رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

یلدا تابلویی از فرهنگ غنی ایرانیان است

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آذر ۱۳۹۳

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۰۹/۲۹-کارشناس میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه آیین‌های خاص موجود در شب یلدا نشان دهنده آن است که سرزمین ایران دارای فرهنگی غنی است گفت: شب یلدا باید فرصتی شود تا با انجام این سنت دیرین قلب‌ها به هم نزدیکتر شده و عواطف و احساسات در بالاترین سطح انتقال قرار گیرد.

طوبی اوصانلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، با اشاره به این مطلب که شب یلدا اولین شب زمستان و طولانی ترین شب سال است، گفت: ایرانیان باستان آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا خورشید می‌خواندن و به این مناسبت جشن بزرگی برپا می‌کردند.

وی افزود: فردای آن روز با دمیدن خورشید روزها بزرگتر شده و تابش نور ایزدی فزونی می یابد.

اوصانلو با اعلام اینکه جشن شب یلدا در ماه پارسی، قرار دارد، تصریح کرد: جشنی که در این شب برگزار می‌شود یک سنت باستانی و جشن آریایی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می‌کردند.

وی افزود: در گذشته خانواده‌ها در این شب با برگزاری میهمانی‌ها و دور هم نشستن اقوام و خویشان خود را سرگرم می‌کردند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی، روحیه آنان را تضعیف نکند.

این کارشناس میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه یلدا روز تولد میترا یا مهر است، اظهارکرد: این جشن به اندازه زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است و در این شب همه افراد برای در امان ماندن از خطر اهریمن دور هم جمع می‌شوند.

اوصانلو با بیان اینکه آیین‌های خاص موجود در شب یلدا نشان دهنده آن است که سرزمین ایران دارای فرهنگی غنی است گفت: شب یلدا باید فرصتی شود تا با انجام این سنت دیرین قلب‌ها به هم نزدیکتر شده و عواطف و احساسات در بالاترین سطح انتقال قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایرانیان باورداشتند که خورشید مظهر قدرت است و می‌تواند در شب یلدا پیروز شود و تا یک سال اقتدار خورشید پایدار می باشد به همین دلیل شب یلدا را با شکوهی خاص و استفاده از میوه‌هایی که درون سرخ دارند، به خاطر سرخی خورشید سپری می کردند و تا صبح بیدار می‌ماندند تا خورشید غلبه کند.

کارشناس میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه خوردن هندوانه از باورهای شب یلدا است که سبب می شود در طول زمستان احساس سرما نکنند گفت: در شب یلدا از تنقلاتی از جمله آجیل و ازگیل خام استفاده می کنند.

وی ادامه داد: ایرانیان قدیم بر این باور بودند که اگر در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود از هفت خانه چیزی بگیرند و کسی آنها را نبیند و نشناسد حتماً به آنچه نیت کرده‌اند خواهند رسید.

اوصانلو به دو میوه هندوانه و انار در شب یلدا اشاره کرد و افزود: این دو میوه گرد و سرخ فام، نمادهایی از خورشید هستند.

وی ادامه داد: در این شب مانند جشن تیرگان فال گرفتن مرسوم است که به حضرت حافظ تفأل می‌زنند و یا حاضران با انتخاب و شکستن گردو نیز از پوکی و پری آن آینده گویی می‌کنند.

وی ادامه داد: در گذشته عقیده بر این بود افراد خانه ضمن جشن و سرور برای درامان ماندن محصولات از سرما دعا کنند و آتشی باید در تمام شب بسوزد تا اهریمن مغلوب شود.

اوصانلو با بیان اینکه ایرانیان بر این باور بودند که در شب ۳۰ آذرماه خورشید با آنها قهرمی‌کند، افزود: ایرانیان خورشید را مظهر همه چیز می دانستند تا صبح به شب زنده داری می‌پرداختند تا شاید با آشتی خورشید، نحس بودن این شب از بین برود.

70 یلدا تابلویی از فرهنگ غنی ایرانیان است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *