جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آب انبار سنتی کیش

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ مهر ۱۳۹۸

آب‌انبار سنتی کیش پنج بادگیر یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش در استان هرمزگان است که در شمال جزیره واقع شده است. آب‌انبار کیش در سال ۱۳۷۲ خورشیدی، در محل یک آب‌انبار باستانی که به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی بنا شده بود، ساخته شد. این آب‌انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل یافته و شیوه معماری آن به سبک معماری سنتی یزد می‌باشد. احداث بادگیرها همانطور که در معماری بناهای یزدی دیده می‌شود، برای خنک نمودن فضای داخلی بنا بوده است.

در بالای ورودی آب‌انبار پنج بادگیر کیش، روزنه‌هایی ایجاد شده که به جهت متعادل ساختن هوای داخل آب‌انبار در فصول گرم سال در نظر گرفته شده است. این روزنه‌ها به بادگیرها در خنک ساختن فضای داخلی آب‌انبار و آب موجود در مخزن کمک می‌نمودند که در حال حاضر به دلیل آن که دیگر آبی در آب‌انبار وجود ندارد، این خنکی کمتر احساس می‌شود. بر روی گنبدهای آب‌انبار نیز چند روزنه منظور شده که عمل تهویه هوا را انجام می‌دهند.
از آنجا که ایران در منطقه کم‌باران واقع شده، ایرانیان در گذشته برای ذخیره آب آشامیدنی، اقدام به ساخت آب‌انبار می‌نمودند که در حال حاضر می‌توان بقایای این سازه‌های ارزشمند را در گوشه و کنار سرزمین پهناورمان (به ویژه در نقاط کم‌باران) مشاهده نمود. با توجه به ساخت و سازهای کیش و از بین رفتن مسیر آب‌های سطحی منتهی به آب‌انبارهای سنتی، امروزه از دستگاه آب‌ شیرین کن برای تهیه آب شیرین استفاده می‌شود. در صورت علاقه به سفر می توانید با خرید بلیط هواپیما کیش به این جزیره سفر کنید.
اب انبار دوقلو2 آب انبار سنتی کیش

گفتنی است آب‌انبار پنج بادگیر کیش در مجاورت شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز واقع شده از این رو گردشگران می‌توانند پس از بازدید از این دو سایت، از آب‌انبار کیش نیز دیدن کنند. معماری خاص این بنا یادآور روزگاران گذشته بوده و برای گردشگران بسیار جالب و دیدنی است.یکی از روش های ذخیره آب آشامیدنی در قدیم الایام در جزیره کیش، ساخت آب انبار بوده است.

مجموعه آب انبار سنتی کیش (بادگیرهای پنجگانه)در نزدیکی مجموعه درخت سبز کیش و شهر تاریخی حریره و مجموعه ورزشی المپیک واقع شده است.

آب انبار دوقلو در کیش یکی از سازه های معماری سنتی ایران به حساب آمده که در سال ۱۳۷۲ جهت ذخیره آب احداث شده است در آن زمان برای اینکه در فصل گرم سال و در زمان های خشکسالی بتوان آب خنکی را ذخیره نمود .آب انبارها در اصل مکانی حوض مانند و سر پوشیده در زیر زمین هستند .با این  وجود می توان گفت یکی از دلایل محبوبیت این بنا، متفاوت بودن ساختار آن با دیگر بنا های جزیره کیش می باشد که موجب شده است تفاوت فاحش آن مشاهده شده و نگاه های زیادی به آن خیره شود.

اب انبار دوقلو آب انبار سنتی کیش

همانطور که گفته شد آب انبار دوقلو در کیش دارای دو گنبد و پنج بادگیر بوده که از آن جهت خنک کردن محیط و آب استفاده می شود. همچنین در قسمت بالای ورودی آب انبار نیز روزنه هایی وجود داشته که موجب متعادل سازی هوای داخل آب انبار به خصوص در فصل تابستان می شود. لازم است بدانید شیوه کار این بادگیر به گونه ای است که هوا از یک طرف وارد آب انبار شده و بعد از داخل شدن به برج، به قسمت پایینی منتقل داده می شود سپس بعد از برخورد با آب و خنک کردن آب از سمت دیگر برج خارج می شود. لازم است بدانید در هنگامی که داخل آب انبار دوقلو در کیش پر از آب بوده هوای مطلوب و بسیار خنکی در آن حس می شده است اما امروزه به دلیل خالی بودن آن از آب، این سردی هوا کمتر احساس می شود. با این حال باید دقت داشته باشید که امروز این آب انبار بدون آب است و برای گردشگران مکانی بسیار مهم به حساب آمده، همچنین جالب است بدانید گونه ‌هایی از کاکتوس در اطراف این آب انبار وجود داشته که نمای زیبایی را به وجود آورده است.

آب انبار کیش آب انبار سنتی کیش

آب انبار کیش2 آب انبار سنتی کیش

آب انبار کیش6 آب انبار سنتی کیش

آب انبار کیش8 آب انبار سنتی کیش

آب انبار کیش9 آب انبار سنتی کیش

آب انبار آب انبار سنتی کیش

 

%D8%A2%D8%A8 %D8%A7%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B1 4 آب انبار سنتی کیش

 

آب انبار آب انبار سنتی کیش

آب انبار1 آب انبار سنتی کیش

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    قبلا از این مکان برای جمع اوری اب بخصوص بارون استفاده میشه… طراحی جالبی داره .. اصلا شبیه بقیه آب انبارها نیست

    ۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    آب انبار سنتی بسیار زیبا و تاریخی بود .

    ۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد