رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ مرداد ۱۳۹۵

گردشگری سلامت اولویت اول ایران است

اشتراک گذاری

تهران – ایرنا – رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران در نشست فرهنگی اکو، گردشگری سلامت را اولویت اصلی ایران در توسعه گردشگری اعلام کرد.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، نشست کمیته گردشگری این کمیسیون با حضور اعضا اکو تشکیل شد.
در این نشست احمد اصغری قاجار نایب رئیس اتاق اکوی ایران و نماینده کمیته گردشگری ایران و نایب رییس اتاق اکو ایران افزود: گردشگری می تواند در اشتغال زایی، فقر زدایی، ایجاد در آمد برای منطقه اکو موثر باشد.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران افزود: از درآمد هزار و ۲۵۰ میلیارد دلاری گردشگری جهان، تنها نیم درصد سهم ایران است و با توجه اینکه گردشگران سلامت سه برابر گردشگران معمولی برای کشور مقصد درآمد زا هستند، اصلی ترین اولویت های توسعه گردشگری ایران، توجه به اقتصادی بودن گردشگران سلامت کشورهای منطقه اکو است.
وی اضافه کرد: یکی از سرفصل های برنامه ششم توسعه و نیز چشم انداز ۲۰ ساله، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی گذاشته است و ایران به تصدیق یونسکو، از نظر آثار تاریخی و فرهنگی در میان ۱۰ کشور نخست جهان است و همین اصل دولت ایران اصرار بر توسعه صنعت گردشگری رادارد و آمادگی هرگونه همکاری با کشورها به ویژه کشورهای اکو را اعلام می کند.
وی ادامه داد: در مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی با عنوان «شاخص رقابت پذیری گردشگری و سفر» در سال ۲۰۱۵ با مطالعه ۱۴۱ کشور جهان، در نهایت ایران را به عنوان اقتصادی ترین و ارزان ترین مقصد گردشگری جهان شناخته است ودر سالهای اخیر حدود شش میلیون نفر گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند که حدود ۴۵ درصد آنها از کشورهای منطقه اکو بوده اند.
اصغری افزود: برای ایران هر گردشگر خارجی معادل ۲۵ بشکه نفت خام( ۱۰۰۰ دلار) در آمد دارد و اگر ۲۰ میلیون گردشگر وارد ایران شود معادل ۵۰۰ میلیون بشکه درآمد نفتی است از این ایران به سرعت در حال باز سازی مراکز اقامتی و سرمایه گذاری و آماده شدن برای پذیرایی از گردشگران می باشد.
نایب رئیس اتاق اکوی ایران گفت: ایران در گردشگری سلامت به دلیل سطح بالای علمی و پزشکی، پتانسیل بالایی دارد و تاکنون با نقش موثر اتاق ایران ، ۴ همایش بین المللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در مشهد مقدس و یک همایش بین المللی گردشگری سلامت کشورهای اکو در استان مازندران را برگزار نموده است و امادگی دارد تا در نیمه سال جاری دومین همایش بین المللی گردشگری سلامت کشورهای اکو را نیز برگزار نماید.
وی عنوان کرد: جمعیت ۱۰ کشور عضو اکو ۴۵۰ میلیون نفر است، سهم ایران از ۵۵ میلیون گردشگر ورودی به کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی ( اکو) تنها۴ میلیون نفر است.
کشورهای عضو اکو به صورت منطقه ای می توانند با ورود به حوزه گردشگری مشترکا منافع کشورها و مردم خود را بررسی و راهکارهای توسعه و رونق آن را رایه نمایند.
اصغری ادامه داد: تشکیل کنفدراسیونها و تشکلهای منطقه ای گردشگری به خصوص در بدنه بخش خصوصی کشورهای اکو لازم است و در اولویت دولتها قرار گیرد و در این راستا امکانات مالی و زیر ساختهای آن را فراهم اورند تا منطقه اکو با جمعیتی بیش از ۴۵۰ میلیون نفر به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل شود.
در ادامه نشست اصغری پیشنهاداتی را به شرح زیر ارایه کرد:
۱ – تشکیل همایش سالانه منطقه ای با عنوان نشست تخصصی گردشگری میان شهرداران پایتختها و روسای اتاقهای بازرگانی کشورهای اکو
۲ – عدم نیاز به صدور ویزا و به خصوص ویزای درمانی از جمله راهکارهایی است که کشورهای اکو بدای گردشگران سلامت خود باید در نظر بگیرند.
۳ – در بیشتر کشورهای اکو گسترش بیابانزایی و جنگل زدایی سرعت بالایی دارد که سازمانهای محیط زیست کشورهای اکو باید فعالانه به میدان آیند و از تخریب جاذبه های طبیعی جلو گیری نمایند.
۴ – دستیابی به برند مشترک گردشگری کشورهای اکو در دستور کار قرار گیرد.
۵ – کم کردن حضورواسطه ها درگردشگری سلامت مورد توجه مسولان کشورهدی اکو قرار گیرد
۶ – با توجه به اینکه حجم سفرهای گردشگری و کالاهی تجاری در کشورهای اکو به صورت زمینی و جاده ای انجام می شود لازم است کشورهای اکو تسهیلات مناسب زیر ساختی و رفاهی گردشگری را به وزرای راه کشورهای اکو گوشزد نمایند .
۷ – حذف دیدگاه امنیتی در برخورد با گردشگران ورودی و داخلی.
۸ – مقررات زدایی و به حداقل رساندن دخالت دولت
۹ – ترویج کد جهانی اخلاق گردشگری
۱۰ – حمایت قانونی از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و فراهم کردن زمینه جذب این منابع
۱۱ – آزاد سازی اقتصاد گردشگری و تکمیل نهادهای این بازار و اصلاح مناسبات آن
وی یادآورشد:کشورهای اکو در سالها ۲۰۰۴ مبلغ ۴۰ میلیارد و ۲۰۰۶ مبلغ ۶۰ میلیارد و ۲۰۱۴ مبلغ ۱۰۰ میلیارددلار بوده است که این حدود ۶۶ درصد رشد داشته است.
سهیل مالک نماینده کمیته گردشگری پاکستان در خصوص احیای گردشگری گفت: گردشگری در منطقه مورد غفلت قرار گرفته و گردشگری میتواند یکی از منابع کسب در آمد برای تامین اقتصادی و اجتماعی کشورها باشد به ویژه در کشورهای در حال توسعه که در آمد زا هست. این همایش کمک میکنه که کشورهای اکو بتوانند پتانسیلهای منطقه را بهتر بشناسند به ویژه در زمینه گردشگری سلامت و ارایه خدمات وتجهیزات گردشگری سلامت و پاکستان هم پتانسیلهای زیادی در این زمینه دارا است البته بی ثباتی سیاسی در کشور ما وجود داشته که موانعی رو رقم زده است و یکی دیگر از مواتع توسعه گردشگری نداشتن جاده های مناسب برای حمل و نقل توریسم و مشکلات روادید است.
گردشگری سلامت یکی از عناصر ویژه است که باعث رشد گردشگری منطقه می شود و در پاکستان هم تسهیلات مدرن وبیمارستانهای مدرنی رو برای توریسم های سلامت تهیه شده است.
وی از سازمان اکو خواستار سیاستگذاری مخصوصش برای گردشگری در منطقه شد و افزود: بی ثباتی سیاسی در این منطقه ایجاب می کند یک سیاستگذاری خاص انجام شود تا گردشگری توسعه و ارتقاء پیدا کند
مالک گفت: روادید اکو باید برای کشورهای عضو اکو صادر گردد که از طریق ان بتوانیم جذابیتهای گردشگری منطقه را به نمایش بگذاریم و این لازمه این مهم تحقیق و برنامه ریزی می باشد و در خاتمه تاکید میکنم که کشورهای عضو اکو نیازمند سیاستگذاری گردشگری نویی هستند و این مهم فقر را در منطقه ریشه کن میکند.
رییس اتاق اکو پاکستان گفت: ارایه بورسیه برای ارایه گردشگری و در پاکستان دو دانشگاه دروس مخصوص گردشگری را به کشورهای عضو اکو ارایه میدهند و برای هر کشور دو بورسیه برای رشته های هتلداری و گردشگری ارایه میکنیم
«محمت بای سال» نماینده کمیته گردشگری اتاق اکو ترکیه نیز گفت: گردشگری نه تنها در حوزه فرهنگ بلکه در حوزه صنعت هم اهمیت خاصی دارد چرا که باعث اشتغال زایی و رشد روابط کشورهای ما پتانسیل فراوانی برای گردشگری دارد و ما باید ایمان بیاوریم به پتانسیلهای موجود در صنعت گردشگری که داریم
82190380-70941591 گردشگری سلامت اولویت اول ایران است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *