رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مهر ۱۳۹۲

گاردین چشم‌انداز آینده گردشگری ایران را مثبت دانست

لینک این مطلب کپی شد!

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‎الملل ـ سفر مثبت رئیس جمهور و هیات اعزامی به آمریکا، دیدارهای رئیس سازمان میراث فرهنگی با مراکز گردشگری آمریکا و همچنین سخنان تازه نجفی درباره تسهیل روادید و ورود گردشگر به ایران، گاردین را برآن داشته تا در گزارشی چشم‌انداز گردشگری ایران را مثبت ارزیابی کند.

گاردین در گزارشی بلند چشم انداز گردشگری ایران را در تلاش مقامات دولت جدید برای جلب اعتماد جهانی و بهبود تصویر ایران در رسانه ها و بازارهای جهانی گردشگری مورد بررسی قرار داد.

دراین گزارش آمده است: همزمان با تلاش برای از سر گیری مذاکرات با غرب، مقررات ویزا برای گردشگران چینی به عنوان یک اولویت برای کشور ایران که در تحریم است، تسهیل می‌شود.

ایران با آثار تاریخی و مسجدهای پرزرق و برق و چشم اندازهای طبیعی و زیبایش یکی از گنجینه‎های فرهنگی جهان را در خود دارد اما این گنجینه‌ها از سال ۱۹۷۹ به بعد تا حد زیادی از نگاه گردشگران بین المللی بدور مانده‌است.

اکنون با روی کار آمدن “حسن روحانی” گام‌های تازه‌ای برای بهبود تصویر بین‌المللی ایران و به منظور تامین ارزخارجی برای یک اقتصاد تحت فشار و در جهت جلب توجه خارجیان برداشته می‌شود.

“محمد علی نجفی” معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران اخیرا اعلام کرد که کشوراش برخی مقررات سخت گیرانه مهاجرت و صدور ویزا را برای بسیاری از بازدید کنندگان خارجی لغو کرده است.

وی در یک گفتگوی تلفنی از تهران اظهار داشت: «من پیش بینی می‌کنم طی دو تا سه سال آینده، تعداد گردشگران خارجی که به عنوان توریست از ایران بازدید می‌کنند، به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.»

نجفی تاکید کرد که برخی مقامات ارشد در چشم‌انداز بلند مدت نگران تسهیل ورود تعداد زیاد گردشگران بویژه از کشورهای غربی، بدون نظارت‌های امنیتی قبل از سفر بوده‎اند اما درعین حال یادآور شد که از زمانی که روحانی در دفتر ریاست جمهوری مستقر شده، بخش گردشگری ایران موفق به کسب حمایت بخش های امنیتی و تایید دولت شده است.»

نجفی اظهار داشت که گردشگران درایران عمدتا سه دسته هستند. نخست گروه‎هایی که برای سفر به ایران نیاز به ویزا ندارند. دسته دوم گردشگران خارجی که درقالب تورهای سازمان یافته به ایران سفر می‎کنند و این گروه از گردشگران نیز نیازی به ویزا نخواهند داشت. و دسته سوم گردشگرانی هستند که مقررات صدور ویزا برای آن‎ها تسهیل خواهد شد واین شامل گروه‎هایی می‎شود که به محض ورود به کشور می‌توانند برای دریافت ویزا اقدام کنند.

او گفت: «گردشگران ازکشورهای غربی احتمالا در گروه‎های دوم و سوم جای می‌گیرند.»

گاردین در ادامه این گزارش به نقل از رسانه‌های داخل کشور یادآور شده است که انتظار می‎رود ده کشور ازجمله بریتانیا، آمریکا، افغانستان و پاکستان، و همچنین گردشگران خارجی از سایر کشورها قادر باشند با استفاده از تسهیلات ایجاد شده، پس از ورود به فرودگاه‌های ایران اقدام به درخواست ویزا کنند.

این گزارش همچنین با اشاره به سفر اخیر نجفی در هیات اعزامی به نیویورک برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل متحد، این سفر را فرصتی برای افزایش امکانات برای توسعه صنعت گردشگری ایران دانسته و به نقل از نجفی آورده است که وی در مدت اقامت در آمریکا شخصا با تعدادی از تورگردان‌ها به ویژه موسساتی که توسط ایرانیان و یا غیر ایرانیان ساکن در آمریکا در زمینه تبادل گردشگر و فعالیت‌های توریستی با ایران فعالیت و تجربه داشتند، دیدار کرده‌است.

نجفی در ادامه می‌افزاید: «گزارش آژانس‎های مسافرتی حاکی از آن است که در دو ماه گذشته تعداد تورهای خارجی که رسما خواستار بازدید ازایران شده‌اند، افزایش زیادی داشته است.»

به گفته او سال گذشته حدود ۴ میلیون بازدید کنده خارجی به ایران سفر کردند که عمدتا زایرانی از کشورهای همسایه همانند ،عراق و پاکستان بودند که با هدف بازدید از سایت‌های مذهبی در مشهد و دیگر مکان‎های مقدس شیعه به ایران آمدند. البته درحال حاضر هیچ آمار دقیق رسمی در دست نیست اما برآورد کلی ما این است که صنعت گردشگری سال گذشته حدود ۲ میلیارد دلار به کشور کمک کرده است هرچند که هدف تعیین شده، ۱۰ میلیارد دلار بود.

سفیران حسن نیت
هم اکنون گردشگران چینی در اولویت برنامه‎های جذب گردشگر ایران هستند. نجفی با اعلام این مطلب گفت: «آمارهای جهانی حاکی ازآن است که چین بیش از همه کشورها، گردشگر به نقاط مختلف جهان میفرستد؛ مانیز قصد داریم با کمک سفارت ایران در چین و مذاکره با مقامات گردشگری چین، از آنان دعوت کنیم که به ایران سفر کنند.»

نجفی امیدوار است که گردشگران خارجی سفیرانی برای ارسال پیام حسن نیت مردم و کشور ایران به جهان باشند: «ما کشوری امن و آرام در منطقه هستیم … اما برای متقاعد کردن غربی‌ها که بتوانند بدون ترس و واهمه به ایران سفر کنند، باید خودمان گام نخست را برداریم.»

این گزارش در ادامه به ثبت ۱۶ اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرده و افزوده‌است که درسال‌های اخیر فرهنگ و میراث تمدنی ایران قربانی مناقشات سیاسی میان تهران و غرب شده که دیگر مباحث و مسائل مرتبط به ایران را در سایه قرار داده است.

این در حالی است که بر خلاف تبلیغات در رسانه‌های غربی، “آموس چپل” یک عکاس از کشور نیوزیلند که بارها از ایران دیدار کرده، در گزارش سفر خود از ایران ‌می‌گوید: «ایرانی که من دیدم کاملا ازآنچه که در رسانه‌های غربی معرفی می‌شود، بکلی متفاوت است و همه گردشگرانی که من دیدم نیز همین نظر را داشتند. در واقع همه آن‌ها تا قبل از ورود به ایران، توقع داشتند با دشمنی و خطر و بدرفتاری مواجه شوند اما تقریبا همه آن‌ها تایید می‌کردند که دراین سفر با سخاوتمندترین و جهان شمول‌ترین مردم در کل منطقه خاورمیانه روبرو شدند.»

او که سه بار ازایران دیدار کرده می‌گوید: «برایم خیلی دردناک است که می‌بینم تحریم‌ها چه آسیب‌هایی به چنین مردمی در ایران وارد می‌کند.»

“زو هولمن” یک روزنامه نگار استرالیایی نیز که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ ازایران بازدید کرده از روحیه جهان وطنی و وسعت نظر گروه‌های شهری تحصیل کرده ایران ابراز شگفتی می‌کند و می‌گوید: «باوجود همه اختلافات میان مسلمانان و غرب که در جنگ باعراق و یا جنگ با تروریسم تجلی یافته ، من درکمال فروتنی شگفت زده شدم از این که هیچ یک از چنان روحیات متعصبانه را در نگاه مردم ایران به غربی‌ها ندیدم.»

IMAGE635177785313973497 گاردین چشم‌انداز آینده گردشگری ایران را مثبت دانست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *