جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آب انبار وکیل شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ دی ۱۴۰۰

آب انبار وکیل شیراز مثل هر آب انبار دیگری برای تامین آب مورد نیاز مردم در فصول مختلف سال از جمله فصل تابستان ساخته شده بود. تاریخ ساخت این آب انبار که به سال ۱۱۸۰ هجری قمری باز می‌گردد. یعنی همزمان با ایامی که مسجد وکیل شیراز در حال ساخته شدن بود. آب جمع شده در این آب انبار با نمک پاشی تصفیه شده و در اختیار مردم قرار می‌گرفت. این رویه چندین سال ادامه داشت تا اینکه از اردیبهشت ۱۳۳۱ لوله کشی آب به منازل انجام شد و کم کم آب انبار وکیل و سایر آب انبارهای شهر شیراز از رده خارج شدند.

وکیل 3 آب انبار وکیل شیراز

معماری بنا

کسانی که با معماری سنتی ایران آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که طرح کلی آب انبار وکیل شیراز از معماری دوران صفویه الهام گرفته شده است. بنابراین، سازه آب انبار وکیل بسیار محکم و بزرگ بوده و مخزن بسیار عظیمی را می‌توان در آن شاهد بود. به طور کلی، طرح آب انبار وکیل شیراز از راه پله سنگی، مخزنی به شکل مستطیل، بادگیر و پوشش طاق شکل یافته است.

نکته جالب در مورد طرح معماری این آب انبار، بادگیرهای آن است که با استفاده از آجر و به زیباترین شکل ممکن تزئین شده‌اند. ظاهرا هدف از ساخت این بادگیرها خنک نگه داشتن آب و کمک به تهویه فضای داخل آب انبار بوده است. جالب است بدانید که در اطراف آب انبار وکیل شیراز ساختمان‌های دیگری نیز وجود داشته که از بین رفته‌اند. حتی بر روی خود آب انبار وکیل بنایی با نام نقاره خانه قرار داشت که این بنا نیز در گذر زمان رو به نابودی گذاشته است.

وکیل 1 آب انبار وکیل شیراز

بهترین زمان بازدید

با توجه به این که آب انبار وکیل شیراز به منظور خنک کردن آب در فصول ابتدایی سال تعبیه شده بود. به نظر می‌رسد که بازدید از این آب انبار در همین فصل‌ها بسیار خوب و مناسب باشد. بدین ترتیب شما می‌توانید با کارکرد آب انبار وکیل شیراز بهتر آشنا شوید.

آب انبار وکیل 2 آب انبار وکیل شیراز

نحوه دسترسی

آدرس : شیراز،خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی مسجد وکیل، جنب بازار، آب انبار وکیل

با توجه به فاصله کم ایستگاه‌های مترو و اتوبوس به آب انبار وکیل شیراز، اغلب مسافران و گردشگران این شهر از وسایل حمل و نقل عمومی برای دسترسی به آب انبار وکیل استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که ایستگاه مترو زندیه فقط ۱ کیلومتر با آب انبار شیراز فاصله دارد. همچنین فاصله بین ایستگاه اتوبوس شهرداری و این آب انبار، فقط ۸۰۰ متر است. بنابراین تنها با چند دقیقه مترو یا اتوبوس سواری و پیاده روی کوتاه مدت می‌توان خود را به راحتی به آب انبار وکیل رساند.

وکیل 4 آب انبار وکیل شیراز

وکیل 5 آب انبار وکیل شیراز

آب انبار وکیل 1 آب انبار وکیل شیراز

آب انبار وکیل آب انبار وکیل شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی طاهرخانچی

    این آب انبار بسیار جذاب و دیدنی بود .

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد