جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده عبدالله آمل

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ فروردین ۱۳۹۶

اطلاعات فیزیکی :
آستان مبارک امامزاده عبدالله (علیه السلام) یکی ازمشهورترین امامزادگان استان به شمارمی آیدکه در بخش مرکزی شهرستان آمل، دهستان بالاخیابان لتکوه، فاصله۱۴ کیلومتری آمل مسیر بزرگراه هر از و در حاشیه جنگل قراردارد، سمت راست روستای اسکوه محله واقع شده است.
بنای قدیمی آن درسالهای ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۰ نوسازی شده بود درسال ۱۳۸۹ تخریب گردید و بنای معظمی در حال احداث می باشد، ضریح آن از طلا و نقره به طول۴۶۳سانتی‌متر، عرض ۳۷۵سانتی‌متر، و ارتفاع۲۷۵سانتی‌‌مترکه به وسیلهٔ هنرمندان ماهراصفهانی ساخته شده و در سال ۱۳۵۳ درمحل نصب و نیزدر سال۱۳۸۲ به وسیله هیئت امناء مورد مرمت قرارگرفته است. این بقعه دارای محوطه ای به وسعت تقریبی ۲۰ هکتارمی باشد.
اطراف آستانه زائرسراهای متعدد ازجمله ۲۱۰ زائرسرا و۴۱ باب سوئیت زائر، بازارچه، امکانات رفاهی، بانک، نانوایی، گرمابه عمومی وخصوصی ، مخابرات، نیروی انتظامی، پست، سالن چلوکبابی، کشتارگاه، پارکینگ، پارک و شهربازی با چشم اندازی زیبا از جنگل و کوهستان جهت استفاده زائرین محترم که همه ساله خیل زائرین، مسافرین و گردشگران زیادی از سراسرمیهن اسلامی و خارج از کشوررا پذیر است می باشد.
از آثار قدیمی آستانهٔ‌ امامزاده عبدالله علیه السلام حوض شفا و مرقد بی‌بی‌ فاطمه و سقاخانه آن است که به وسیلهٔ سازمان اوقاف تجدید بنا شده‌اند.
یکی از امامزادگان شاخص ایران است. هنگامی که در جادهٔ هراز به سوی آمل در راهید، پنج کیلومتر مانده به آمل، جاده‌ای از راه اصلی جدا می‌شود که از میان جنگل‌های انبوه، به امامزاده عبدالله می‌رسد.ساختمان اصلی امامزاده در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی تخریب و بنای نوساز و با عظمت کنونی به جای آن‌ساخته شد. در صحن بنای امامزاده ضریحی از طلا و نقره کار هنرمندان اصفهان کار گذاشته شده است. از آثارقدیمی آستانه امامزاده عبدالله، حوض شفا، مرقدبی‌بی فاطمه و سقاخانه آن است.در سال های اخیر ساختمان اصلی امامزاده تخریب شد و معماری آن که به زمان پهلوی بر می گشت از بین رفت و جای آن طرح جامع امامزاده که بزرگترین طرح امامزاده ای در شمال ایران است جایگزین بقعه قبلی شد.

شهرت محلی :

به امامزاده عبدالله (علیه السلام) و از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) معروف می باشد.و دارای کرامات زیادی بوده است.

زیارت نامه :
السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسرًّا، فازَ مُتَّبعُکَ، وَنَجا مُصَدّقُکَ، وَخابَ وَخَسرَ مُکَذّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
***
سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجتهای خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

آدرس :استان مازندران ـ شهرستان آمل ـ بخش مرکزی ـ شهرآمل ـ دهستان بالاخیابان لتکوه ـ روستای اسکوه محله.

808 امامزاده عبدالله آمل
155 1 امامزاده عبدالله آمل

156 1 امامزاده عبدالله آمل

157 1 امامزاده عبدالله آمل

158 1 امامزاده عبدالله آمل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 10 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • احمد شریف منش

    سلام. من هرچه در مورد نسب و زندگی نامه امام زاده عبدالله آمل گشتم پیدا نکردم . لطفاً متولیان این بقعه مبارکه اقدام به انتشار این مطلب مهم بفرمایند . متشکرم.

    ۱۴ خرداد, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • بهزاد

    با سلام. همیشه برای من حای سوال بود وهست که اینا برای کل معماری امام زاده را دست زدن و خراب کردن مگه چه مشکلی داشت. الان چندین سال هست که کاری نکردن وساختمان نیمه کاره ول کردن احتمال دنبال چیزی بودن که نرسیدن بعد همینجوری ول کردن

    ۲۰ مهر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    اصلا داخل نقشه گوگل نیست‌ش

    ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • شراره

    چرا درباره شجره نامه امام زاده عبدالله هیچ مطلبی نیست و هیچ کجا نوشته نشده که اصلا این بزرگوار که بوده فقط آدرس آن است خواهشا بگیید نسبت ایشان و علت مرگ و زندگینامه امامزاده عبدالله آمل را با تشکر

    ۱۳ فروردین, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
    • اسلوب

      باسلام و تشکر از شما دوست عزیز اطلاعات در مورد این امامزاده تکمیل شد.

      ۱۴ فروردین, ۱۳۹۶

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *