رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مهر ۱۳۹۲

امامزاده شاهرضا

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده شاهرضا که در شمال شهرستان شهرضا قرار دارد به روایتی یکی از برادران امام رضا (ع) و بروایت دیگر یکی از سادات حسنی است و ساختمان آن در دوران سلطنت شاه اسماعیل صفوی ساخته شده است که در سال‌های اخیر بازسازی اساسی شده است.

سال‌ها پیش امامزاده شاهرضا ساختمانی قدیمی و سنتی داشت. ورودی ساختمان مثل اغلب خانه‌های قدیمی دالان و راهروی سرپوشیده‌ای داشت که بازارچه‌ی کوچکی بود که حجره‌ها و مغازه‌های سنتی با درهای چوبی هلالی داشت و در مدخل بازارچه در هم سنگ‌آبی به سبک سنگ‌آب‌های مسجد امام اصفهان بود. بعد از اولین صحن امامزاده بود که معادل حیاط بیرونی خانه‌ها بود. گرداگرد این صحن اتاق‌هایی قرار داشت که اغلب مقبره‌های خانوادگی بودند. در وسط صحن هم حوض بزرگی قرار داشت. این صحن با راهروی باریکی به صحن دوم که درواقع حیاط اندرونی بود می‌رسید. در گوشه‌ی سمت قبله صحن دوم ساختمان اصلی مزار امام زاده قرارداشت. دارای گنبدی به سبک مساجد اصفهان بود.

در سال‌های اخیر تغیرات زیادی در ساختمانهای این امامزاده انجام شده است که اگر چه به نیت خیر و برای جوابگویی به افزایش جمعیت زائرین بوده ولی مسلما بافت سنتی آن که از میراث‌های فرهنگی این شهر بوده است را از بین برده‌است. نخست بازارچه سنتی و ساختمان زیبای آن از بین رفته است و به جای آن بازارچه‌ای جدید بدون هیچ نشانی از معماری سنتی ساخته شده است. دو صحن در هم ادغام شده و به صورت محوطه‌ای بی‌حصار درآمده که دیگر به آن نمی‌توان صحن گفت. ساختمان مزار هم کلا تغییر کرده و گنبدی به سبک امامزاده‌های استان فارس (مثل شاهچراغ) به جای گنبد قبلی ساخته شده‌است. البته می‌توان گفت این سبک ساختمان بی‌پرده و به اصطلاح اپن با سبک خانه‌های مدرن امروزی که از ورودی خانه حتی داخل اتاق خواب و حمام هم پیداست هماهنگ‌تر است. ولی به نظر من سبک قدیمی بجز حفظ میراث فرهنگی و دینی شهر با فضای حرمت و تقدس امامزاده هماهنگ‌تر بود.
10 امامزاده شاهرضا

شاهرضا 1 امامزاده شاهرضا

شاهرضا 5 امامزاده شاهرضا

شاهرضا امامزاده شاهرضا

شاهرضا2 امامزاده شاهرضا

شاهرضا3 امامزاده شاهرضا

شاهرضا4 امامزاده شاهرضا

شاهرضا6 امامزاده شاهرضا

شاهرضا8 امامزاده شاهرضا

شاهرضا10 امامزاده شاهرضا

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    برای زیارت کردن با خانواده بسیار مناسب است و اگر در مسیر مسافرت از شهرضا عبور میکنید برای استراحت بین راهی مناسب است

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    من خیلی سال پیش به این امامزاده اومدم یادمه پله های خیلی زیادی میخورد و پایین امامزاده بازار خیلی کوچکی بود، شنیدم الان چند تا شهید گمنام در جوار امامزاده به خاک سپردند

    ۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *