گرمخان، شهربجنورد، دهستان گرمخان، روستای اسفیدان واقع شده است.
بنای قدیمی بقعه این امامزاده با گنبد کوتاه قرنهاست که با شکوه خاصی در مرکز روستای اسفیدان پابرجا مانده است و این روستا در ۵۵ کیلومتری شرق بجنورد و ۲۰ کیلومتری جاده بجنورد ـ شیروان واقع گردیده است، روستا در درون دره ای عمیق بنا شده و کوه های سنگی مرتفعی آن را در بر گرفته اند.امامزاده محمد باقر اسفیدان در فهرست آثار ملی با شماره ۵۹۴۲ به ثبت رسیده است .

نحوه دسترسی به امامزاده محمد باقر

آدرس :استان خراسان شمالی ـ شهرستان بجنورد ـ بخش گرمخان ـ شهربجنورد ـ دهستان گرمخان ـ روستای اسفیدان

امامزاده محمد باقر 1 امامزاده محمد باقر اسفیدان

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *