جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار نای انگیز خرم آباد

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آبان ۱۴۰۰

آبشار نای انگیز خرم آباد ، در جنوب‌شرقی شهرستان خرم‌آباد و در میان رشته کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی هشتاد پهلو واقع شده است . یکی از زیباترین و جذاب ‌ترین مناطق لرستان، جنگل و آبشارهای نای انگیز و روستایی به همین نام است. این روستا در جنوب شرقی استان لرستان، در دهستان گریت، بخش پاپی شهرستان خرم آباد واقع شده است. منطقه گریت دارای زمستانهای برفی و سرد و بهار و تابستان خنک، معتدل و بسیار سرسبز و چشم ‌نواز است.

جنگل نای انگیز

جنگل ‌های نای ‌انگیز یکی از زیباترین جنگل ‌های بلوط زاگرس هستند. این جنگل‌ زیبا در دل زاگرس، تا چند سال پیش بکر و دست نخورده بودند. در سال‌ های اخیر با شناخته شدن بیشتر این منطقه بهشتی، سیل گردشگران علاقمند به جنگل و طبیعت ‌دوستان به این مناطق سرازیر شد.جنگل نای انگیز استان لرستان از زیباترین مناطق ایران محسوب میشود. پوشش گیاهی این جنگل‌ های زیبا را درختان بلوط تشکیل داده‌ اند. این بهشت زیبا در فصل بهار بسیار تماشایی است.

آبشار نای انگیز خرم آباد2 آبشار نای انگیز خرم آباد

منشا آب آبشار

آب آبشار نای ‌انگیز از چشمه‌ ای واقع در ارتفاعات کوه‌ های مجاور سرچشمه می ‌گیرد. دست یافتن به چشمهٔ اصلی تنها از طریق کوهنوردی امکان پذیر است. این آب در مسیر کوهستان از لابه لای صخره ها به حرکت درآمده و ده ‌ها آبشار پله ‌ای بزرگ و کوچک با حوضچه‌ های متعدد ایجاد کرده که بسیار دیدنی است. ریزش آب در حوضچه های طبقه ای که توسط طبیعت شکل گرفته و جاری شدن آن بصورت پله ای در مسیر دره و میان جنگل منظره ای بسیار بی نظیر دارد. آب آبشار نای انگیز که در قسمتهایی با هوا ترکیب میشود، رنگ سفید زیبایی به خودش می گیرد.

در پای بیشتر این آبشارها حوضچه‌ های کاسه ‌ای شکل به وجود آمده که برای شنا کردن بسیار مناسب هستند. در نهایت، آب این مجموعه به رودخانه‌ سزار می ریزد. زیباترین آبشار منطقه نای انگیز، آبشار سفید آب است.

آبشار نای انگیز خرم آباد8 آبشار نای انگیز خرم آباد

طبیعت بکر منطقه به همراه پوشش گیاهی متنوع آن بسیار جالب توجه است. آب آبشار نای ‌انگیز پس از پیمودن مسیری در سمت شرق به رودخانهٔ سزار می ‌ریزد. در مسیر این رود آبشارهای فراوان دیگری نیز به چشم می خورد که به آبشارهای سرکانه معروف هستند. مسیر آبشارها از خط الرأس در منطقهٔ نای انگیز آغاز می شود و به سمت دامنه ادامه پیدا می کند. این آبشارها در مسیر عبور رودخانه ترس گریت به طرف رودخانه سزار بر اثر عبور از ناهمواریهای منطقه و مسیر عبور رودخانه ترس بوجود آمده ‌است.

اطراف آبشار پر از درخت هایی است که زیبایی خیره کننده ای به این منطقه بخشیده اند و سایه خنکی که به واسطه درخت ها به وجود آمده بسیار فرح بخش است.پوشش گیاهی و درختان منطقه و روستای نای انگیز به طبیعت استان مازندران شباهت بسیار دارد. به همین خاطر این روستا به رامسر استان لرستان معروف است.

آبشار نای انگیز خرم آباد7 آبشار نای انگیز خرم آباد

بهترین زمان سفر

برای رفتن به نای انگیز بهترین زمان، فصل بهار است. در تابستان حجم آب آبشارها تا حد زیادی کاهش می‌ یابد. شهرستان خرم آباد از جمله سپید دشت در فصل بهار یکی از زیباترین نقاط جهان به‌ شمار رود که در اطراف آن کوه‌ ها، جنگل‌ های بلوط، رودخانه ‌ها و آبشارهای زیادی جلوه ای دیدنی بخود می گیرند.

آبشار نای انگیز خرم آباد1 آبشار نای انگیز خرم آباد

نحوه دسترسی

برای رسیدن به آبشار باید جادهٔ خرم‌ آباد به سپید دشت را تا ۴۵ کیلومتری پیمود و پس از آن از طریق جادهٔ فرعی که از سمت چپ جادهٔ اصلی منشعب می ‌گردد به روستای نای ‌انگیز رسید. مسیر تا روستا ماشین رو است. پس از رسیدن به روستا، کوله بر دوش، حدود دو ساعت در دل طبیعت پیاده روی می ‌کنیم تا به پایین دست مجموعه آبشارها برسیم. در طول راه چشمه‌ آب آشامیدنی وجود دارد و می‌ توان آب مورد نیاز را از این طریق تأمین کرد.

nayangiz آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد4 آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد5 آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد6 آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد9 آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد10 آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد11 آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد12 آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد13 آبشار نای انگیز خرم آباد

آبشار نای انگیز خرم آباد14 آبشار نای انگیز خرم آباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    بسیار زیبا هست.همین هفته پیش یک مستند از استان لرستان و این آبشار پخش شد که واقعا آدم از این همه زیبایی خدا متحیر میشد.بسیار زیبا هست

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *