جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گنجینه اکوتوریسم ایران را از یاد نبرید

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از همشهری، تجری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان خاطرنشان کرد: این تالاب‌ها زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر به شمار رفته و به دلیل این جاذبه‌های طبیعی، در ایام مختلف پذیرای خیل بی شماری از مسافران و گردشگران است. برای دیدن تالاب‌های با ارزش، باید مسیر ۸۰ کیلومتری شهر گنبد کاووس تا بخش مرزی داشلی برون در شمال شهرستان را طی کرد. در این مسیر می‌توان طبیعت زیبای شقایق‌ها و گندم‌زارها در فصل رویش و زندگی شتران در طبیعت کویری منطقه را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: این تالاب‌های بین‌المللی که در شمال گنبدکاووس قرار گرفته، با ۳۰۲۷ هکتار وسعت، محل زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر شمال سیبری است و نیز زیستگاه برخی پرندگان بومی به شمار می‌رود.

تجری با اشاره به ویژگی‌های تالاب آلاگل، خاطرنشان کرد: تالاب آلاگل در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک منبع آب شور محسوب می‌شود، به همین جهت پرورش ماهیان آب شور زی دریای خزر به ویژه ماهی سفید و کپور در این تالاب رونق زیادی دارد.

وی افزود: همچنین تالاب آلماگل از مجموعه تالاب‌های بین‌المللی ایران است که در سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ‌ثبت رسیده ‌است. این تالاب که در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری شهر گرگان واقع شده است، دارای حدود ۷۲ هکتار مساحت بوده و از شمال به اراضی کشاورزی و جنوب به روستای تنگلی محدود می‌شود. حاشیه‌های تالاب را پوشش نی فرا گرفته و ضلع جنوبی و مسیر کانال ورودی آب به تالاب، پوشیده از جنگل‌های گز است. در این تالاب به علت نزدیکی به مرز شکار، هرگونه تیراندازی ممنوع است.

تجری با اشاره به تالاب‌ گمیشان، اظهار کرد: تالاب گمیشان با آبگیری گسترده و نیزارهای انبوه در ۴۵ کیلومتری گرگان حوالی بندرترکمن واقع شده است. این تالاب ۲۰ هزار هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن ۲۷ متر پایین‌تر از سطح دریاست. از یکسو با زمینهای قرقابی و تپه ماهوری دشت وسیع ترکمن صحرا و از سوی دیگر به سواحل دریای خزر محدود شده است که به همین دلیل طبق طبقه بندی تالاب‌ها، گمیشان جزو تالاب‌های دریایی ساحلی قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد تالاب گمیشان، اکوسیستم کم‌نظیر آن است. انواع ماهیان، سخت پوستان، نرم‌تنان، دوزیستان، خزندگان و پرندگان را در این تالاب می‌توان یافت.

وی با بیان اینکه تالاب آجی‌گل با مساحت ۳۲ هکتار یکی دیگر از تالاب‌های استان گلستان است، خاطرنشان کرد: نیزار و پوشش گیاهی تالاب مامنی برای پرندگان و چراگاهی برای دام‌های روستائیان است. آب و هوای معتدل زمستان ترکمن صحرا موجب شده آب این تالاب، زمستان‌ها یخ نزند و زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مناطق شمالی باشد.

وی ادامه داد: آجی‌گل در فصل زمستان پناهگاه میلیون‌ها پرنده مهاجری است که به آن پناه می‌آورند و این وظیفه بشر است تا زیستگاه تاریخی و طبیعی را حفظ کند و در فصل بهار نیز مکان مناسبی برای طبیعت گردی است. بخشی از تالاب آجی گل در مجاورت دریاچه نمک بوده که این امر طبیعت خارق العاده‌ای در منطقه ایجاد کرده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان یادآور شد: باید از این تالابها و جاذبه‌ها به عنوان یک نقطه گردشگری مناسب استفاده کنیم. اکثر مسافران ایرانی و حتی برخی از مردم استان نمی‌دانند که استان تالاب‌هایی با مناظر جالب و دیدنی دارد.

تجری تصریح کرد: استان گلستان به عنوان گنجینه اکوتوریسم در ایران، مطرح و معروف است و وجود جاذبه‌های فراوان نظیر تالاب‌ها در استان موجب شده تا روند استقبال از آن گسترش یابد. وجود مناطق بکر طبیعی و جاذبه‌های دیدنی می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را گسترش دهد و زمینه توسعه این صنعت پایدار را فراهم کند.
20 3 گنجینه اکوتوریسم ایران را از یاد نبرید

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *