جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آستانه متبرکه سبزقبا (ع)

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ دی ۱۳۹۶

دوران زندگی حضرت محمد بن موسی الکاظم (ع) مصادف دوران حکومت پر ظلم و جور خاندان بنی عباس بود. این خاندان پس از اذیت و آزار بسیاری از مسلمانان و ریختن خون شیعیان، تا آنجا پیش رفتند که با شکنجه های بسیار و زندانی کردن امام هفتم در سیاه چاله هارون، بالاخره آن حضرت را در سال ۱۸۳ هجری قمری به شهادت رساندند. از جمله فرزندان این امام بزرگوار احمد و محمد بن موسی کاظم (ع) و نیز حضرت معصومه (س) می باشند که هر کدام به سویی هجرت کردند و خود را به محل امنی رساندند. آستانه متبرکه سبزقبا در مرکز شهر دزفول ، آرامگاه سید محمد بن موسی کاظم (ع) ، برادر امام رضا (ع) می باشد. بقعه سبزقبا به عنوان چهارمین حرم اهل بیت عصمت در کشور به شمار می رود و عاشقان عصمت و طهارت در دزفول و سایر شهرهای کشور به خصوص استان خوزستان، به زیارت سبزقبا به دزفول می شتابند. اصل بنای این بقعه متعلق دوره‌ی به تیموری و سلجوقی بوده که در دوره های اخیر به شکل جدیدی تغییر و توسعه یافته و گنبد زیبایی برای آن ساخته شده است. سبزقبا در مدت اقامت کوتاه خود در دزفول کراماتی داشته و مردم از وجود با برکتش بهره مند شده اند.

Dezful SabzGhaba Azarkish 1 آستانه متبرکه سبزقبا (ع)

Dezful SabzGhaba Azarkish 2 آستانه متبرکه سبزقبا (ع)
منابع
اداره اوقاف شهرستان دزفول
اداره میراث فرهنگی – آقای چناری و پورنوروز
مقاله دکتر سنگری روزنامه دزفول امروز
عکس : محمد آذرکیش

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • شاهین

    در سفری که به دزفول داشتم متوجه حرم و بارگاه این بزرگوار شدم و حاجت روا شدم، فقط یه سوال.، چطور میتونم از راه دور نذر مو پرداخت کنم

    ۲۴ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • محمد

    مکانی که مردم دزفول اعتقاد زیادی به اون دارند و جایی است که حاجت انها براورده میشه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    ۴ فرزند امام موسی کاظم از این همسرشان داشتند: امام رضا در مشهد، معصومه در قم، شاه چراغ در شیراز و کوچکترین فرزند ایشان احمد بن موسی در دزفول هستند، ایشان گمنام زندگی میکردند و به سقایی آب از رودخانه مشغول بودند و به علت پیراهن رنگ سبزشان به سبز قبا مشهور بودند.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *