جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آلبالو پلو شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ شهریور ۱۳۹۶

آلبالو از آن دسته میوه‌هایی است که به خاطر طعم خوبش کاربرد زیادی در آشپزی دارد. از این میوه خوشمزه می‌توان برای تهیه مربا، ترشی و حتی غذایی بسیار لذیذ استفاده کرد. آلبالو پلو شیراز همان غذایی است که با استفاده از آلبالوهای ترش و آبدار تهیه شده و از محبوب‌ترین غذاها در فصل تابستان در میان اهالی شیراز به شمار می‌رود. در مطلب زیر، نحوه پخت این غذای خوشمزه را برای شما بیان می‌کنیم. امیدواریم از خوردن آن در کنار خانواده و عزیزان حظ و لذت کافی را ببرید.
مواد اولیه:
آلبالو با هسته: یک کیلو و نیم.
گوشت چرخ‌شده: ۳۰۰ گرم.
زعفران: به میزان لازم.
شکر: ۸۰۰ گرم.
برنج: ۶ پیمانه.
نمک و فلفل: به میزان لازم.
دستورالعمل:
برای شروع کار، برنج را خیس کرده و به همراه مقدار زیادی نمک خیس کنید. آلبالوها را به خوبی شسته و هسته‌هایشان را جدا کنید. بعد، لابه‌لای آن‌ها را شکر ریخته و اجازه دهید تا پس از به جوش آمدن به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بپزد. فقط مواظب باشید که آلبالوها سر نرود. بعد از پخت کامل، آن‌ها را از صافی رد کرده و شربت تهیه شده را کنار بگذارید. برنج را در قابلمه‌ای مناسب پخته و آن را آبکش کنید. سپس، گوشت چرخ‌کرده را به همراه یک پیاز رنده شده و نمک ورز ‌دهید. سپس گوشت را به صورت گلوله‌های کوچک درآورده و در مقداری روغن داغ سرخشان کنید. در کف قابلمه، سیب‌زمینی حلقه حلقه شده و یا نان لواش چیده و یک لایه برنج آبکش شده و یک لایه آلبالو و گوشت‌های کوفته ریزه را بریزید. این کار تا تمام شدن کامل برنج و مواد ادامه دهید. اگر لابه‌لای برنج کمی زعفران پودر شده بریزید برنج خوش‌رنگ‌تری خواهید داشت. در انتها، دو تا سه قاشق غذاخوری روغن را روی برنج ریخته و آن را دم کنید‌. بعد از دم کشیدن کامل برنج، آن را در ظرف مورد نظر کشیده و تزیین نمایید.
یکی از شهرهای پرگردشگر ایران شیراز بوده که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری آن غذاها و شیرینی‌هایش هم زبانزد خاص و عام است. در واقع، ممکن نیست که با سفر به این شهر زیبا هوس خوردن این خوراکی‌های خوشمزه را نکنید. مخصوصاٌ فالوده و کلم پلو شیرازی که طرفداران خاص خود را در میان اهالی و گردشگران منطقه دارند. یکی دیگر از غذاها که نه تنها در این سرزمین بلکه در سایر شهرها نیز طبخ می‌شود، آلبالو پلو شیراز است. غذایی باب میل کوچک و بزرگ که طعمی بی‌نظیر داشته و به راحتی تهیه می‌شود. همچنین، آلبالو پلو به خاطر وجود میوه ترش و خوشمزه آلبالو بسیار مقوی بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. این میوه، برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و روماتیسمی از بهترین‌هاست و دارای ویتامین‌هایی همچون کلسیم، گوگرد، فسفر، منیزیم و سدیم نیز می‌باشد.

آلبالو پلو شیراز 1 آلبالو پلو شیراز

آلبالو پلو شیراز 2 آلبالو پلو شیراز

آلبالو پلو شیراز 3 آلبالو پلو شیراز

آلبالو پلو شیراز 4 آلبالو پلو شیراز

آلبالو پلو شیراز 5 آلبالو پلو شیراز

آلبالو پلو شیراز آلبالو پلو شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • Parvin gharanfoli

    خیلی این غذا رو دوس دارم بویژه ب همراه قلقلی ی غذای بسیار شیک و مجلسی و خیلی دلچسب ??????
    ترجیح میدم هفته ای یه بار ناهارم آلبالو پلوی شیرین و خوش رنگ و رو باشه

    ۱۱ آبان, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    آلبالو پلو با مرغ ریش ریش شده خیلی طعم خوبی داره و خوشمزه است

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    اين غذا رو مي توان با مرباي آلبالو طبخ كرد كه طعم شيريني دارد. و به جاي كوفته قلقلي هم مي توان مرغ پخته را ريش ريش كرده، هنگام دم كشيدن برنج لابه لاي برنج بريزيد.

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    من که اصلا طعمش رو دوست ندارم و کمتر خانواده هایی هستند که آلبالو پلو میخورند اونم سالی یکبار.کلا غذای محبوبی نیست

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    ممنونم از دستور پختش ، من خودم زیاد دوسش ندارم، ولی ی نکته حتما اگه میخواین در فصول دیگه این غذا رو درست کنید آلبالو رو از قبل در فریزر نگهداری کنید

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *