رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ فروردین ۱۴۰۳

گذر از تاریخ در کوچه‌های پایتخت

لینک این مطلب کپی شد!

گردشگری شاید برای پایتخت نشین‌ها تا همین چند وقت پیش، معنی سفر به شهری دیگر را داشت؛ سفری نزدیک مثل جنگل‌های چالوس یا دورتر و به قصد گردش تاریخی و معماری به اصفهان و شیراز  و … .

تهران هم برای باقی ایرانی‌ها و گردشگران خارجی مقصدی نبود که برای گردشگری انتخابش کنند. پایتخت جوان و شلوغ ایران، با ترافیک و سر و صدای همیشگی اش، بیشتر محل گذر بود تا محل ماندن.

تهران اما قصه‌های زیادی برای گفتن دارد. کوچه پس کوچه‌های پر از تاریخ تهران را اگر ورق بزنیم، داستان کاخ‌های قاجاری، کلیساها و کنیسه‌ها و آتشکده‌ها، محله‌های پر از قصه تهران و خانه شعرا و نویسندگان و پیاده‌راه های سنگفرش شده اش را می‌بینیم که روایتی زیباتر از شلوغی را بیان می‌کنند.

پا گرفتن تور تهرانگردی و شناختن جاذبه‌های گردشگری تهران شاید به آسانی شهرهایی مثل کاشان و اصفهان نبوده و نیست. بافت جدید تهران و انبوه‌سازی های فراوان، خاطره بافت تاریخی را برای تهرانی ها کم رنگ کرده است. اما تهران دوستان و گردشگران و راهنمایان کنجکاو و پیگیری بوده اند و هستند که چند وقتی است به جد در کار شناساندن پایتخت دوست داشتنی ایران، به تمام ایرانی ها هستند.

شرکت گردشگری ژیوار، از اولین گروه‌هایی بود که مقاصد کمتر شناخته شده تهران را در قالب تور یک روزه و تور تهرانگردی معرفی کرد. تهرانگردی با ژیوار اما محدود به بازدید از چند بنا و خیابان نمی‌شود؛ قصه‌های تهران به اندازه زیبایی خیابان‌ها و محله‌ها و ساختمان‌هایش زیبا است. شاید برای گردشگران به تنهایی قدم زدن در پیاده راه سی تیر و دیدار از سردر باغ ملی میسر باشد، اما ژیوار با پرس و جو و تحقیق قصه ی بنایی را تعریف می‌کند که روزی به میدان مشق معروف بوده، بنایی که اولین اتفاقات تاریخی مثل پرواز اولین بالون در ایران در آنجا رخ داده است. قصه نامگذاری خیابان‌ها و کاشی سر در خانه‌ها و بازدید از آتشکده و کنیسه و کلیسایی که همه در یک خیابان قرار گرفته اند از جاذبه‌هایی است که با همراهی ژیوار در تهران می‌بینید.

خیابان‌ها به کنار، محله‌ها خود در تهران نقشی پررنگ در نظام شهری، معماری و سیاسی داشته اند. محله‌هایی مثل ده ونک، سنگلج ،اودلاجان و دولاب که حالا نامشان یادآور کتاب‌های کهنه است، از مقاصدی هستند که ژیوار تاریخشان را برای تهرانگردان علاقمند نمایش می‌دهد.

برای تهران دوستان همراهی با ژیوار در محله سنگلج و دیدار خانه و قتلگاه شیخ فضل الله نوری، خانه شعبان جعفری و … ، دیدار آرامستان لهستانی‌های مهاجر و پناهندگان جنگ جهانی در دولاب، بازدید از کنیسه‌های اودلاجان و مرور تاریخ دین یهود در تهران و سر زدن به کلیساهای ده ونک، همه ورق زدن و دیدن و شنیدن تاریخ است.

تاریخ و معماری تهران درهم تنیده با وقایعی است که شاید کم کم در حال فراموشی باشند، وقایعی که خیابان‌ها و محله‌های تهران هنوز می‌توانند آنها را برای گردشگران کنجکاو روایت کنند و ژیوار، راهی برای سر زدن به این کوچه های روایتگر تعریف کرده است.

photo_2017-05-06_14-03-39 گذر از تاریخ در کوچه‌های پایتخت photo_2017-05-06_14-03-39 گذر از تاریخ در کوچه‌های پایتخت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *