جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده سید محمدرضا

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ فروردین ۱۳۹۷

امامزاده سیدمحمد رضا از نوادگان امام چهارم شیعیان است که به روایتی حین فرار از دست حکومت وقت به شهادت رسیده است . وی با شش فاصله به امام سجاد می رسه و مقبره اش ۲۰۰ سالی قدمت دارد.
مزار متبرکه امامزاده سید محمد رضا(ع) در محله میانده کن و پایین تر از جاده کن – خیابان احمدکاشانی؛ کوچه برادران بعد از حسینیه سیدمحمدرضا قرار دارد اما به دلیل بافت سنتی و قدیمی این محله دسترسی به آن کمی سخت و بدون راهنمایی مردم محلی کارسختی است.
آستان امامزاده سیدمحمدرضا (علیه السلام) در بخش لشت نشاد شهرستان رشت، شهر لشت نشاد، مجاور بازار واقع شده است. این بقعه حدود ۳۵۰۰ مترمربع زمین عرصه دارد و اطراف آن قبرستان است. مزار شهدای این شهر نیز در جوار این بقعه است.
بنای بقعه آقا سید محمد رضا قدیمی است، ولی تاریخی که قدمت آن را نشان دهد، در خود بنا دیده نشد. رابینو می نویسد بنای این محل متبرک در سال ۱۰۵۵ هجری قمری یعنی در دوران سلطنت شاه عباس دوم تمام شده اشت. ماده تاریخ بنای در ورودی، این تاریخ را نشان می دهد از قرار اظهار اهالی این سردر خراب شده است و سردر جدیدی به جای آن بنا کرده اند. از ماده تاریخ اثری نبود. متولی بقعه دو بیت شعر بالای سردر را که مصراع آخر آن ماده تاریخ است چنین بخاطر داشت: دروازه ساقی که نمایان و جلی است آبادی آن ز سرنوشت ازلی است تاریخ بنایش زخرد جستم گفت ای طاق جلی زیمن عباسقلی است مصراع ماده تاریخ با سال ۱۰۵۵ هجری قمری که رابینو بدان اشاره کرده برابر است. کلمه ساقی در مصراع اول، اشاره به ساقی مزار است که نام قدیمی محل بقعه سید محمد رضا بوده است. عبدالفتاح از( صحرای ساقی مزار لشت نشا) نام می برد رابینو می نویسد این محل به نام ساقی مزار شهرت داشته و سید ظهیرالدین نیز این نام را در تاریخ گیلان و دیلمستان آورده است. اما نگارنده در تاریخ سید ظهیر الدین نام ساقی مزار را نیافت
آدرس : استان گیلان ـ شهرستان رشت ـ بخش لشت نشاد ـ شهر لشت نشاد، مجاور بازار

منابع : همگردی , امامزادگان

 سید محمدرضا 2 1 امامزاده سید محمدرضا

 زاده سید محمد رضا 4 3 امامزاده سید محمدرضا

 سید محمدرضا 3 2 امامزاده سید محمدرضا

 سید محمدرضا1 0 امامزاده سید محمدرضا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد