رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ فروردین ۱۳۹۴

گنبد قابوس مرجع گردشگران فرهنگی استان گلستان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر:۱۳۹۴/۰۱/۱۵-مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس گفت: از آغاز سفرهای نوروزی تا ۱۴ فرودین، بیش از ۴۱ هزار نفر از مجموعه‌ی میراث جهانی گنبد قابوس بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در گلستان، دکتر «جبرئیل نوکنده» دراین راستا افزود: مجموعه میراث جهانی گنبد قابوس شامل گنبد قابوس، موزه فرش و شهر باستانی گرگان/ جرجان است. که برابر با آمار سال گذشته(۲۵۸۱۳ نفر) بیش از ۱.۵ برابر رشد داشته است و کمیت گرایی ارقام نشان می‌دهد که گنبد قابوس مقصد و مرجع گردشگران فرهنگی کشور است و نیاز است متناسب با آمار نسبت به خدمات و تسهیلات کیفی گام‌های جدی برداریم.

به گفته‌ی وی، گنبد قابوس تنها اثر استان گلستان است که در سال ۱۳۹۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این اثر در مرکز شهر گنبد کاووس و در ۸۵ کیلومتری شهر گرگان و ۳۶۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد گنبد قابوس متعلق به قابوس بن وشمگیر، چهارمین پادشاه سلسله زیاری متعلق به ۳۸۵ هجری خورشیدی است و بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. ۳۷۷۷۶ نفر از میراث جهانی گنبد قابوس دیدن کردند.

نوکنده هم‌چنین گفت: موزه‌ی فرش در روبروی میراث جهانی گنبد قابوس قرار دارد. این موزه فرش ترکمن را از تولید تا مصرف و نمونه‌های شاخص از فرش اصیل ترکمن را به نمایش می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: در این ایام، از موزه‌ی فرش ترکمن ۱۱۴۵ نفر بازدید کردند که بیشترین بازدیدکننده مربوط به گرامیداشت تولد استاد نیازی پدر فرش ترکمن بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس افزود: در این نکوداشت که با همکاری خانواده و شاگردان استاد نیازی برگزار شد، ۵ اثر دست بافته استاد نیازی، ۳ تابلو از نقشه و طرح قالی ترکمن اثر استاد و فیلمی از استاد نیازی به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ترکمن قرار گرفت.

وی هم‌چنین ادامه داد: شهر باستانی گرگان یکی از ابرشهرهای دوره اسلامی و پایتخت سلسله زیاریان است که در ۳ کیلومتری جنوب غربی میراث جهانی گنبد قابوس قرار دارد.

نوکنده افزود: در کارگاه‌های کاوش باستان شناختی می‌توان شواهدی از معماری و شهرسازی و کارگاه‌های صنعتی دوره‌ی میانه اسلامی شهر را مشاهده کرد که در این راستا، ۲۲۷۶ نفر از این شهرتاریخی دیدن کردند که این گردشگران بیشتر از سایر استان‌های کشور بودند.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس تصریح کرد: آمار گردشگران این شهر کهن نشانگر این مطلب است که شهر ظرفیت خوب گردشگری دارد و امیدواریم که این شهر در آینده‌ی نزدیک به‌صورت سایت موزه در آمده و تسهیلات لازم برای خدمت‌رسانی کیفی گردشگران فرهنگی فراهم شود.

893 گنبد قابوس مرجع گردشگران فرهنگی استان گلستان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *