رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ بهمن ۱۳۹۳

گور دخمه سرخ ده

لینک این مطلب کپی شد!

گوردخمه سرخ ده یکی از گوردخمه‌های استان کرمانشاه است که در ۱۹ کیلومتری گوردخمه اسحاق‌وند و میان روستاهای شمس‌آباد و سرخ ده در کنار رودخانه گاماسیاب قرار دارد.

این گوردخمه به صورت طاقچه است و در اطراف آن، قاب‌های تراشیده شده‌ای به چشم می‌خورد. ورودی این گوردخمه که رو به غرب می‌باشد، ۱۱۰ سانتی‌متر عرض و ۸۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد و ارتفاع کف گوردخمه تا بلندترین نقطه سقف ۱۲۰ سانتی‌متر می‌باشد.
در ایران باستان، اجساد مردگان دفن یا سوزانده نمی‌شد زیرا ایرانیان اعتقاد داشتند خاک و آتش دو عنصر مقدس از عناصر چهارگانه هستند و از همین رو از آلوده کردن آن‌ها خودداری می‌نمودند. ایشان پیکر درگذشتگان را بر بالای کوه قرار می‌دادند تا گوشت و امحاء آنان خوراک پرندگان وحشی شود و پس از مدتی به این منطقه مراجعه می‌نمودند و استخوان‌های باقیمانده شخص درگذشته را در محلی به نام استودان (استخوان‌دان) قرار می‌دادند. استودان‌ها معمولاً یک حفره یا غار طبیعی بود و در محل‌هایی که چنین عوارضی وجود نداشت، به وسیله سنگ، سازه‌هایی به شکل استوانه‌ ایجاد می‌کردند و استخوان‌ها را در آن قرار می‌دادند. در آن زمان، افرادی که از نظر ثروت و طبقه اجتماعی، موقعیت ممتازی داشتند، در دل کوه‌ها و صخره‌ها برای خود اقدام به ساخت استودان‌های اختصاصی (گوردخمه) می‌نمودند که در گوشه و کنار ایران، نمونه‌های فراوانی از آن‌ها دیده می‌شود که در این میان استان کرمانشاه دارای بیشترین میزان گوردخمه می‌باشد.

برای دسترسی به گوردخمه سرخ‌ ده باید از پلیس راه بیستون به سمت شهر هرسین رفته و بلافاصله بعد از عبور از پل چهر، به سمت راست پیچید و از آنجا مسافت ۱۱ کیلومتر به موازات رودخانه گاماسیاب پیمود. حدود یک کیلومتر قبل از رسیدن به روستای سرخ ده، در سمت چپ جاده، این گوردخمه در بالای صخره‌ای خودنمایی می‌کند.

گور-دخمه-سرخ-ده4 گور دخمه سرخ ده

گور-دخمه-سرخ-ده5 گور دخمه سرخ ده

گور-دخمه-سرخ-ده7 گور دخمه سرخ ده

گور-دخمه-سرخ-ده8 گور دخمه سرخ ده

سرخده گور دخمه سرخ ده
سرخ ده 1 گور دخمه سرخ ده

سرخ ده گور دخمه سرخ ده

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *