رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

یزد مقصدی ارزان برای گردشگران و مسافران نوروزی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۹ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از دانا نیوز، تقریبا دهم اسفندماه بود که تمام هتل‌های یزد از هتل های سنتی گرفته تا هتل‌های بی‌ستاره و چند ستاره، اعلام کردند؛ ظرفیت تکمیل است و تا پایان فروردین ماه، تمامی اتاق‌ها و تخت‌ها رزرو شده است.

البته ظرفیت منازل استیجاری هنوز تکمیل نیست و مسافران می توانند حتی در خود ایام تعطیلات نوروز نیز برای رزرو البته به صورت حضوری اقدام کنند.

در حالی که چندی پیش فهرستی از قیمت یک شب اسکان در هتل های سراسر کشور منتشر شد و در برخی نقاط ارقام فراتر از میلیون برای یک شب بود، یزد همچنان خدمات ارزان به مردم ارایه می دهد و به رغم همه گرانی هایی که اتفاق افتاده، نرخ هتل ها در یزد از سایر نقاط کشور ارزانتر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در این زمینه اظهار کرد: یزد از جمله استان‌هایی است که ظرف چند سال گذشته، از حالت یک شهر عبوری خارج شده و خود به عنوان مقصدی برای گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.

عدم اطلاع رسانی سبب مغفول ماندن ظرفیت گردشگری در یزد شد
محمدمهدی شرافت با بیان اینکه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یزد سبب جذب مسافران شده و عدم اطلاع رسانی در دهه های گذشته سبب شده بود تا ظرفیت گردشگری یزد مغفول بماند، بیان کرد: با اطلاع رسانی در مورد جاذبه های تاریخی و طبیعی استان یزد، طی چند سال اخیر شاهد حضور چشمگیر گردشگران در این استان هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی، نرخ ارزانتر خدمات سبب جذب مسافران به این استان شده است به نحوی که سفر به استان یزد برای بسیاری از مسافران ارزانتر از استان های همجوار این استان تمام می شود.

شرافت از جمله این خدمات به اسکان در استان یزد اشاره کرد و افزود: در استان یزد به ویژه در ایام نوروز، برای هر سلیقه و هر توان مالی امکان اسکان وجود دارد به نحوی که در نوروز ۹۳، از اسکان رایگان تا شبی ۲۷۰ هزار تومان برای گردشگران نوروزی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: چند پارک در سطح شهر یزد و سایر شهرستان های استان یزد برای چادر زدن مسافران در نظر گرفته شده و امکانات رفاهی نظیر آب قابل شرب، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و … پیش بینی شده که اسکان در آنها کاملا رایگان است و معمولا نیز مورد استقبال قرار می گیرد.

هتل ها از شبی ۱۷۰ تا ۲۷۰ هزار تومان برای هر نفر
شرافت تصریح کرد: هتل های یزد نیز بسته به نوع خدماتی که ارایه می دهند از شبی ۱۷۰ هزار تومان تا ۲۷۰ هزار تومان برای هر نفر وجود دارد.

وی یادآور شد: منازل استیجاری و هتل آپارتمان ها نیز نرخ های ارزانتری دارند و بسته به متراژ و امکانات از شبی ۳۰ تا شبی ۲۰۰ هزار تومان در اختیار مسافران نوروزی قرار می گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد، اسکان در مدارس را نیز یکی دیگر از خدمات اسکان در سفرهای نوروزی در استان یزد اعلام کرد و افزود: در مدارس نیز بسته به نوع تجهیزات و خدمات، فرهنگی یا فرهنگی نبودن مسافران و … از شبی ۱۰ تا شبی ۳۵ هزار تومان برای هر کلاس درس با امکانات اولیه اجاره داده می شود.

برخی از مسافران و مردم یزد با این وجود نسبت به نرخ هتل ها در یزد گلایه دارند و معتقدند در سال گذشته، هتل ها با نرخ های بسیار بالاتری اتاق های خود را در اختیار مسافران قرار می دادند.

خدمات اجباری تورهای مسافرتی هزینه‌های اسکان در یزد را افزایش داده است

بررسی های انجام شده نشان می دهد نرخ هتل های لوکس معمولا همان شبی ۲۷۰ هزار تومان است اما با توجه به برخی خدمات اجباری، هزینه اقامت در همین هتل های شبی ۲۷۰ هزار تومانی، برای هر نفر حتی تا ۱.۵ میلیون تومان نیز تمام می شود.

مسوول یکی از آژانس های مسافرتی که در خیابان شهید مطهری یزد واقع است در مورد شرایط اسکان در یکی از هتل های معمولی یزد گفت: حداقل اقامت در هتل سه روز است و هر اتاق به شرط اسکان سه روزه در اختیار مسافر قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: تمامی وعده های غذایی شامل صبحانه، ناهار و شام نیز باید در هتل صرف شود ضمن اینکه تورهای گردشگری از مناطق مهریز، صدوق و تفت نیز طی این سه روز برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

با این حساب، گردشگران هنگامی که هتل را رزرو می کنند در واقع وارد یک تور مسافرتی شده اند و تمام اوقات سفر توسط تورها برای آنها برنامه ریزی می شود.

اقامت در هتل‌های لوکس نفری ۱.۵ میلیون تومان
در چنین شرایطی با یک حساب سرانگشتی واضح است که رقم اسکان هر نفر به یک و نیم میلیون تومان هم می‌رسد به نحوی که هر نفر بابت یک شب باید به هتل‌های لوکس ۲۷۰ تومان پرداخت کند که الزام برای سه شب اقامت این رقم را به ۸۱۰ هزار تومان می‌رساند.

رقم شش وعده صبحانه، شش وعده ناهار و شش وعده شام به همراه تورها که به این میزان اضافه شود، یک و نیم میلیون تومان برای هر نفر رقمی منطقی به نظر می‌رسد.

با این اوصاف معاون عمرانی استاندار یزد معتقد است که حتی با این شرایط هم، هنوز نرخ هتل های یزد ارزانتر از استان های همجوار نظیر اصفهان و کرمان است.

سید محمدرضا سید حسینی اظهار کرد: هتل های لوکس باید گران باشند زیرا اگر گردشگرانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشند، در کشور خودمان هزینه نکنند، همین رقم را در هتل های ترکیه و دبی هزینه می کنند.

وی بیان کرد: اما هتل های معمولی باید نرخی تعادلی داشته باشند تا برای همه مردم امکان استفاده از آن فراهم باشد.

تنها ۲۰ درصد هزینه های پرداختی از سوی مسافران نصیب هتلداران می شود
سیدحسینی عنوان کرد: باید توجه داشت که سرمایه گذارانی که هتل می سازند، معمولا در بقیه ایام سال سرمایه آنها راکد است و در ایام نوروز نیز تنها ۲۰ درصد از هزینه هر مسافر به او می رسد و بقیه نصیب تورهای گردشگری و آژانس های مسافرتی می شود.

گرچه نظارت بر وضعیت خدمات رسانی نیز باید مدنظر مسوولان امر به ویژه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی قرار گیرد اما حتی شرایط این تورهای گردشگری نیز وضعیت را تغییر نداده و یزد همچنان گردشگران بسیاری دارد و حتی همین هتل‌ها نیز از اول اسفندماه رزرو شده بودند.

اقشار کم درآمدتر نیز به طور قطع متناسب با توان مالی خود امکان سفر به استان یزد را خواهند داشت خانه های معلم، مدارس، خانه های استیجاری، هتل های معمولی و حتی پارک ها و اسکان در چادر، چیزی از لذت سفر به استان یزد را کم نخواهد کرد.

استان یزد امسال ظرفیت اسکان ۹۰ هزار نفر در هر شب را داراست و گرچه دستان کویر خالی است اما سخاوتمندانه به روی مسافران نوروزی گشوده است.

95016_584 یزد مقصدی ارزان برای گردشگران و مسافران نوروزی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *