جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگران خارجی واهمه‌ای از حوادثِ دیروز تهران ندارند

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ خرداد ۱۳۹۶

عضو انجمن علمی گردشگری ایران تاکید کرد: حادثه تروریستی تهران، در مقیاسی که امروز اتفاق افتاد تاثیری در گردشگری نخواهد داشت و جای هیچ نگرانی ندارد، چون ایران به لحاظ تاریخی و فرهنگی مقصدی بدون جایگزین است.
«محمدتقی رهنمایی» که از نخستین مدرسان گردشگری در ایران است، در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی تاثیر تیراندازی‌های امروز تهران بر حریم امن گردشگری ایران، این نکته را یادآور شد که محل حوادث رخ داده متفاوت با موارد مشابه این چنینی در دنیا است، چرا که این حوادث، مثل هند در هتل رخ نداده و یا فرودگاه و پایانه‌هایی را که محل ورود و خروج مسافران است، مانند ترکیه هدف نگرفته و یا در مرکز گردشگری مانند تایلند اتفاق نیافتاده است. در واقع هیچ‌یک از دو محلی که در آن امروز تیراندازی شد، ماهیت گردشگری نداشته که جای نگرانی داشته باشد.

او در عین حال خاطرنشان کرد: تردیدی نیست از منظر آسیب‌شناسی یکی از خطرهایی که گردشگری را تهدید می‌کند، درگیری‌ها و ناآرامی‌هایی از قبیل حوادث تروریستی است. بر همین پایه بارها تاکید شده کشورها و مناطقی که درگیر ناآرامی‌ها هستند، هیچ‌وقت مقصد خوبی برای گردشگری نبوده‌اند.

رهنمایی اما گفت: ایران کشور وسیعی است و با کشورهای کوچکی که در عرض یکی دو ساعت می‌توان آن‌ها را طی کرد، فرق می‌کند. در چنین کشور گسترده‌ای هم برقراری امنیت کار مشکلی است و هم مختل کردن آن. به هر حال این حادثه تروریستی برگرفته از الگوی زمانه در پرخاشگری، در تهران رخ داده، اما به نظرم در این مقیاس، تاثیر چندانی بر گردشگری نخواهد داشت.

محل حوادث رخ داده متفاوت با موارد مشابه این چنینی در دنیا است، چرا که این حوادث مثل هند، ترکیه یا تایلند در هتل، فرودگاه یا مرکز گردشگری اتفاق نیافتاده؛ هیچ‌یک از دو محلی که در آن تیراندازی شد، ماهیت گردشگری نداشته که جای نگرانی داشته باشد. این استاد پیشکسوت گردشگری با اشاره به هجمه‌ای که رسانه‌های خارجی به دنبال وقوع این حادثه وارد کرده‌اند و درحال به تصویر کشیدن ایرانی ناامنی در جهان هستند، اظهار کرد: رسانه‌ای مثل BBC بلافاصله پس از وقوع حادثه تهران، برنامه‌ی ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص داده و مدام درحال تکرار و پرداختن به این واقعه است، در حالی‌که از این دست حوادث، شبیه “پل لندن” زیاد رخ می‌دهد، اما رسانه‌ها (خارجی) تا این حد به آن‌ها نپرداختند که نشان می‌دهد محافل بیرونی، از این جریان‌ها بدشان نمی‌آید. نخست آن‌که سوژه خبری پیدا می‌کنند، دیگر آن‌که این حادثه در کشوری مثل ایران رخ داده، حالا هرچقدر کشته داشته باشد، اصلا برای‌شان مهم نیست که روزانه چند برابر این آمار در جهان کشته می‌دهیم، مساله این است که در ایران چنین حادثه‌ای رخ داده.

رهنمایی درباره‌ی تاثیرپذیری گردشگران از این منابع خبری با توجه به ضعف تبلیغات گردشگری و رسانه‌ای ایران در خارج از کشور، اظهار کرد: ‌میزان اثرگذاری پیام این رسانه‌ها به میزان حساسیت مخاطب بستگی دارد، اما تردیدی نیست اشخاصی که می‌خواهند به ایران سفر کنند، انگیزه‌ی فرهنگی قوی‌تری دارند که باعث می‌شود در تصمیم‌گیری به نسبت مسافران تفریحی، استوارتر عمل کنند.

وی وضیعت ترکیه را مصداق آورد و افزود: جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این کشور با آن‌که زیاد است، اما بیشتر به دوران رم بیزانس تعلق دارد و به نوعی اروپایی محسوب می‌شود، درحالیکه جاذبه‌های ایران ریشه‌ای درونی دارد و هویت آن کاملا منحصر به همین کشور و تمدن است، بنابراین وقتی اروپایی‌ها به ترکیه می‌روند بیشتر اهداف تفریحی را دنبال می‌کنند که این دسته از گردشگران معمولا هنگامی که در مقصد دچار مشکلی می‌شوند با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، سریع مقصد دیگری را جایگزین می‌کنند، همان سرنوشتی که امروز ترکیه دچارش شده است.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران با تاسف‌برانگیز خواندن این حادثه و ابراز تاسف نسبت به آن، اضافه کرد: اما در ایران وضعیت متفاوت است، ما با کشوری روبرو هستیم که به واسطه‌ی تاریخ و فرهنگی که دارد کمتر قابل جایگزین شدن است. هرچند ممکن است آن‌هایی که تصمیم گرفته‌اند به ایران سفر کنند تحت تاثیر وقایع تروریستیِ رخ داده، دغدغه پیدا کنند، اما اصلا اعتقاد ندارم که برنامه خود را تغییر دهند و یا کلا از آمدن به ایران منصرف شوند، چون ایران مقصدی بدون جایگزین است و وقوع یک حادثه تروریستی در این کشور پهناور، هیچ جای نگرانی ندارد.
منبع: ایسنا
گردشگری گردشگران خارجی واهمه‌ای از حوادثِ دیروز تهران ندارند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد