رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ مهر ۱۳۹۸

امامزاده قاسم سرابله

لینک این مطلب کپی شد!

بقعه متبرکه امام زاده قاسم (ع) در یک کیلومتری جنوب شرقی شهر سرابله در شهرستان شیروان چرداول بر روی تپه ای بلند واقع شده است.این امام زاده دارای کرامات فراوانی بوده و مردم سراسر این استان به ویژه شهرستان شیروان چرداول ارادت خاصی به این امام زاده بزرگوار دارند.امامزاده بابا قاسم (ع) و پیر حمزه چرداول در شهرستان چرداول بخش مرکزی در فاصله ۲کیلومتری شهر سرابله بر فراز تپه ای مشرف به شهر سرابله و روستاهای همجوار بنا گردیده است. امامزاده قاسم(ع)از نوادگان امام کاظم (ع) می باشد که در روزهای چهارشنبه پذیرای صدها زوار از شهرستان وشهرهای همجوار می باشد. بقعه پیرحمزه بر روی تپه‌ای در ۳ کیلومتری روستا‌های سلطانقلی و سید نظری سفلی از توابع شیروان چرداول قرار گرفته است.

بنای آن نقشه مربع ساخته شده و دارای گنبد هرمی شکل چهار ضلعی است. مصالح استفاده شده در آن قلوه سنگ و ملاط‌گچ و خاک می‌باشد. این بقعه فاقد کتیبة تاریخی و شجرنامه است و از هویت شخص مدفون در آن اطلاعی در دست نیست. گذشتگان منطقه گفته‌اند پیرحمزه فرزند زید و از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که در عراق مورد شکنجه قرار گرفته و برای پیوستن به امام رضا (ع) راهی کشور ایران شده که در بین راه از دنیا می‌رود. در این باره نیز نقل شده است که شجره نامة آن در نجف اشرف موجود است.

شهرستان چَرداوُل یکی از شهرستان‌های استان ایلام است که مرکز آن شهر سرابله است. شیروان و چرداول در سال ۱۳۶۰ از شهرستان ایلام جدا شد و در تقسیمات کشوری قبل از ۱۳۶۰ از بخش‌های آن محسوب می‌شد. با جدا شدن شیروان از این شهرستان شیروان به شهرستان سیروان وبقیه شهرستان با نام چرداول نامگذاری شد. لازم است ذکر شود که نام اصلی این منطقه «چرداور» است که در گویش کردی به این نام خوانده می‌شود اما در برگردان به زبان فارسی چرداول خوانده می‌شود.

 امامزاده قاسم سرابله

سرابله 2 امامزاده قاسم سرابله

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *