رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ دی ۱۳۹۶

آستانه متبرکه سبزقبا (ع)

لینک این مطلب کپی شد!

دوران زندگی حضرت محمد بن موسی الکاظم (ع) مصادف دوران حکومت پر ظلم و جور خاندان بنی عباس بود. این خاندان پس از اذیت و آزار بسیاری از مسلمانان و ریختن خون شیعیان، تا آنجا پیش رفتند که با شکنجه های بسیار و زندانی کردن امام هفتم در سیاه چاله هارون، بالاخره آن حضرت را در سال ۱۸۳ هجری قمری به شهادت رساندند. از جمله فرزندان این امام بزرگوار احمد و محمد بن موسی کاظم (ع) و نیز حضرت معصومه (س) می باشند که هر کدام به سویی هجرت کردند و خود را به محل امنی رساندند. آستانه متبرکه سبزقبا در مرکز شهر دزفول ، آرامگاه سید محمد بن موسی کاظم (ع) ، برادر امام رضا (ع) می باشد. بقعه سبزقبا به عنوان چهارمین حرم اهل بیت عصمت در کشور به شمار می رود و عاشقان عصمت و طهارت در دزفول و سایر شهرهای کشور به خصوص استان خوزستان، به زیارت سبزقبا به دزفول می شتابند. اصل بنای این بقعه متعلق دوره‌ی به تیموری و سلجوقی بوده که در دوره های اخیر به شکل جدیدی تغییر و توسعه یافته و گنبد زیبایی برای آن ساخته شده است. سبزقبا در مدت اقامت کوتاه خود در دزفول کراماتی داشته و مردم از وجود با برکتش بهره مند شده اند.

Dezful_SabzGhaba_Azarkish_1 آستانه متبرکه سبزقبا (ع)

Dezful_SabzGhaba_Azarkish_2 آستانه متبرکه سبزقبا (ع)
منابع
اداره اوقاف شهرستان دزفول
اداره میراث فرهنگی – آقای چناری و پورنوروز
مقاله دکتر سنگری روزنامه دزفول امروز
عکس : محمد آذرکیش

           
 

نظر کاربران :

  • شاهین

    در سفری که به دزفول داشتم متوجه حرم و بارگاه این بزرگوار شدم و حاجت روا شدم، فقط یه سوال.، چطور میتونم از راه دور نذر مو پرداخت کنم

    ۲۴ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • محمد

    مکانی که مردم دزفول اعتقاد زیادی به اون دارند و جایی است که حاجت انها براورده میشه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    ۴ فرزند امام موسی کاظم از این همسرشان داشتند: امام رضا در مشهد، معصومه در قم، شاه چراغ در شیراز و کوچکترین فرزند ایشان احمد بن موسی در دزفول هستند، ایشان گمنام زندگی میکردند و به سقایی آب از رودخانه مشغول بودند و به علت پیراهن رنگ سبزشان به سبز قبا مشهور بودند.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *