جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

استارتاپها میراث و گردشگری کشور را متحول خواهند کرد

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ آذر ۱۳۹۷

استارتاپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) کسب و کارهای نوپا هستند که با استفاده از فناوری اطلاعات بازارهای مختلف، عرضه و تقاضا را به هم وصل می‌کنند؛ به جای اینکه یک گروه، همه کارها را خود، انجام دهند.همچنین استارتاپ‌ها تجارت‌های مقیاس‌پذیر و تکرارپذیر هستند؛ تکرارپذیر یعنی قابل ارائه به بازارهای مختلف هدف، افراد و مدل‌های متفاوت مقیاس‌پذیر به این معنا که قابل ارائه در سطوح مختلف شهر، شهرستان و کشور باشند. «علیرضا قلی نژاد پیربازاری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه معاونت ما به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به حوزه کسب و کار مربوط می‌شود.وی افزود: ما تلاش می‌کنیم «خانه سرهنگ ایرج» که کمتر از یک سال است اولین مرکز استارتاپ ما آنجا راه افتاده با مجموعه معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌های مرتبط وارد همکاری شویم.

استارتاپ استارتاپها میراث و گردشگری کشور را متحول خواهند کرد

**تدوین دستورالعمل مجوز استارتاپ‌های گردشگری

قلی نژاد تصریح کرد: در این حد فاصل، رویدادهایی برگزار کردیم و چهار استارتاپ از میان متقاضیان، برگزیده شدند که در هر سه حوزه صنایع دستی و هنرهای ملی، بوم‌گردی و میراث فرهنگی کار می‌کنند.
وی ادامه داد: این چهار استارتاپ در این مرکز استقرار دارند و حدود ۳۰ استارتاپ دیگر برگزیده تحت حمایت ما هستند ولی آنجا مستقر نیستند و فقط از ما خدمات می‌گیرند.
معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی تاکید کرد: بزرگترین مشکل اینگونه استارتاپ‌ها اخذ مجوز بوده است و با پیگیری مجدانه، در شرف تدوین اولین دستورالعمل صدور مجوز برای استارتاپ‌های حوزه گردشگری هستیم.
وی گفت: مثلا یکی از این استارتاپ‌ها آموزشی – ترویجی است یعنی گردشگران را برای دیدن صنایع دستی بومی می‌برد تا نحوه تولید آنها را بیاموزند.
وی ادامه داد: یک گروه دیگر، گردشگران را به مناطق بکر می‌برد و با روستایی‌ها و محلی‌ها آشنا می‌کند.
او گفت: یکی از این استارتاپ‌ها ابزارهای دقیق مستندسازی در میراث فرهنگی را تولید می‌کند که برای نمونه، تور مجازی موزه فرش راه انداخته‌اند، یا گروه دیگری از موتیف‌های ایرانی برای ساختن صنایع دستی کاربردی منزل و برای ترویج سبک زندگی ایرانی استفاده می‌کنند.
قلی نژاد گفت: گروه دیگری از استارتاپ‌ها محصولشان تولید یک نوع ایزولاسیون است که ضمن اینکه رطوبت و آب از آن عبور نمی‌کند اما اجازه تنفس به بنا می‌دهد و تولید این محصول برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی بسیار مهم است.
وی افزود: ما افراد خلاق را در معرض دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار می‌دهیم و این افراد، خود بهره‌های لازم را می‌گیرند.
قلی نژاد تاکید کرد: ما سفارش نمی‌دهیم چون سفارش دادن کار به صورت فرمایشی و دستوری، مثل ماجرای وام‌های زودبازده برای بنگاه‌های کوچک به شکست می‌انجامد.
او گفت: ما محدودیتی برای حمایت از افراد و تیم‌های خلاق در این زمینه نداریم.
قلی نژاد روال کار را اینچنین بیان کرد: ما طی مصاحبه‌ای ایده استارتاپ‌ها را برای امکان تحقق و میزان مفید بودن می‌سنجیم و اگر ایده، مفید و اقتصادی بود زمینه حمایت پژوهشی و حمایت قانونی را انجام می‌دهیم.
او یادآور شد: همه افراد حاضر در استارتاپ‌ها زیر ۳۰ سال هستند و این امیدواری را بیشتر می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سفریتو

    سلام میشخه لیست استارت اپ ها رو هم منتشر کنید – مرسی

    ۲۲ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *