جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گیلان را از زباله ها پاک کنیم

تاریخ بروزرسانی :
۲ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲ – هر روز دو هزار تن زباله جمع آوری شده و مقدار نامشخص ولی انبوه زباله های رها شده در استان گیلان، خاک و هوای سبزترین استان کشور را تهدید می کند.

براساس آمارهای اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان روزانه دو هزارتن زباله توسط شهرداری ها و دهیاری های این استان جمع آوری و در مراکز دفع زباله استان رها می شوند و بخش زیادی هم در روند جمع آوری قرار ندارند.

یک هزارو۴۰۰تن از این زباله های جمع آوری شده شهری و بقیه زباله های روستایی را تشکیل می دهند.

به دلیل نزدیکی آب های سطحی با آب های زیرزمینی در استان گیلان شیرابه های ناشی از این زباله ها وآلاینده های ناشی از خودروها با هر بارندگی در کوتاه ترین زمان، وارد خاک و آب شده و به شدت رودخانه و زیستگاه ها و مراکز زیست و تکثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از مراکز مهم و پر سرو صدا ی دفع زباله گیلان که روزانه ۵۵۰تا ۶۰۰ تن زباله از حوزه مرکزی گیلان شامل شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لشت نشاء، سنگر، شفت، خشکبیجار و کوچصفهان و بیش از ۲۰دهیاری و بخشی از واحدهای صنعتی در آن دفن می شوند، در سراوان (۲۰کیلومتری رشت) قرار دارد.

بوی ناشی از زباله های سراوان سال هاست که اهالی منطقه سراوان رشت،شهر سنگر و امام زاده هاشم را می آزارو وعده چندین ساله مسوولان استان مبنی بر حل این مشکل تاکنون محقق نشده است.

کارشناسان می گویند :مراکز دفن زباله باید نسبت به آب خاک و هوا ایزوله باشند، در صورتی که هیچکدام از مراکز این ویژگی را ندارند و در فصل بهار و تابستان که مصادف با گردشگری در استان است نیز حدود۷۰۰تن زباله های مازاد دیگر نیز برآورد می شود.

یک کارشناس محیط انسانی اداره کل محیط زیست گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روزانه ۲۰۰مترمکعب شیرابه از طریق زباله های انباشت شده در مراکز دفن وارد آب و خاک استان می شوند که هر لیتر شیرابه می تواند حداقل دو هزارلیتر آب آلوده و یک تن زباله دومترمکعب گازهای گلخانه ای تولید می کند.

عظیم احدی فر با اشاره به اینکه هنوز بررسی دقیقی روی آلودگی خاک استان گیلان صورت نگرفته است، افزود: به دلیل پراکندگی زباله های روستایی و زباله های ناشی از مسافران که موجب آلودگی فیزیکی می شوند در این محاسبات لحاظ نشده است.

وی اظهارداشت: در سال جاری مراکز دفن زباله استان از ۳۲ مرکز استان به دلیل یک سری اقدامات به ۲۲مرکز کاهش یافته ولی در هیچکدام از این مراکز، زباله ها به صورت مدیریت شده و اصولی دفن نمی شوند.

وی خاطرنشان کرد: آلاینده های ناشی از فرایند بی هوازی اعم از تجزیه شیمیایی و تولید شیرابه های حاصل از تجزیه مواد آلی تا ۲۰سال یک منطقه را آلوده می سازند.

وی اظهار کرد: در مراکز دفن زباله گیلان ، گازهای آلاینده نظیر گازهای گوگردی و نتان تولید می شوند که این گازها همان گازهای گلخانه ای معروف هستند که عامل گرم شدن تدریجی کره زمین را در پی داشته و برای انسان نیز مضر است.

وی خاطرنشان کرد:تفکیک از مبداء یکی از راههای کاهش زباله هاست که تاکنون در حدود ۴۰درصد شهرهای گیلان صورت می گیرد.

براساس نظر کارشناسان محیط زیست گیلان ،:طرح ساماندهی زیاله های عفونی بیمارستانی و آزمایشگاهی نیز از سال ۹۱ در گیلان آغاز شده که تاکنون حدود ۹۰درصد این زباله ها ساماندهی و بی خطرسازی شده و بقیه نیز تا پایان سال ساماندهی می شوند ولی مطب های پزشکان و مراکز درمانی هنوز در بخش ساماندهی قرار ندارند.

زباله ها در طبیعت شکننده و حساس گیلان علاوه بر ایجاد آلودگی برای آب، خاک و هوا به زیبایی ها و مناظر سرسیز استان نیز آسیب می رسانند و بوی ناشی از مراکز دفع زباله تا ۲۰کیلومتر در محیط اطراف منتشر می شوند.

احدی فر کارشناس محیط زیست گیلان می گوید: عدم مدیریت زباله های منجر به پدیده جدیدی بنام زباله دزدی شده و تجمع افراد معتاد در محل زباله ها را نیز در پی دارد.
81006264 5441423 گیلان را از زباله ها پاک کنیم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد