رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ بهمن ۱۳۹۳

گردشگر سرباز نیست

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۰۸- جشن‌ها و مراسم‌های بسیاری هستند تا تورها به بهانه این جشن‌ها مردم را به گردشگری و آشنایی با آئین‌های باستانی دعوت کنند، “سَده” یکی از این جشن‌هاست، اما به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های سفر نه تنها انگیزه‌ای برای گردشگران و سفر کردن نگذاشته، بلکه تورگردانان را هم از برگزاری چنین تورهای پشیمان کرده است.

تورهای جشن سده معمولا در یزد از ۳ تا ۱۰ بهمن برگزار می‌شود. هرمز مهربد راهنمای گردشگری است که ۲۰ سالی می‌شود این تورها را اجرا می‌کند. او به خبرنگار گردشگری ایسنا، درباره برگزاری تورهای جشن سَده بیان می‌کند: ما گردشگران را برای تماشای جشن سده دهم بهمن ماه به “پیر رهگذر” می‌بریم چون تاریخ اصلی این مراسم دهم بهمن‌ماه است اما این روز در برخی مناطق مانند خور و بیابانک پنجم بهمن ماه جشن گرفته می‌شود. از طرفی جشن سَده هم در منطقه “اورامان” کردستان با نام” پیرشالیار” برگزار می‌شود.

این راهنمای گردشگری درباره دلیل برپایی این جشن اجمالی توضیح می‌دهد: هوشنگ پادشاه پیشدادی، در دامنه کوه ماری را دید و سنگی به آن پرتاب کرد تا مار را دور کند، اما از برخورد سنگ‌ها به یکدیگر آتش به وجود آمد بنابراین به پاس این نعمتی که خداوند به آن‌ها داده در چنین روزی شکرگزاری می‌کنند.

او امسال ۳۰ مسافر برای این مراسم دارد در حالی که می‌گوید: سال ۸۹ نزدیک به سه اتوبوس برای شرکت در این مراسم ثبت نام کرده بودند که ما تنها توانستیم یک اتوبوس را هماهنگ کنیم، اما امسال به خاطر اینکه هزینه سفرها بالا رفته است تعداد کمتری ثبت نام کرده‌اند.

این تورگردان در ادامه به چالش‌هایی که گاهی از طرف برخی ارگان‌ها برای اجرای تور ایجاد می‌شود اشاره می‌کند و می‌افزاید: اداره راهنمایی و رانندگی استان یزد برگه‌ای به ما داده‌ تا از ۷ تا ۱۱ صبح و از ۱۴ تا ۱۷ بعدازظهر می‌توانیم گردشگران را برای بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی ببریم، در حالی که پیش از این هر ساعتی می‌توانستیم آزادانه از این اماکن بازدید کنیم؛ در حالی که همه‌ اماکن تاریخی در ساعت‌های مشخص شده از سوی اداره راهنمایی و رانندگی تعطیل است و نمی‌توانیم گردشگران را برای گشت ببریم. از طرفی گردشگر سربازی نمی‌رود که ۶ صبح از خواب بیدار شود تا به گشت قبل از ساعت ۱۱ برسد!

او اظهار می‌کند: ساعت ۷ صبح تازه هتل‌ها شروع به سرو صبحانه می‌کنند و مسافر تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه از هتل خارج می‌شود و تا بخواهیم یک مکان تاریخی را به آن‌ها نشان دهیم ساعت ۱۲ ظهر می‌شود و اگر هم اتوبوس خارج از ساعت مقرر شده در شهر تردد کند جریمه می‌شود. این همه درباره افزایش گردشگر صبحت می‌شود اما به نظر می‌رسد تنها می‌خواهند برای ورود گردشگرخارجی سرمایه‌گذاری کنند چون با این کارشان واقعا گردشگر داخلی را از بین می‌برند.

مهربد می‌گوید: این اتفاق سال گذشته در تبریز هم افتاد و من دلسرد شدم و دیگر تور تبریز برگزار نکردم، چون تنها از ساعت ۱۴ تا ۱۷ اجازه تردد گردشگر را در داخل شهر می‌دادند.

از طرف دیگر سعید امینی، از دیگر فعالان صنعت گردشگری در شهرستان خور و بیابانک درباره برگزاری جشن‌های سَده می‌گوید: کشاورزان منطقه خور در ۵ بهمن آتش روشن می‌کنند و معتقدند زمین از این روز به بعد به سمت زنده شدن پیش می‌رود و نفس می‌کشد، اما در دیگر مناطق، روز دهم بهمن ماه را جشن می‌گیرند و شعر «پنجاه روز به نوروز و صد روز به غَله» را می‌خوانند.

این تورگردان می‌افزاید: در چنین روزی گردشگران به بالای تپه‌ها در اطراف زمین‌های کشاورزی می‌روند و نزدیک به غروب آتش‌های بزرگ روشن می‌کنند و معتقدند زمین آماده باروری برای سال آینده است، در واقع این ایام یک تقویم کشاورزی است. کشاورزان در آن زمان با برگزاری همین جشن‌ها تشخیص می‌دادند که چه موقع باید محصولی کاشت یا برداشت شود. اگر شما مدتی در محیط روستایی زندگی کنید متوجه اهمیت برگزاری چنین جشن‌هایی می‌شوید. یکی از دلایل برگزاری جشن سده از بین بردن ضایعات کشاورزی بوده است تا محیط اطراف تمیز شود.

امینی می‌گوید: درخواست برای برگزاری چنین تورهایی زیاد است اما ما نتوانستیم امسال این تور را برگزار کنیم.

473 گردشگر سرباز نیست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *