رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آبان ۱۳۹۳

گلستان پایلوت تولید ابریشم و نوغان کشور می شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ – گرگان – ایرنا – مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استان گلستان به عنوان پایلوت تولید ابریشم و نوغان در کشور تبدیل می شود.

به گزارش ایرنا، «کامران سبزه میدانی» روز سه شنبه در نشستی با مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گرگان اظهار داشت: نگاه حمایتی از بخش تولید در بحث توسعه و ترویج صنایع دستی، نگاهی تخصصی و کارشناسی است.

وی با تاکید بر حمایت از صنعتگران افزود: آموزش شاغلان بخش صنایع دستی برای استمرار چرخه تولید و فروش محصولات ضرورت دارد و از این رو مراکز آموزش صنایع دستی باید به عنوان مرکز فعالیت اقتصادی این هنر – صنعت فعال باشند.

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی کشور بر سرمایه گذاری در ابریشم بافی و نوغان در شهرستان رامیان واقع در شرق گلستان تاکید کرد و افزود: برنامه ریزی مطلوب برای سرمایه گذاری در این بخش می تواند ضمن مطرح کردن استان به عنوان پایلوت کشوری و ایجاد زمینه اشتغال و رشد تولید در توسعه و ترویج رشته های دیگر صنایع دستی منطقه نیز موثر باشد.

سبزه میدانی گفت: ایجاد خانه صنایع دستی در گلستان در دست پیگیری است و این خانه در ساختمان مرکز صنایع دستی استان راه اندازی می شود.

وی درباره شیوه حمایت از کارگاه های تولید صنایع دستی اظهار داشت: با هماهنگی اتحادیه ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توان در تامین مواد اولیه مورد نیاز کارگاه های تولیدی و کاهش قیمت تمام شده محصولات از صنعتگران حمایت کرد.

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی کشور به منظور بازدید از واحدهای تولیدی صنایع دستی و ارزیابی مشکلات صنعتگران چهارم آبان جاری وارد استان گلستان شد.

وی در این سفر سه روزه از کارگاه های تولیدی صنایع دستی جاجیم بافی، روستای زیارت گرگان، سوزندوزی ترکمن در شهرستان آق قلا، صنایع دستی علی آبادکتول، گرگان و گنبدکاووس و ابریشم بافی رامیان بازدید کرد.

پرورش نوغان، تولید نخ ابریشمی و ابریشم بافی از حرفه های اصلی مردم در بخش هایی از استان گلستان است؛ این استان به دلیل برخورداری از رطوبت مناسب هوا درختان توت بسیاری دارد که برگ این درخت غذای کرم ابریشم است.

ابریشم به عنوان ظریف ترین، محکم ترین، پردوام ترین و پرجلاترین نخ جهان قدمت بسیاری دارد و با توجه به فرهنگ دیرینه ایرانیان بافت انواع پارچه، روسری، چادرشب و دستمال ابریشمی در مناطق مختلف کشور و بویژه در بخش هایی از استان گلستان انجام می گیرد.

پارچه های ابریشمی الوان با طرح های ساده، راه راه و چهارخانه بیشتر در مناطق رامیان، مینودشت و ترکمن صحرا بافته می شود.

پرورش کرم ابریشم (نوغانداری) و تولید نخ ابریشمی یکی از مشاغلی است که در صورت حمایت از تولید کننده، فراهم کردن زیرساخت های لازم و ایجاد صنایع وابسته علاوه بر ایجاد اشتغال باعث تحول در اقتصاد منطقه و درآمد تولید کنندگان می شود.

میزان توتستان های استان گلستان بالغ بر هزار هکتار بوده و دوره پرورش کرم ابریشم همزمان با فصل بهار و از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت هر سال است.

تعداد بهره برداران گلستان در این صنعت کهن افزون بر چهار هزار خانوار هستند و پارسال بالغ بر ۱۵۰ تن پیله در این استان تولید شد.

81366856-6043260 گلستان پایلوت تولید ابریشم و نوغان کشور می شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *