جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آرامگاه عبد الله خفیف شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ دی ۱۴۰۰

آرامگاه عبد الله خفیف شیراز در محله در شاهزاده، در پشت بازار وکیل و در کنار آب انبار وکیل واقع شده است. آرامگاه او در خانقاهی که در سال ۳۷۱ه. ساخته شده ، قرار دارد. ابوعبدالله خفیف در نزد بسیاری از علمای زمان خود و سیاسیون نیز  از جایگاه و احترام بسیار بالایی برخوردار بوده  و با بسیاری از عرفای هم عصر خودش همانند حلاج و شبلی مراوده داشته است.

ابو عبدالله محمد بن خفیف که بود ؟

ابوعبدالله محمدبن خفیف(د.۳۷۱ق) معروف به شیخ کبیر، از عارفان و مشایخ بزرگ صوفیه و مؤسس سلسله خفیفییه است. طریقت وی بر مجاهدت بوده و پیوسته به ریاضت های سخت و طاعات و عبادات می پرداخته. عرفان وی از نظر عملی با زهد و ریاضت و در عین حال التزام به احکام و فرایض دینی همراه بوده و از لحاظ نظری و فکری اساس آن بر تطبیق طریقت با شریعت بوده است. وی در شیراز نزد ابوالعباس احمد بن یحیی، مؤئل جصّاص و جعفر حذّاء به کسب علوم عرفانی پرداخت. به حجاز، عراق، شام و فلسطین سفر نمود و چند بار به سفر حج رفت.پس از آن در شیراز اقامت گزید و به تعلیم و ارشاد طالبان و مریدان پرداخت.

خفیف2 آرامگاه عبد الله خفیف شیراز

تاریخچه بنا

در قرون گذشته مزار شیخ در محوطه وسیعی بوده که زمانی خانقاه و زمانی گورستان بوده است.  قرن ۶ه.ق زنگی بن موردود(حک.۵۶۶ه.ق) آرامگاه شیخ را مجدداً ساخت و چند قطعه زمین را بر آن وقف کرد.زمان کریم خان زند(حک۱۱۶۲-۱۱۹۳) گورستان خفیف و قسمتی از خانقاه مسطح شد و به میدان توپخانه و بازار و ارگ تبدیل شد. فقط قبر شیخ در کوچه پشت میدان توپخانه در اتاق کوچکی باقی ماند و بر سر قبرش نیز حجره کوچکی ساخته شد. پس از اینکه در دوره پهلوی قسمتی از میدان توپخانه را برای ساختن دبیرستان شاپور اختصاص دادند، خانقاه شیخ در شمال شرقی مدرسه واقع شد و تنها راه ورود به آن کوچه ای در شمال بازار وکیل بود.

سال ۱۳۳۷ تعمیراتی از سوی اداره باستان شناسی فارس در آن صورت گرفت. اتاقی که سنگ قبر شیخ در آن قرار داشت، حدود ۳۰ سانتی متر بالا آورده شد و با کاشی فیروزه ای فرش گردید. همچنین برای تهویه فضا و روشنایی اتاق، پنجره ای نصب کردند و کف اتاق ورودی را با کاشی های سیمانی پوشاندند. برای ورود به مقبره نیز در محکم و مناسب نصب کردند. نقشه ساختمان جدید توسط مهندس فرزان مهر و زیر نظر مهندس فروغی تهیه و طرح ریزی شده بود. هم اینک سطح مقبره شیخ در حدود ۴۵ سانتی متر بالا آمده و طول و عرض یکسان به اندازه ۱۴۰ سانتی متر دارد.

خفیف آرامگاه عبد الله خفیف شیراز

معماری بنا

ساختمان جدید آجری که بر فراز آرامگاه واقع شده ، سه پله از سطح زمین بالاتر است.کنار ورودی نیز بنایی آجری وجو دارد که کتابخانه این بناست و عمود بر آن نیز در جبهه مقابل ورودی دو اتاق وجود دارد که متعلق به نگهبان بناست. در دو سوی آرامگاه دو باغچه وجود دارد که فضای میان آنها راهی است که به آرامگاه ختم می شود. در کنار در اتاق نگهبانی، در ضلع غربی، ایوانی با چند رواق وجود دارد که در یکی از آنها یک محراب سنگی وجود دارد.

بر اساس اطلاعات تذکره ها، اشخاصی که در اطراف آرامگاه ابوعبدالله خفیف به خاک سپرده شده بودند، عبارتند از:

شیخ حسین بن محمدبن احمد معروف به بازیار(۳۹۱) ، شیخ ابی احمد فضل بن محمد معروف به ابی احمد کبیر(۳۷۷م)، شیخ ابی احمد فضل بن علی معروف به ابی احمد ضغیر (۳۸۴) که هم اینک اثری از آنها نیست. ابن خفیف صاحب تألیفاتی است که برخی آن را شامل تألیفات مفصل و تألیفات مختصر می دانند. تألیفات مفصل وی عبارتند از: شرف الفقر، جامع ارشاد، الاستذکار، الفصول فی الاصول، المنطعین، الجوع و ترک الشهوات ، لبس المرقعات، الاعانه، اختلاف الناس فی الروح، المعراج، الرد علی ابن سالم، الرد علی بن زینان، الاعتقاد، المنهج فی الفقه.

خفیف1 آرامگاه عبد الله خفیف شیراز

تألیفات مختصرعبدالله بن خفیف

الاقتصاد، اللوامع، المفردات، المشیخه، فضل التصوف، الفرق بین التقوی و التصوف، الاستدراج و الاندراج، الجمع و التفرقه ، بلوی الانبیاء، المحبه، الوّد و الالفۀ، رسائل علی بن سهل ، السماع و معرفۀ الزوال. آن چه که هم اینک از آثار وی در دست می باشد، دو رساله کوتاه است به نام های «وصیۀ ابن خفیف» و «معتقد ابن خفیف» که به چاپ رسیده است. نسخه ای از کتاب«الاقتصاد» وی نیز در کتابخانه پرتو پاشا ترکیه موجود است. شرحی از کتاب« معتقد ابن خفیف» نیز با عنوان «الفوائد العماریه فی القواعد الاعتقادیه» در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران وجود دارد.

 

 

 

خفیف3 آرامگاه عبد الله خفیف شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *